Диаманти с охрана и дизайнерски рокли за старт на “Под прикритие”
- 200 човека за 3 часа са облечени от стилистката Августина Маркова-Тути и нейния екип
- Брошката ягуар на вратовръзката на Юлиан Вергов няма общо с шуменската пума. Това, което търсих, беше символиката на хищника, казва тя
За да влезе един актьор по най-добрия начин в обувките на персонажа си, наистина му трябват правилните обувки. Грижата да облече всеки в историята на героя му за новия шести сезон на култовия сериал "Под прикритие" има стилистката Августина Маркова-Тути и нейният добре стикован екип. Тя е утвърдено име в бранша и не се плаши от предизвикателствата, като се преборва със стайлинга на 200 души за три часа само в първия снимачен ден на продукцията. Стана ясно, че най-зрелищният и мащабен сезон от всички досега започва с много пищно парти, на което се откроява именно с визия и едно от новите лица в актьорския състав - Юлиан Вергов.
Колко е голям и пълен с тайни гардеробът за дългоочакваното продължение на "Под прикритие" по БНТ и има ли нещо случайно - разговаряме с Августина Маркова-Тути.
- Какво е за теб отговорността да бъдеш стилист на новия сезон на "Под прикритие"?
- Не деля работата си на проекти, защото съм човек, който много обича това, което прави. Дали ще правя стайлинга на корица за списание, дали за "Денсинг старс", дали за реклама, или сериал - давам всичко от себе си и отговорността за мен е еднакво голяма. Влагам много усилие и любов в работата по "Под прикритие", защото това е може би един от най-сложните сериали, в които съм участвала като стилист. Има много предизвикателства именно заради мащаба на продукцията. Но предизвикателствата не ме притесняват, обичам ги и съм амбицирана всичко да е перфектно.
- Какво е най-предизвикателно?
- Гардеробът е огромен. За първи път за 25 години работа ми се случва да трябва да обличаме 200 човека за три часа. 150 души масовка и отделно каста. Нямаше почти никой от масовката, когото да не облечем с моите момичета. Важно е да кажа, че няма как да работя по "Под прикритие" без моя екип. Без моята армия. Те са железни и съм благодарна всеки ден, че ги имам. Някои от тях са от 15 години с мен.
- Имаше ли много инфарктни моменти?
- Нямаше време за такива. Аз и част от екипа бяхме при масовката, а другите момичета на терен обличаха каста, понеже там гардеробът беше проверен и нямаше какво да се обърка. На третия час, когато приключихме, разбрах какво означава да ти се кръстосат очите. Хората минаваха непрекъснато през мен и беше като филм на бързи обороти.

- И от първите снимки става ясно, че ще гледаме нещо впечатляващо още в първи епизод. На каква стойност са само дрехите, носени там?
- Много. Не може да се изчисли. Само вечерните рокли са над 70. Избрали сме български дизайнери, ръчна работа, дантели, мъниста. Да не говорим за мъжете и техните костюми и смокинги. Бижутата на основния женски каст на това парти са с истински диаманти, които дори бяха придружени от охрана. А инспирацията ми за костюмите на масовката от първия епизод беше от филма "Да срещнеш Джо Блек", както и от "Великият Гетсби".
- Особено впечатление направи Юлиан Вергов с неговата визия - бял костюм с брошка ягуар на вратовръзката. Този ефектен аксесоар има ли общо с най-актуалната тема тези дни - шуменската пума? Или визията му отговаря на определени художествени изисквания за образа?
- Няма нищо общо с шуменската пума. Просто съвпадение. Това, което търсих, беше символиката на хищника. Защото това е една от първите сцени, в която се заявява персонажът на Юлиан Вергов.

- Може ли да се каже, че "обличаш" героите в техните истории?
- Разбира се. Няма нито един актьор от сериала, чийто костюм да не е помислен спрямо ролята му. Има няколко персонажи, които еволюират с развитието на действието и разбира се, визията им също се променя.
