Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Трябва да следват модела “казвам какво ще правя - спазвам го”

Съдбата на новото правителство е в ръцете на парламента - ще промени ли ключови закони, като за обществените поръчки и за публичните предприятия

Ако Бойко Рашков и Стефан Янев изпълняват приоритетите на президента, а не на коалицията - лошо за политическия процес

Площадният ентусиазъм “Гешев да си ходи” не е политика. Политика е промени в НПК

Ще разберем реформистко ли е правителството, ако намали цената на тока за бизнеса

- След безпрецедентната година на 4 избора всеки се пита колко ще се задържи новият кабинет на четворната коалиция. Вие имате ли отговор на този въпрос, г-н Аврамов?

- Зависи от законодателната програма и от това как работи парламентът. Защо? Защото законодателството в момента е направено да обслужва предишното статукво от изминалите 10 г. Как работеше държавата 10 г.? Отиваш при министър-председателя и лидер на управляващата партия, удряш чело в земята, вперваш поглед на обожание в него, казваш му, че го обичаш, и получаваш част от парите на правителството, което ние наричаме държава, и така придобиваш влияние. Това е културен модел на поведение.

- Е, чак така...

- Съжалявам, че на хората не им се вярва и разбирам обоснования скептицизъм на всеки журналист. Но начинът, по който реагирате сега, беше същият, по който реагираха медиите по време на управлението на предишното правителство през изминалите 10 г. И това е голям проблем. Отговорът на въпроса какво ще задържи на власт новия кабинет е концептуален - медиите трябва да са такива с него, каквито не бяха към трите кабинета на Бойко Борисов. Тоест трябва да демонстрират нулева сервилност към новата власт. А иначе държавата ни беше централизирана до степен, в която бюджетната комисия и тази по правни въпроси на НС регистрираха волята на изпълнителната власт в лицето на премиера. Единствено новата законодателна програма на настоящото мнозинство може да ликвидира тази практика.

- В състава на парламента има две нови формации - “Продължаваме промяната” и “Има такъв народ” и две по-стари - БСП и “Демократична България”, чиито лидери са в оставка. Кое освен клишираната анти-ГЕРБ линия ще ги обединява в бъдеще?

- Вижте, няма как да осмислите присъствието на Корнелия Нинова в икономическото министерство и в това на индустрията само по себе си. Тя изобщо няма място в управлението на държавата, защото превърна социалистическата партия от основна в политическо джудже, насочено към национализма и с радикални позиции към европейския свят, което се видя през годините. Единственият начин г-жа Нинова и БСП да присъстват в тази коалиция е концептуално да дадат съгласието си в парламента за значими законодателни реформи.

- Имаме по-обемен Министерски съвет с 5-има вицепремиери и прекроени министерства. Политоложката Румяна Коларова ги раздели на ресурсни и престижни. Вашето деление какво е?

- Правителството у нас е онова, което всъщност наричаме държава - то е много голямо и преразпределя почти 50% от парите ни. С всяка изминала година през последните 10 г. преразпределителната роля на държавата нарастваше, а това означава, че ни бяха вземани все повече пари, за да се раздават по усмотрение от хората на власт. Големият и много важен въпрос, на който трябва да получим отговор, е дали една социалистическа партия, скроена така, че да стои добре на Корнелия Нинова, ще участва в положителни промени? Или ще продължи неадектните политики на ГЕРБ в икономиката, в индустрията, в енергетиката. Ако се продължат политиките на ГЕРБ в тези сфери, не можем да говорим за никаква промяна. Ще познаем дали има такъв порив по законодателните приоритети на мнозинството.

- Кое по-точно трябва да бъде променено?

- Например законът за обществените поръчки - категорично! И още следващата седмица до Нова година. Нека припомня, че Законът за обществените поръчки, изготвен от мнозинството на ГЕРБ, предвиждаше вътрешни процедури, според които дадено министерство можеше и да заобиколи този закон, като възложи на собствената си държавна фирма да прави нещо. Видяхме какъв е резултатът - теглене на милиони на каса от близки до властта.

Законът за публичните предприятия също трябва да бъде променен. Какво се случва там? Избират ви за министър, а хората искат от вас да правите промени в някакъв сектор. И се оказва, че не можете да смените директора или борда на ключови държавни дружества, които са ви подопечни, защото Законът за публичните предприятия ги защитава. Каква държавна собственост е това, ако министърът, който олицетворява волята на правителството, не може да управлява собствения си сектор?

Друг закон за промяна е този за съдебната власт в частта за специализирания съд и специализираната прокуратура. Разбирам площадния ентусиазъм “Гешев трябва да си ходи!”, но това не е политика. Политиката е промяна на закона за съдебната власт, премахването на специализирания съд и на специализираната прокуратура. Това обаче означава и промени в НПК. Г-н Гешев е черешката на една кисела торта, която трябва да бъде изхвърлена, а не да продължим да ядем от нея.

Законодателството в сферата на екологията - за Черноморското крайбрежие, за устройството на територията, също плаче за промени.

