"Убиха" Ева от "Тоника" и любимите тв каки Лара и Лили - гадният бизнес с лайкове
Профили в социалните мрежи пускат фалшиви новини за смъртта на популярни личности. Кой печели от това?
На три популярни жени, обичани от поколения, им се налага да обясняват на близките си: “Слуховете за моята смърт са силно преувеличени”.
Скролваш си спокойно фейсбука и изведнъж - черно-бяла снимка, драматично заглавие с три удивителни, което обявява смърт на известна личност и отдолу дежурното “Линк в коментар”.
Като некролог, само че дигитален. Натискаш, за да видиш какво е станало, и вече си “хванат” - алгоритъмът те е маркирал, сайтът е взел своята гледаемост, а авторът на гадната мизерия доволно потрива ръце.
Този модел - картинка + текст на заглавието в самата публикация, а линк, скрит в първия коментар, не е прищявка, а добре измислена схема. Причината е Facebook алгоритъмът. Платформата от години “реже” органичния обхват на постове, които директно водят потребителя към други сайтове. Всяко външно линкче в тялото на публикацията е червено флагче за системата: “Този иска да изведе хората от фейсбук”. Резултатът е по-малък reach, по-малко показвания, по-малко кликове и съответно по-малко пари от реклами.
Първо “умря” Кака Лара. В TикТок от акаунта на Пепа Кънева се появи некролог – снимка на Лара Златарева, година на раждане, измислена дата на “кончината”, драматична история как паднала от осмия етаж, докато мие прозорци. Само дето Лара живее в къща, не на осмия етаж и изобщо не е мила прозорци, докато някой реши онлайн да я “убие”. Новината не остана само в TикТок - прекопира се из фейсбук, страници и хора започнаха да споделят кадри, заглавия и разкази без грам проверка. Стигна се дотам, че се наложи истински медии да трябва да обясняват, че жената е жива и здрава и че става дума за фалшива новина.
Пак от същата социална мрежа близки на Лара Златарева разбират, че “тя си е отишла от този свят на 10 ноември”.
Още същия ден нейна приятелка ѝ изпраща снимка на публикацията в ТикТок. Лара се засмива - на екрана е от 13-годишна и е чела какви ли не неща за себе си. Но за първи път прочитам за смъртта си, виждам некролога си, разказва пред “24 часа” тя.
Когато започват да ѝ звънят близки и приятели, да я търсят от различни медии, за да я питат дали е добре, усеща, че нещата са сериозни и наистина има хора, които се притесняват за нея след “новината”.
Оказа се, че тази публикация е събрала 263 000 гледания, а зад нея стои жена с истинското си име, а не е от някакъв фалшив профил. Това е реална личност, на която пишат, че съм жива и здрава и че това, което е публикувала, не е вярно. А тя им отговаря: Истина е, съобщиха го и по телевизиите.
Други ѝ казват, че е фалшива
новина, и я питат защо го
прави. И тя даже отговаря:
“Не знам защо го правя”,
разказва Кака Лара. Всъщност именно поведението на тази жена е онова, което най-силно стряска актрисата.
Защото именно с публикацията за Кака Лара тази анонимна жена става известна. Ако беше написала нещо хубаво за мен, едва ли името ѝ щеше да се появи по медиите, а това още веднъж доказва, че най-много се четат лошите новини. Представяте ли си в какъв хубав свят живеем ние, актьорите, където няма такива, усмихва се актрисата.
Случилото се с нея обаче много напомня сюжета на нова постановка в Театъра на армията с нейно участие. Почти всички от 12-те герои във “Фейк” са инфлуенсъри. Реалността им се измерва в лайкове и последователи, а истинските емоции са заменени от филтри и хаштагове.
Те изживяват истински ужас и кошмар, когато спира интернет връзката им и се оказва, че трябва да живеят в реалността със самите себе си. Но и тук има героиня, която лъже за смъртта на близък - на баща си, за да трупа лайкове, разказва актрисата.
Лара прави дебюта си на сцена едва 3-годишна в образа на едно от децата на Нора от “Куклен дом” на Хенрик Ибсен. Баща ѝ е покойният актьор от Младежкия Иван Златарев, майка ѝ Клелия също работи в театър.
После влиза в студията на Бончо Урумов към театър “Сълза и смях”. Един ден в студията пристигат режисьорите и основният редактор на “Милион и едно желания” да избират деца за телевизионното предаване в БНТ.
Макар първоначално тя да не е сред посочените от тв екипа, успява да стигне до финала на прослушванията. И не след дълго поема почти цялото първоюнско издание. Когато идва време за септемврийския му брой, в него трябва да остане само един водещ и да се излъчва на живо. Затова от телевизията правят кастинг със задачи пред камера, етюди и т.н. На финала му избират Лара, с която израстват поколения деца и до днес с обич я наричат Кака Лара.
