Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

КГБ сваля U-2 със шпионска мисия от ЦРУ по време на Студената война Пилотът кап. Франсис Гари Пауърс оцелява и е заловен от агенти на КГБ.

Пилотът запазва карфицата с отрова, но не я използва

В САЩ обвиняват заловения в СССР пилот, че не се е самоубил, но документите показват, че не е предал секретни данни

Капитан Франсис Гари Пауърс е най-известният заловен шпионин на САЩ от СССР по време на Студената война. Един от знаковите инциденти се случва именно на 1 май 1960 г. Противовъздушната отбрана на Кремъл сваля американския разузнавателен самолет U-2 и залавя пилота шпионин Франсис Гари Пауърс. Това води до отмяна на насрочената среща на върха в Париж, на която е предвидено да се обсъди ситуацията в разделена Германия и евентуално споразумение за контрол над въоръжаването.

Във Вашингтон и Москва се опасяват от ядрената мощ на своя противник, а Никита Хрушчов твърди, че СССР е разработил различни междуконтинентални балистични ракети, което предизвиква САЩ да търсят разузнавателна информация доколко това е вярно и с какво разполагат Съветите.

U-2 е изпратен от ЦРУ с шпионска мисия, за да разбере какъв е ядреният потенциал на комунистическата страна. Той лети на 70 000 фута (21 300 метра) и затова се смята, че няма да бъде засечен от радарите.

Първият полет над Москва и Ленинград

(Санкт Петербург) е извършен още през 1956 г., а през 1959 г. Щатите губят самолет.

По време на първомайската манифестация на следващата година Франсис Гари Пауърс излита от база в Пакистан и се насочва към Норвегия, като планът на полета му включва 4600 км от съветското въздушно пространство. Близо до Свердловск в Урал самолетът е свален от ракета земя-въздух.

"Погледнах нагоре, огледах се наоколо - всичко беше оранжево навсякъде", спомня си по-късно той. Не може да прецени

дали е отражение или цялото небе гори.

Ударните вълни разтърсват самолета и уредите престават да работят. Взривът откъсва едното крило и Пауърс пада на пода. После според разказите пред сина си решава да катапултира, защото това е първото нещо, на което са го учили. Но осъзнава, че краката му ще се откъснат. Пилотската кабина на U-2 е много малка и за да катапултира, летецът трябва да е в перфектна позиция.

Пауърс изпада в паника и се опитва да се извърти в безопасна за катапултиране поза. Тогава си спомня за резервния път за спасяване - просто да отвори прозрачния капак над кокпита и да скочи. За негово щастие успява да се спаси. Парашутът му се отваря, но трябва да унищожи картите, които има.

Притежава и отровен щифт, скрит в сребърен долар. Пилотът се опасява, че той ще бъде откраднат, ако го заловят, затова го счупва и запазва смъртоносната карфица в джоба на летателния си костюм. Когато приближава земята, вижда кола, която го проследява и при кацането му е арестуван незабавно от КГБ и отведен в централата на службата. Неговият U-2 се разбива, но съветските инженери прибират останките и ги излагат в Москва като част от пропагандата срещу Запада.

Преди да разберат, че Пауърс е оцелял, САЩ твърдят, че

САЩ твърдят, че самолетът е

изпратен с метеорологична цел,

но системата му за кислород се е повредила и пилотът е загубил съзнание.

6 дни Кремъл крие, че е заловил шпионина и чак на 7 май Хрушчов признава, че той е жив и здрав. Съветските инженери възстановяват системите на самолета и веднага разбират какво е предназначението му. СССР иска публично извинение от американския президент Дуайт Айзенхауер, за да продължат преговорите. Това, естествено, не се случва. Вашингтон знае, че и Москва има агенти, които разузнават случващото се зад океана.

Чак на 11 май Айзенхауер признава, че е наясно с програмата на ЦРУ и дори е информиран за полета на Пауърс. Заявява, че поради липсата на споразумение за открито небе, което той е предложил, но Хрушчов отказал, САЩ трябва да защитават националната си сигурност.

Съветският партиен ръководител решава да изтегли делегацията си от Париж точно преди началото на преговорите за Германия.

Пауърс е разпитван в продължение на дни от КГБ и накрая е

обвинен

в шпионаж.

Осъден е на три години затвор и 7 г. тежък труд. Разсекретени през 1998 г. документи на ЦРУ показват, че той е следвал заповедите на командния си център и не е съобщил секретна информация. Така съветското разузнаване не е успяло да научи нищо от него. След две години зад решетките заедно с арестуван американски студент пилотът е разменен за съветския шпионин Рудолф Абел. Моментът е документиран във филма на Стивън Спилбърг "Мостът на шпионите".

Но когато се прибира зад океана, Пауърс разбира, че там не е добре дошъл. Подозират го, че е избягал, обвиняват го, че не се е самоубил и не е унищожил самолета преди да катапултира. По-късно става ясно, че

не е получил

заповед да посегне

на живота си.

Сенатът сформира комисия, която изслушва пилота за инцидента и в крайна сметка го оневинява. Но въпреки това съдбата му не е щастлива. Загубва любимата си работа и е назначен като пилот на хеликоптер на новинарски канал. Летейки да отразява пожари над Санта Барбара, Калифорния, машината се разбива и Франсис Гари Пауърс загива през 1977 г.

Какво още се случва на 1 май, четете ТУК, ТУК и ТУК.