Тротинетките стават като газовия пистолет - в регистър и с номер, за да има глоби за скорост
Масово раняват пешеходци, затова се мисли и за застраховка тип “Гражданска отговорност”
Ограничават ги до 25 км/ч
Калоян кара тротинетката си с 95 км/ч по околовръстното на София. Камерата го снима, а младежът не носи каска и лицето му се вижда ясно. Снимачката обаче запечатва още нещо - той ѝ маха, защото е наясно, че няма как да го накажат - тротинетките нямат регистрационни номера.
Случаите като този на Калоян ще останат в историята, ако подготвяните от междуведомствена комисия промени бъдат приети. В нея участват представители на МВР, транспортното министерство и общини. Оттам искат всички тротинетки да имат идентификационен номер. По този начин ще станат разпознаваеми за камерите за скорост. Самите собственици пък ще се водят в регистър.
Сега се знае само кой е наел тротинетка от отдаваните, но дори при тях няма номера, по които да се знае коя машина точно е снимана. Идеята е да има регистър като този на газовите оръжия - при тях човек уведомява МВР до месец след покупката им.
Другата промяна, която се обсъжда, вече е факт при отдаваните под наем индивидуални електрически превозни средства, както е официалното име на тротинетките. Те са ограничени до 25 км/ч. Идеята е и тези в свободна продажба да са такива. Това може да стане със софтуерен ъпдейт, който да бъде вменен на вносителите.
Акцент има и върху вдигането на санкциите. В момента те варират от 20 до 50 лева. Разбира се, за нарушение като на Калоян се прилага глобата за скорост. За да се случи обаче, той трябва да бъде спрян почти веднага след нарушението. Това може да стане само ако е сниман с мобилна камера от патрулка и полицаите подадат сигнал на колегите си. В такъв случай той би бил санкциониран и за това, че кара по околовръстното, където ограничението на скоростта е 80 км/ч. Тротинетките имат право да се движат само в града по улици, на които максималната допустима скорост е 50 км/час.
Заради многото ранени от шофьори на тротинетки се обмисля задължителна, макар и минимална, застраховка тип “Гражданска отговорност”.
Освен това е строго забранено да се возят пътници. Даннните само от пострадали от катастрофи от началото на годината до март обаче сочат, че има 7 ранени пътници при 25 инцидента. 8 са станали заради несъобразена скорост, 5 - заради неправилна маневра, а 3 заради отнето предимство, става ясно от данните на МВР.
През миналата година има 260 катастрофи с 8 загинали. Шестима са карали тротинетките, двама са били с алкохолни проби от по над 2,5 промила в кръвта. Те са на 67 и 65 г. И макар при загиналите тези, които не са шофьорите, да са двама, то при 308 ранени ситуацията е различна. При под половината от случаите - 147, пострадалият е каращият тротинетката. Само ранените като пътници деца са 27, като едно е под 6 години, 4 са между 6 и 9 г., 14 – между 10 и 14 г., и 8 – между 15 и 17 г.
Общо ранените деца са 94 Интересното е, че едва 46 са тези деца, които са имали право да карат тротинетка с навършени 14 години. Четири са на възраст от 6 до 9 г., а 43 – между 10 и 14 години.
Масово се забелязва и явлението деца да карат тротинетки на големи тумби. В София редовно може да бъдат видени групички от поне по 5-има ученици, които се возят по бул. “България”. Обикновено са с лични тротинетки. Движението в група не е забранено. Децата обаче правят други нарушения - без каски са, а под 18 г. те са задължителни, минават на червено и не карат във велоалеите, каквото е изискването, ако има такива. Заради подобно каране и няколко инцидента СДВР започна и акция. (Виж карето.)
В неделя вечерта бе поредният инцидент с дете, което няма право да кара тротинетка. 8-годишното момче блъсна 6-годишно момиче в Сандански. Инцидентът става в обедните часове на 2 май на площада в центъра на града. Малкото дете е било придружавано от майка си и се е движило в пешеходната зона. След извършен медицински преглед е установено, че 6-годишното момиче е със счупен зъб и оплаквания от болки в корема.
Същия ден 13-годишно момче падна на една от алеите в парка на с. Брестовене. Детето стояло над час, преди да бъде забелязано от 38-годишен мъж, който подал сигнал на тел. 112. А ден по-рано момче на 14 години от село Тръстиково, община Аврен, бе настанено в реанимация с опасност за живота след падане от електрическа тротинетка.
В болницата в Силистра се грижат за трима младежи в кома след 2 инцидента с електрически тротинетки на 1 май. Въпреки забраната и в двата случая върху тях са се возили по двама души.
При единия инцидент късно на 1 май в село Калипетрово тротинетка се забива челно в движещ се автомобил. 20-годишно момиче е с черепно-мозъчна травма.
Д-р Данчо Данаилов от МБАЛ - Силистра, коментира състоянието на девойката. Продължава да е на командно дишане. Основните жизнени функции се поддържат от нас. Другият е мъж на 23 години, който е в по-добро състояние. Той също е с контузия на мозъка, но вече в ясно съзнание. Бе му извършена операция. Според него, грубо казано, те са били виновни за инцидента на практика - с тротинетката са се блъснали в колата, каза лекарят.