Днес тя е част от трупата на Театъра на Българската армия. Не само се занимава с прескомуникациите му, но и играе активно на сцената с колегите - най-любимото ѝ нещо.
След Кака Лара “умря” друга любима телевизионна водеща на няколко поколения деца – Лилия Вучкова.
Същият TикТок профил с името Пепа Кънева, който вече не съществува, пуска втори “онлайн некролог” – пак снимка, пак история, пак трагедия, която никога не се е случвала. И двете каки (не по Бойко Борисов) после разказват по телевизиите как им звънят уплашени хора с плахото “Добре ли си?” и колко абсурдно е да четеш некролог за себе си, докато в реалния живот си на кораб някъде из Германия или си пиеш кафето.
Тези дигитални некролози тръгват от TикТок, но логиката е същата, каквато виждаме и във фейсбук: снимка + текст, а линкът, ако има такъв, отива в коментар или в описанието, далеч от първоначалната проверка на платформата. Така се имитира “естествено” съдържание - уж личен профил, уж някой споделя тъжна вест, а не професионален сайт, който да носи отговорност.
Жива съм, в прекрасно здраве и щастлив живот! Да ви кажа честно, дори не съм го чела и не знам къде е излязло. Учудвам се, че има хора, които се занимават с такива неща. За мен това е проява на психично болни хора, не само на озлобени и социопати, и трябва да се лекуват. Да публикуваш подобни вести за някого, който е жив и здрав, със сигурност не си нормален, казва Кака Лили.
Учудена е каква може да е причината да се пуска информация, че е починала, защото надали някой ѝ има зъб. Но хубавото е, че никой от близките и приятелите ѝ не е попаднал на фейк новината, та не се е налагало да ги успокоява, че всичко с нея е наред. Добавя, че изобщо не ѝ се занимава с такива неща, не иска и да им отдава значение, защото така се раздухват и сякаш се храни лошият дух в цялата тази работа. Категорична е, че трябва да се гледа позитивно на живота.
Що се отнася до това, че интернет пространството е пълно с простотии, за съжаление, е така. Не знам как може да бъде спряно.
Пише се, защото има хора,
които обичат да четат подобни
глупости. Това е по-лошото
Обществото върви към собствената си пропаст. Колкото повече хора отдават значение на такива нелепици, толкова по-зле за нас като общество, коментира Лили Вучкова, чийто живот още от ранното ѝ детство е свързан с телевизията.
Баща ѝ е композиторът и диригент Христо Вучков и покрай него още 6-годишна се появява на екран. В началото я вземат в телевизията за детски песнички, после я включват и в предавания. А след години става любимка на хлапетата като водеща на “Седем дни за вас, деца”, “Ваканция в неделя”, “Милион и едно желания”, “Музикална чуднотека”, “Неделно междучасие”.
Наред с ролята на водеща, тя е редактор, а след това и изпълнителен продуцент в редакция “Музика и забава” в БНТ и в “Супершоу Невада”. През 2005 г. Кака Лили слага край на телевизионната си кариера и през идните 15 години оглавява различни списания. Сега отделя цялото си внимание на внуците, но намира време и за любимите си пътешествия със съпруга си Любен Кънчев, който също е със сериозна тв кариера. Имат две дъщери: голямата - Милена, живее във Виена, а малката - Елица, върви по стъпките на родителите си и работи в Би Ти Ви. А от 5 години е омъжена за политолога Димитър Ганев, чиято любима тъща е Кака Лили.
В случая с Кака Лара и Кака Лили получаваме особено гаден коктейл: Пепа Кънева публикува фалшиви некролози, които събират над 260 000 гледания само за денонощие, а после същото съдържание се разнася във фейсбук и други мрежи, често обвързано с линкове към съмнителни сайтове. Ефектът е много реален – живи хора четат собствените си “некролози”, обясняват на роднини по телефона, че са добре, и се чудят какъв психически проблем кара някого да ги “погребва” за гледания.
А с Ева от “Тоника” историята мина през най-класическия фейсбук шаблон за кликбейтови траурни новини. Страница публикува снимка, текст “Смъртта застигна голямата Ева от “Тоника”. България няма да е същата без нея” и отдолу – обещанието “Прочети още в първи коментар” с линк към сайт от сорта на 16minuti.com 42chasa.com - имитации на имената на легитимните 19minuti.bg и 24chasa.bg.
