Как да оцелее детето ни при челен удар
- В катастрофа с 50 км/час малчуган, който не е в столче, претърпява травма, равна на падане от 6-ия етаж
- Държавата е слаба, няма превенция, а шофьорите няма да карат по-бавно, защото вдигнаха заплатите на полицаите
Човешкият черен дроб, който тежи 1,7 кг, придобива кинетична енергия, равна на натоварване от 46,7 кг на сантиметър. 300-грамовото ни сърце достига 8,4 кг на см, а мозъкът от 1,5 кг - 42,5 кг на см. При сблъсък връзките на тези органи се разкъсват и изходът за човека е фатален. Ако в този момент дете се вози на задната седалка, без да е поставено в столче и да е обезопасено с колани, може да излети през прозореца, да се премята в колата, да нарани пътниците отпред и да загине на място. Заради рязко увеличаващата се скорост на предметите в автомобила дори една отхвръкнала бутилка с вода може да причини сериозно нараняване.
Именно по тази причина е изключително важно децата да се возят в детски столчета до навършване на 12-годишна възраст, или при 150 см високи и с тегло от 36 кг.
Статистиката на Евростат показва, че в Европейския съюз
над 20 хил. деца всяка година стават жертва на ПТП
България е на първо място по смъртни случаи на пътя за 2023 г., сочат още данните. У нас са регистрирани рекордните 82-ма загинали на милион жители. В черната статистика ни следва Румъния с 81 жертви. Най-безопасни са пътищата в Швеция и Дания - съответно 22 и 26 починали.
Според различни проучвания рискът малчуган да пострада тежко при автомобилен сблъсък е 7 пъти по-голям, ако той не седи в детско столче. Според Германската организация по пътна безопасност 83% от обезопасените деца са останали невредими след пътен инцидент. По-голямата част от опасните катастрофи са челни или странични сблъсъци. Така че е задължително малкият пътник да бъде в столче. За предпочитане е децата до 2 години (според производители на детски системи за безопасност дори до 4 години) да пътуват обърнати обратно на посоката на движение. Причината е, че така
силата на удара се поема от страничните меки части на столчето
и се намалява силата на удара върху главата и врата на малкия пътник.

Ако детето е в столчето и е добре обезопасено, дори при челен удар с 50 км/час за живота му няма риск, показват изследванията. Те сочат и че над 90% от тежките катастрофи са в резултат на човешки грешки. Рядко са умишлени. Повечето са от невнимание, незнание, подценяване на ситуацията или надценяване на възможностите.
Но при такива сблъсъци, ако детето стои изправено между двете задни седалки, дори при удар с 20 км/час то ще полети с главата напред и може да се удари в таблото или да счупи предния прозорец. Ако се вози на предната седалка, гушнато в майка си, каквито има стотици примери, при отварянето на въздушната възглавница може да получи изгаряне или друг вид сериозно нараняване.
Според лекари при ПТП с 50 км/час, ако детето не е обезопасено, то претърпява травма, която се равнява на тази при падането от 6-ия етаж. Оцелелите малчугани при тежки катастрофи, разбира се, и другите пострадали, получават трайни увреди или инвалидизация за цял живот. Затова вестникът ни се свърза със специалисти, които да обяснят повече за особеностите при инцидентите на пътя, как трябва да бъдат обезопасени децата, така че да се избегнат смъртните случаи и тежките наранявания, за които все по-често се говори през последните седмици.
“Съгласно проучване, което беше направено миналата година, 60% от българите не знаят как правилно да превозват децата в личния си автомобил – посочва пред “24 часа – 168 истории” експертът Ангел Попов от Европейския център за транспортни политики. - Явно не са прочели тази част от Закона за движение по пътищата или импровизират на своя глава. В него пише, че до 12 г., 150 см и 36 кг детето трябва да бъде в столче, съобразено с теглото и ръста му. Ако то пътува без безопасни средства, при евентуален удар от 50 км/час
може да излети с кинетична енергия между 30 и 60 пъти по-голяма от теглото му
Тоест то ще се нарани изключително тежко и може да навреди и на други пътници. Ако скоростта е по-голяма от тази, в повечето случаи финалът е фатален. Трябва да се спазват ограниченията по пътищата, защото те неслучайно са поставени. Хората трябва малко повече да прочетат и да са по-отговорни към собствените си деца, разбира се, и към себе си. Много майки, вероятно сте забелязали, возят децата си на предната седалка, в повечето случаи с гръб към движението, но забравят да изключат еърбега на автомобила. Това е изключително важно, защото при настъпване на пътно произшествие отварянето на въздушната възглавница може да нарани много тежко детето, което е отпред. Това е много важно правило, което масово не спазваме.”
