Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Увеличение на глобите и куп други рестрикции към шофьорите са предвидени с промените в закона.
Увеличение на глобите и куп други рестрикции към шофьорите са предвидени с промените в закона.
  • Връщат ограничението от 130 км в час по магистралите
  • Ще следят и за колко време се изминава дадено разстояние - ако е твърде бързо, ще има санкции

Сериозно увеличение на глобите, за някои двойно и дори повече, ограничаване на максималната скорост на движение и отнемане на книжката за бързо шофиране - това са част от промените в Закона за движението по пътищата, приети от кабинета “Денков” на последното му заседание. (Какви са санкциите, виж в графиката.).

Новите текстове най-после отиват в парламента,

след като бяха пуснати за обществено обсъждане още преди половин година.

Една от предлаганите промени е максималната скорост на магистралите отново да стане 130 километра в час, а не 140, колкото е в момента. За останалите пътища остава без промяна - 120 км за скоростните и 90 км за извънградските.

Всъщност България и Полша са единствените държави в ЕС, където разрешената максимална скорост е над 130 км. Изключение от общото правило пък е Германия, където 130 км е само препоръчителна, а не задължителна по аутобаните. За намаляване на катастрофите с жертви и пострадали Световната здравна организация препоръчва още по-големи рестрикции - скоростта да бъде намалена на извънградските шосета на 70 км, а по магистралите - до 100 км.

Предложените от правителството промени в закона позволяват на общините да определят зони с още по-ниска скорост от предвидената в закона. В жилищни райони например

ограничението може да е между 20 и 30 километра в час

От правителството мотивират предложението с това, че така ще има по-малко катастрофи, защото се намалява спирачният път от 40 метра при 50 километра в час на 18 метра при 30 км/ч.

С новите текстове се въвежда и понятието “средна скорост” - тоест за колко време автомобил изминава разстоянието от една точка до друга. По това ще се определя и дали се е движил по-бързо от позволеното. Ако например разстоянието е било 180 километра и е изминато по извънградски път за по-малко от 2 часа, ще има глоба.

В момента МВР и министерството на регионалното развитие работят по изработването на софтуер, който да позволи камерите на толуправлението да следят за средната скорост.

Любителите на бързото шофиране освен глоба ще остават и без книжка, гласят други от предложените промени.

Това наказание се отнася за превишение на разрешената скорост с над 40 и 50 км

в зависимост от това дали нарушението е в населено място, или извън него. Правителството предлага и още една рестрикция - при плащане на глобата в 14-дневнен срок да се дължи 80% от нейния размер. В момента отстъпката е 30%.

С новите текстове се разрешава на 17-годишните да могат да шофират, но с придружител. Това се прави с цел да натрупат опит под надзора на възрастен. Така по-бързо щели да си изградят навици за безопасно управление.

За да стане по-ефективно събирането на глобите, връчването на електронни фишове и наказателни постановения може да става и чрез работодателя, с препоръчано писмо с обратна разписка, както и чрез информационната система за сигурно електронно връчване.

Друга мярка е въвеждането на изискване

да се минава на технически преглед само ако са платени всички глоби

по влезли в сила наказателни постановления и фишове.

Предложени са и промени, които се отнасят до велосипедисти и електрически тротинетки - те ще са с предимство пред завиващ надясно автомобил. Има и текстове, които забраняват говоренето по мобилен телефон за велосипедистите. Въвежда се и забрана за пешеходците да пресичат непосредствено пред или зад спрял на спирка автобус, трамвай или тролей.

100 евро санкция за безцелно шофиране

Безцелното шофиране, когато сте излезли с колата просто за разходка, може да се окаже скъпо удоволствие в Германия.

Нови мерки, въведени от федералното Министерство на цифровите въпроси и транспорта, предвиждат глоба от 100 евро, ако при проверка шофьорът не посочи конкретна цел на пътуването си. Същото се отнася и за мотоциклетистите, посочва германското издание Focus.de. Според него налагането на санкции вече ще се фокусира върху шума и замърсяването, които причинява едно превозно средство.

Поради това в Германия на шофьорите е забранено да оставят двигателите да работят без необходимост, а също така да затварят вратите на автомобилите си прекалено шумно. Последното може да доведе дори до по-висока глоба от тази за превишената скорост.