Другите сайтове са zarodinata.com и edinnabalgaria.com. Пускат ментетата от фейсбук страниците “Единна България”, Web novinar, “Мечтай” и други. В друга публикация критични потребители директно обясняват за тези сайтове, че “вчера умря и Ева от “Тоника” - просто поредният фейк в серия от подобни фалшиви смъртни вести.
И докато тези ментета са брутални измислици, от 42chasa опитват да хитреят. “Напусна ни Жени Калканджиева”, обявяват те и анонсират линка в коментар. Там заглавието е същото, а отвори ли човек “дописката”, се оказва, че красавицата е “напуснала България, за да отиде на почивка”.
Ева Найденова, любимата певица от “Тоника”, коментира това, което е преживяла с усмивка: Мен от 4 години ме погребват, свикнала съм. Използват популярни хора, както последно направиха с Кака Лара, и вземат пари по този начин. Колкото повече хора се включат, толкова повече печелят те.
И тя знае добре, че това е добре организирана схема за генериране на трафик, който носи финансови приходи на създателите на лъжата. Певицата разказва, че измамата не се изчерпва само с публикации в сайтове със съмнителен произход.
Звънят ми и ме търсят. Вдигам, а отсреща ми казват: О, ама вие сте жива! Пише, че сте загинали в пожар. Според нея винаги се избират добре разпознаваеми български личности, за да се провокира максимален обществен интерес.
Тя дава и друг пример: Един от големите ни футболисти, който
навремето е играл с Гунди,
беше погребан жив, като пред
пълен стадион публиката
бе вдигната на крак
за минута мълчание
На сутринта човекът обясняваше по телевизията, че е жив. Това е безумно.
Въпреки че приема ситуацията с чувство за хумор, Найденова разказва, че е била загрижена за близките си: Притесних се дали синът ми в Англия няма да види това и да се уплаши.
Все пак тя успява да запази позитивен дух: Аз се забавлявам все още, но знам, че за други хора такива новини могат да бъдат травмиращи.
Ева е първата изпълнителка от всички формации на група “Тоника” през годините. Започва музикалната си кариера през 1969 г., едва 17-годишна, когато става част от оркестър към Културния дом на транспорта в Бургас с ръководител Стефан Диомов. Там среща и Георги Найденов-Гого, с когото не само изпълняват великолепни песни, но са и прекрасен семеен тандем до неговата смърт на 10 януари 2014 г.
По-голямата част от вокалистите от “Тоника”, “Домино” и “Тоника СВ” се събират за сборната формация “Фамилия Тоника” през 90-те, а през 2014 г. Ева с Виолета и Красимир Гюлмезови правят триото “Тоника Домини”. Те записват и песента “Вместо сбогом”, посветена на съпруга на Ева Георги Найденов.
Само преди няколко месеца на певицата пак ѝ се налага да успокоява близките си, след като се разпространява фейк новината, че
си е отишла при нелеп
инцидент в дома си в Айтос -
починала след пожар
Същият профил в ТикТок, който публикува трагичната вест, след това пуска “некролози” за Росица Кирилова, Нешка Робева и Мая Новоселска.
Самата публикация изглежда нормално - уж просто снимка и текст, без външен URL. Алгоритъмът я бута по-смело в нюзфийда, хората реагират, споделят, пишат “Къде е линкът?”, “Не го виждам”, а всяко такова дразнене носи още и още engagement. Проблемът с линка се решава с едно “В първи коментар”, а междувременно постът вече е набрал скорост. Така се дърпа опашката на системата: фейсбук мисли, че разпространява безобидно съдържание, а всъщност изпраща хората към какви ли не съмнителни сайтове. Пример за това са десетки страници – от политически групи до развлекателни, които под всяка бомбастична снимка лепят “линк в коментара” и пращат към свои текстове или клипове.
И тук вече стигаме до тъмната част на схемата - когато този трик се използва не по предназначение, за да излъжеш алгоритъма за малко повече трафик, а за директна злоупотреба: фалшиви новини, фалшиви некролози, фалшиви страхове.
Реални имена откри “24 часа” зад дигиталните некролози
Когато сайтовете завършват на .com, е невъзможно да се открие
кой е собственикът
Сайтовете завършват на .com, което прави откриването на собствениците им невъзможно. Те са защитени по GDPR. Ако бяха с .bg или .eu, проста справка щеше да покаже кой плаща домейна. Фейсбук страниците им са анонимни - имената на админите са скрити, само бройката се вижда.
За връзка между тях намеква това, че всички имат по 3-ма администратори, ситуирани в България. “Единна България” има и фейсбук група, чийто създадел и администратор е профил с имена Ivan Ivanov и снимка с изображение на Анубис.