Докато медиците се борят за живота на момичето, в Спешното отделение на болницата са транспортирани ученици, на 13 и 14 години, които паднали от тротинетка на велоалеята в Дунавския парк в Силистра. Момчетата са в медикаментозна кома.
Най-вероятно заради неравност на пътя или невнимание от тяхна страна се е случил инцидентът. Те са паднали на практика при по-висока скорост. Имайте предвид, че човек, когато е на превозно средство с две гуми, изхвърча основно напред и основните травми са на главата, мозъка, гръдния кош и горните крайници, обясни още д-р Данаилов.
Заради зачестелите инциденти община Силистра още миналата година промени наредбата за движение на електрически превозни средства до 20 км в час. Правилата обаче не се спазват. Затова ще приложат по-строг контрол. Местната власт предвижда още само в определени часове и зони гражданите да могат да се придвижват с електрически тротинетки.
Жени Калканджиева с акт за 50 лева глоба - синът ѝ хванат да вози приятел
11 деца карат групово и рисково до трамваи в центъра на София
Хванат да вози приятел на тротинетката си бе и синът на шестата по красота в света Жени Калканджиева. Момчето е било спряно от полицаите преди 2 седмици в София.
Акт от 50 лева е бил съставен на родителите му, тъй като младежът е непълнолетен. Само дни след като той е установен, вътрешният министър Даниел Митов нареди акция срещу нарушителите на тротинетки в София. В нея участват екипи на Пътна полиция, отдел “Специализирани полицейски сили” в СДВР и инспектори от Детска педагогическа стая. В акцията са включени и необозначени цивилни автомобили, които при установяване на нарушители подават сигнали до автопатрулите. Основният акцент са рисковите малолетни и непълнолетни зад кормилото на тротинетките.
Само в почивния 1 май са установени 11 непълнолетни, нарушаващи Закона за движение по пътищата. С тях са проведени индивидуални беседи и разговори с родителите им от инспектори на Детска педагогическа стая.
При акцията е хваната и групичка, която карала тротинетки в центъра на столицата. Те били спрени на кръстовището на бул. “Витоша” и ул. “Алабин” около 20 часа. В района преминават и трамваи, а трафикът е изключително засилен. Директорът на СДВР главен комисар Любомир Николов разказа, че две от непълнолетните момчета не са представили документи за управляваните от тях превозни средства. Тази акция ще продължи и в следващите дни и се надявам, че с общи усилия и добра превенция ще преустановим това противоправно деяние, каза още полицай №1 на София.
Акциите ще продължат, като предстои и превантивна кампания сред родители, учители и деца. В момента в СДВР се работи по установяване на всички закупени електрически тротинетки и велосипеди, като се провеждат работни срещи със Столична община с цел ограничаване на движението им в централната градска част, разказаха от СДВР.
Стара Загора ги забрани по улиците си, Пеевски поиска повече контрол и каски за всички
Общините имат право да ограничават скоростта и да въвеждат редица промени
Прекратен меморандум с фирма за наем на тротинетки, движение само по велоалеи и налагане на максималните санкции на собственици нарушители. Това са две от мерките, които се прилагат в Стара Загора от миналата година.
Общините имат право да намаляват максималната допустима скорост за тротинетки. Така в Стара Загора тя е 20 км/ч. Въпреки ограничението през 2024 г. имаше серия инциденти с отдадени под наем тротинетки. Затова общината прекрати меморандума с фирмата, която ги държеше. Друга причина бе, че фирмата не изпълнявала заложените в документа правила за предоставяне, а именно, че електрическите тротинетки се управляват от непълнолетни лица. Една част от хората, които ги управляват, не спазват ограниченията и правилата и създават предпоставки за пътнотранспортни произшествия, обясни кметът Живко Тодоров. Още от 2023 г. общинският съвет на града прие промени, с които се позволява движението само по велоалеите, а това по улиците се забранява. Бе включена и пълна забрана за придвижване в парковете, ако няма изградена велоалея.
Темата се дебатира и в останалите общини. Последно в София преди седмица кметът на район “Триадица” Димитър Божилов призова за пълна забрана, след като възрастна жена бе блъсната от е-тротинетка. Депутатът от ПП-ДБ от Русе Иван Белчев преди дни настоя тийнейджърите да имат право да ги карат само след навършване на 16 г. А още през 2020 г. парламентът гласува максималната им скорост да е до 25 км/ч (оттогава фабрично ограничени на нея се продават в магазините), да не се качват на тротоари, а ако водачът е между 14 и 16 г., да има право да излиза с тротинетка само по велоалеи и с каска.
Каски за всички водачи пък поиска “ДПС - Ново начало” в понеделник. Системното и масово нарушаване на ограниченията за ползването на тротинетки с несъобразена скорост в паркове и пешеходни зони, след употреба на алкохол и наркотици, без предпазни средства и пр. сочат, че законът не работи, заяви лидерът на партията Делян Пеевски. Групата му предлага и регистрация на тротинетките. Пеевски призовава общинските съвети по места да въвеждат и следят за ограниченията на скоростта и ползването на каски.