Процесът е такъв - четем сценария и разработваме образ по образ кой как ще изглежда за всяка отделна сцена. После започваме да събираме дрехи, да шием и т.н. Работя с един много добър дизайнер Сърджан Кръстевски – македонец, който успява да реализира изключително бързо идеите ми. Нищо в целия процес не е случайно и всичко се движи на много бързи обороти, което е голямо предизвикателство. Именно затова е ключово да имаш добър екип зад гърба си. И тук не говоря само за моя екип, а за всички, които са ангажирани в продукцията – те са истински професионалисти.
- От какво черпиш вдъхновение?
- На практика от всичко. Имаме много различни визии – една, например, е инспирирана от Шарън Стоун и нейни филми, друга от "Кръстникът". Стилистиката на една от двойките в сериала е абсолютно инспирирана от реална българска двойка. Да видим дали зрителите ще ги познаят.
- Кои са твоите момичета? Твоята армия?
- Мисля, че именно заради моя екип често ме търсят за интересни и сложни проекти. Те са изключителни професионалисти. Десислава Банова действа като художник-костюми на терен. Ани Георгиева е моята дясна ръка. С нея правим цялата креативна концепция. Тя ме допълва изцяло. Аз съм голям хаос, творческа личност, а Ани е супер подредена и вкарва целия този хаос в рамка. В базата имаме една стена, на която са разлепени визиите на целия каст по сцени. Актьорът застава пред нея и може да види как ще изглежда в продължение на целия блок от снимки. Това именно го прави Ани. Мира Андонова е много организирана и стяга редиците на терен и в нормални, и в екстремни ситуации. Моника Димитрова пък следи екрана и гледа, ако някой детайл при някого не е добре - внимава картинката да е перфектна.
- Съгласуваш ли с режисьора твоите решения? Или имаш пълна свобода?
- Нашата работа е екипна. Изпращам предварително концепция за визията на персонажа, а режисьорът, изпълнителните продуценти и креативният продуцент ми казват дали така си го представят, или по друг начин. Те много ми помагат – ако имат конкретни идеи, ми дават насока, а аз ги доразвивам. Връзката между мен, режисьора и продуцента е задължителна.
- Има ли изненади на терен? Налага ли се понякога да реагирате на момента и да променяте концепция за дадена визия?
- Винаги се налага. Понякога, когато го видиш на екран, преценяваш, че нещо трябва да се смени. Тогава и режисьорът реагира, когато нещо не му харесва и трябва да се смени. Дали ще е риза, дали ще е бижу, дали ще е нещо по косата.
- С какъв гардероб работите? Колко е голям?
- Огромен. Имаме база, която е от три огромни помещения. Имаме мобилен бус, в който се качват дрехи за осем снимачни дни. Той заминава за площадката препълнен. След края на тези осем снимачни дни връщаме дрехите в базата и зареждаме новите за следващия блок снимки. Имаме много партньори – над 30 фирми, с които работим, и това е голяма помощ. Всички костюми на Юлиан Вергов, Захари Бахаров и Мариян Вълев се шият от известна марка за мъжка мода, което е голямо улеснение.
- Какво е най-вълнуващо за теб в целия процес по снимките на "Под прикритие"?
- Всичко - разработването на самите образи и особено това, което виждам в очите на актьорите, когато ги облека. Това ме зарежда.
- Кога усети, че да бъдеш стилист е твоето професионално призвание?
- Още от дете мечтаех да се занимавам с мода, да стана дизайнер. Аз съм от това поколение, което не знаеше какво е стилист. Дори когато започнах да се занимавам със стайлинг, не си давах сметка точно какво представлява това и колко голяма отговорност е. Имам бакалавърска степен по моден дизайн от Нов български университет, но научих всичко в работата си. Започнах да снимам шопинг страници - дрехи на бял фон, без модел, а после крачка по крачка започнах да правя модни сесии, да обличам популярни личности и да се развивам. Много са факторите да си добър стилист. Но може би най-важното е да усетиш човека срещу теб, когото обличаш. Когато той се чувства добре в дрехите си, ще е сигурен в себе си, ще излъчва увереност.