В zarodinata.com обаче има и автор, кръстен Martin. Той е с реална снимка.
“24 часа” успя да открие човека. Той се оказа копирайтър. Посочи, че е купувал статии в сайтове, но никога не се е подписвал и няма нищо общо със zarodinata.com. Благодари, че са ползвали “снимка от времето, когато бях млад”. И обясни, че е работил с препродавачи, но подозира, че снимката му просто е взета от интернет. Действителният човек е сред по-известните в копирайт средите, работил е и с “24 часа”. Той научи от медията ни за измамата със снимката си и каза, че е писал на посредника.
Минути след това и името му, и снимката му изчезнаха от сайта. В другите сайтове няма автори. Всички уеб страници са с един дизайн, нямат секция за контакти и изобилстват от реклами, които се доставят автоматично през платформата на гугъл. В зависимост от трафика те могат да изкарат и по над 5000 лв.
Като първоизточник на ментетата излиза, че е сайтът sos-bg.eu. Той е със същия дизайн, няма секция “Контакти”. “Новините” там излизат с минута по-рано. Проверка кой го е регистрирал показа фирмата jump.bg, която се занимава с хостинг услуги. Те казаха пред “24 часа”, че не могат да разкрият регистрантите си.
Въпреки трудностите в установяването на собствеността обаче следа има. Фейсбук страницата TheRush.bg има и едноименен сайт. Той е регистриран на мъж с имена Николай Трайков. Въпреки наличието на сайта страницата поства снимки с линк в коментарите. А те винаги са от zarodinata.com
Още по-явна се оказва фейсбук страницата newsbul.com. Тя е замесена и в мегакуриозен случай. Обявява смъртта на небезизвестния Динко от Ямбол. Самият той коментира “смъртта си” с реплика, популяризирана в чужбина от Христо Стоичков. Линкът пък е към сайта zabulgaria.eu. Той е регистриран на едноличния търговец КАМО - КАМЕН ВЪЛЧЕВ. Старозагорската фирма развива рекламна дейност, през 2008 г. е имала активи от 12 млн. лева, а неин собственик е Камен Данчев Вълчев, издавал преди години вестник “Искра”.
Съвсем на сериозно, а не само като линк в коментарите той е покойник от около година. Въпреки това в Търговския регистър фигурира като собственик на фирмата. На посочения телефон отговаря счетоводна къща, а служителка обясни, че след смъртта на Вълчев вече не работят с компанията.
Самата схема с линка в коментарите има няколко предимства. Агоритъмът по-трудно засича, че постът води извън фейсбук - нещо, което социалната мрежа на Марк Зукърбърг никак не обича. Остава усещане, че страницата е ферма за ангажираност, а не реклама. Когато линкът е в коментар, той може лесно да се сменя. Днес е към един сайт, утре – към друг, а постът със същата снимка продължава да се върти из групи и страници. Освен това самият фейсбук по-трудно автоматично маркира съдържанието като фалшива новина – особено ако се споделя от лични профили и локални страници, а не от официални медии.
Всъщност тактиката със снимки и линк в коментар се ползва и от легитимни страници на медии. Прави се дори от медии като The Independent. У нас пък разновидност на похвата се ползва от БНТ и тяхната страница “По света и у нас - новините на БНТ”. Те качват снимка или няколко кадъра, а в описанието, не в коментар е линкът.
И докато истинските медии веднага слагат линка, при ментетата не е така. Той липсва с часове. Така хората започват да пишат в коментарите “Къде е линкът”, “Не го виждам” и други. Това качва броя на коментарите и постът още повече се бута нагоре в чуждите нюзфийдове. Дори възмутените – тези, които пишат “Спрете да лъжете!”, помагат на алгоритъма да разпространи точно това, от което се възмущават.
Оттам нататък веригата е ясна: такива фалшиви смъртни вести не са само болен хумор. Те са инструмент за кражба на внимание. Всяко кликване по линк в коментар е няколко секунди, в които сайтът може да те залее с реклами, да ти поиска разрешение за нотификации, да те тагне с тракинг пиксели. Колкото повече очи, толкова повече приход от рекламни мрежи, без значение какво е моралното “съдържание”.
“Отговорността, която може да понесе човек, който създава подобно съдържание - дали през личен профил, или през сайт, е в резултат на жалба, която да подаде засегнатото лице. Това са престъпления, с които не се занимават полиция и прокуратура, те се преследват по частен път. Най-логично е тази публикации да се докладват като измама и спам. Призовавам да не споделят фалшиви новини”, обясни старши комисар Владимир Димитров, директор на Дирекция “Киберпрестъпност” в ГДБОП.