Затова е по-препоръчително
децата да се возят в столче отзад в колата,
като задължително то трябва да бъде добре закрепено за седалката. Много от хората обаче пропускат именно тази част поради незнание или немарливост.
Столчето за кола е онази единствена вещ, която би могла да спаси живота на детето ни в катастрофа, категорични са експерти. Неслучайно употребата му е вменена като задължение в Закона за движението по пътищата. Причината е, че детското тяло е много по-уязвимо от това на възрастните. Поради това за тях не е безопасно да ползват автомобилния колан - просто пропорциите на тялото им не позволяват правилното му преминаване през тях. Телата им са малки, главата им е голяма и тежка, а вратът е слаб и крехък. Когато детето е седнало в столче, което е в посока на движението, в случай на челна катастрофа (най-често срещаната),
главата полита напред с огромна сила,
причинявайки тежки, а понякога несъвместими с живота травми във врата и гръбнака. Ако при такова ПТП то се вози обратно на движението, самото столче държи главата и врата му, елиминирайки камшичния удар.
Според различни проучвания тежките или фатални наранявания при децата биха намалели с до 90% за такива от 0 до 4 г., ако използват столче обратно на движението. Шведското правителство например препоръчва превозването на малчугани по този начин поне до 4-годишна възраст, а по възможност и по-дълго. Към този момент малките могат да пътуват така до 125 см височина.
Други изследвания показват, че децата, които са правилно обезопасени, имат средно с 65% по-малък риск от нараняване при инцидент, отколкото тези, които не са защитени. За деца под 2-годишна възраст рискът от нараняване е с 88% по-нисък. А столчетата обратно на движението категорично са 5 пъти по-ефективни от онези, които са обърнати напред. Разбира се, от огромно значение е и правилното им използване.
Въпреки че е напълно забранено, децата често се возят в колата без столче и дори
стоят прави в средата, за да гледат движението
При този сценарий детето може да се нарани дори без да има катастрофа. Едно внезапно спиране е напълно достатъчно, за да полети напред и да се удари в таблото на колата или предния прозорец. А при удар рискът от фатални наранявания се увеличава значително.
Какво всъщност се случва при ПТП или внезапно спиране - всички хора и предмети в колата, които не са обезопасени, продължават движението си в същата посока и със същата скорост, с която се е движил автомобилът до момента.
Само че често се наблюдава и друг проблем. Много майки гушкат детето си на предната седалка, докато бащата шофира. Именно такъв е случаят от преди десетина дни на пътя между Пампорово и Девин. Дете загина при катастрофа, защото е било в тази позиция. Автомобилът се е преобърнал.
“При такъв удар кинетичната сила ще изтръгне детето от ръцете на майката,
защото тя има инстинкта сама да запази себе си, без да го иска”, посочва Ангел Попов.
Дори и най-силният възрастен не е в състояние да задържи дете в катастрофа. Най-вероятният сценарий е възрастният просто да изпусне детето и то да полети напред. Ако все пак успее по някакъв начин да го задържи, вероятно ще му нанесе сериозни травми. Ако пък това се случва на предната седалка, малкото ще бъде премазано между тялото на възрастния и светкавично отварящата се въздушна възглавница.
Проучвания в Европа и САЩ показват, че най-сигурното място в автомобила е това на задната седалка, но по средата. Там се дава най-голям шанс за оцеляване, ако пътникът е с колан, разбира се. Причината е, че возещият се е защитен при удар от всички страни. Американски изследователи, анализирали катастрофите за тригодишен период в Ню Йорк, установили, че местата на задната седалка са с от 59% до 86% по-безопасни, отколкото на предните. А
средата е с 25% по-защитена от другите
Една от причините за безопасността на това място според специалистите е, че то не се “притиска” при сблъсък.
Шансът дете да оцелее при сериозна катастрофа, ако не е в столче, е нищожен. Да се вози необезопасено дете е крайно безотговорна игра на руска рулетка. Ако обаче то вече е достатъчно голямо, за да седи без столче (т.е. достигнало е минимум 150 см ръст и 12-годишна възраст), вече се вози като възрастен и трябва да спазва същите правила - правилно поставен и добре стегнат колан, достатъчно далеч от предното табло (ако се ползва предна седалка), за да има място еърбегът да се отвори.
Статистически задните удари са по-редки и се случват с по-ниски скорости. При тях има и още една важна особеност - и двата автомобила продължават движението си в една и съща посока, което не генерира толкова голяма кинетична енергия, колкото при челния удар например.
Именно по тази причина винаги има значение каква точно е катастрофата и къде стои човек изобщо в колата.
“Всичко зависи от инцидента – самокатастрофиране ли е; ако е удар в друг автомобил - челен ли е, страничен ли е; има ли обръщане на колата – пояснява експертът Ангел Попов. – Ако е от страната на детето, може да е фатален. Затова при челен удар винаги е по-добре, когато детето е в столче зад шофьора или зад пътника отпред. Не е препоръчително да бъде в средата. Предната седалка ще отслаби донякъде енергията на удара.”
Друг от стотиците примери на загинали деца, които са били без столче в колата, е от катастрофата по пътя към Маказа, която стана с Лютви Местан. Тогава в другата кола почина бебе на 6 месеца, защото не е било обезопасено. Започва да се премята в колата, удря си главата в прозореца и си чупи черепа. Другото дете и майката бяха тежко ранени. Затова столчетата наистина спасяват човешки живот, въпреки че всичко е комплекс от различни фактори.
“Скоростта е изключително важна. Тя убива
– допълва Ангел Попов. - Превишената или несъобразената, неправилното изпреварване - това са нещата, които причиняват тежките сблъсъци на пътя и смъртта на децата. При нас проблемът е, че няма превенция. Децата, особено от малка възраст, трябва да се обучават. А родителите, които сега са щастливи да имат рожби, трябва да са изключително добре запознати с изискванията, защото, за съжаление, фаталните случаи са много. Затова съветвам шофьорите да бъдат толерантни и стриктни. В момента има голяма агресия на пътя и ние свикнахме с тази тежка статистика, в която сме първенци в ЕС. Свикнахме да сме безразлични, когато виждаме, че един шофьор превишава скоростта на магистралата или изпреварва отдясно. Държавата трябва да влезе в своите функции и да бъде по-строга към тези, които правят катастрофите. А към тези, които употребяват алкохол и наркотици, отнемането на шофьорската книжка да бъде задължително за дълго време. Много са случаите, в които има повторяемост на катастрофи, причинени от дрогирани шофьори. Сега върви едно предложение за изменение на Закона за движение по пътищата - в определен срок, ако не излезе резултатът от кръвната проба, която е взета, автомобилът да бъде върнат. Да направят така, че в рамките на 72 часа тази проба да излезе.
Не трябва да се дава толеранс на пияните и дрогирани шофьори
Учудвам се как може да има такива неадекватни предложения. Дай боже те да не влязат.”
Само че основният проблем при тежките катастрофи е безнаказаността на виновните и опитът за заобикаляне на законовите рамки за всеки отнет живот.
Трагедиите се случват неочаквано. Най-малкото, което можем да направим, е да сме сигурни, че сме осигурили максимална безопасност (доколкото зависи от нас) за себе си и онези, които обичаме.
Експертите са единодушни, че контролът на държавата е изключително слаб. Тя се е концентрирала в купуването на камери, но не и в превенцията. Шофьорите няма да започнат да карат по-бавно, защото на полицаите им вдигнаха заплатите.