КПКОНПИ трябва да си ходи, изобщо няма нужда от нея - тази институция е бухалка на правителството за наказване на неудобни. И още нещо много важно - пълен преглед на всички закони, подготвени от бюджетната комисия и от комисията по правни въпроси на предишния парламент, и установяване къде какво има още да се работи. Тези две комисии работиха по стотици лобистки поправки през последните 10 г.

Посоката трябва да е “парламентът е важен, а не правителството, парламентът работи, а правителството изпълнява приоритети”. Ако тази коалиция обърне палачинката и позволи на Кирил Петков и заместниците му да се превърнат в това, което бяха г-н Борисов и неговите заместници, няма да има никаква промяна. А новата коалиция в такъв случай може да се кръсти “Продължаваме статуквото”.

- Кирил Петков и Асен Василев обещаха нулева толерантност към корупцията и крути мерки в тази посока. Кое ги гарантира?

- Към момента - нищо. Това е изявление, което аз приемам добронамерено, но в него няма гаранции. У нас още от комунистическия период много обичаме лозунгите. С лозунги съборихме съветската система, на път сме с лозунги да провалим и мястото си в развития свят. “Нулева толерантност към корупцията” е послание, което можеш да сложиш върху списък с конкретни мерки, които си разписал и които можеш да изпълняваш. Това обаче означава конкретни реформи в държавата.

- Например?

- Ако в икономическото министерство се раздуе ролята на държавните предприятия, ако те назначат нови хора, ако се увеличи обхватът на правителството в икономиката, за каква борба против корупцията говорим, при положение че хората в обществото и в частния сектор стават все по-малки, а правителството все по-голямо? А там, където има голямо правителство, априори има и корупция.

Например - енергийните монополи в държавния сектор. Това, че енергийни предприятия финансират футболни клубове. Или начинът, по който беше направена енергийната борса.

- Политолозите определихте това правителство като прогресистко, но дали е реформаторско, за да има промяна?

- Ще разберем по следните неща: ако се запазят високите цени на електроенергията за бизнеса, а за битовите потребители останат ниските цени, това няма да бъде реформа, а продължаване на практиката на производство на социализъм.

Скъпият ток удря трагично българските предприятия, намалява техните възможности да произвеждат продукция, да наемат хора, да плащат осигуровки на държавата и вдига цените на стоките и услугите и инфлацията. И това, че аз като потребител е хубаво да платя 10 или 20 лв. по-малко за ток, е голяма, дебела, тлъста социалистическа измама, която продължава да се върти в обществото ни. Заради такива измами хората плащат в края на месеца 200 - 300 лв. повече за потребителски стоки и услуги, ако изобщо могат да си го позволят. Защото след ковид кризата домакинствата са в трудна позиция. Така че, ако кабинетът на Петков и Василев намали цените на тока за бизнеса или ги върне на нивата отпреди двойния им скок, това ще означава, че имаме реформистко правителство.

Ако обаче си говорим, както г-жа Нинова започна: “Аз ви гарантирам, че цената на тока за потребителите няма да се качва”, това не е реформа, а пазене на статуквото и политическо дребнотемие. 30 години всички министри и експерти, които управляват енергетиката, ни казват същото, а в крайна сметка цената на тока скача, те застават в героична поза и заявяват: “Направихме всичко възможно и той се увеличи мъничко!”. В същото време производствените разходи на фирмите се вдигат. И тук е генералният въпрос - защо, по дяволите, твърдим, че сме енергиен център на Балканите и нетен износител на електроенергия, ако плащаме скъп ток? Очевидно у нас е практика да възпроизвеждаме социалистическата държава - стрижи бизнеса и лъжи хората, че им е евтино.

- Не е ли сред най-важните приоритети на премиера Кирил Петков тъкмо цената на тока? Какво очаквате да направи?

- Трябва да сме наясно - имаме АЕЦ, която произвежда евтин ток, имаме топлоелектрически централи, за които много хора твърдят, че произвеждат евтин ток с български суровини. Защо тогава е скъп българският ток? Заради корупционния модел на съществуване на НЕК и на цялата структура на държавната енергетика. Важно е икономистите и енергийните експерти да обяснят какво представлява енергийната борса - тя е имитация, която ГЕРБ направи, за да твърди, че изпълнява европейските регулации. Както се правиха магистрали в България без завършени учредителни процедури и без акт 16, такава е и енергийната борса. Хората трябва да попитат правителството как така, ако си купят апартамент не могат да влязат в него без акт 16, а правителството може. Как правилата за близките до властта са едни, а за гражданите - други. Ето от тук трябва да започне промяната - от еднаквите правила за овластени и граждани.

- Финансовият министър Асен Василев заяви, че ще съкрати с 30% държавната администрация. Това няма ли да блокира реформите, които обещаха в кризата?

- Броят на хората, наети от това правителство, трябва да е функция на целите му. Ако българското правителство ще помага на бизнеса да се развива и на българите да стават богати, то трябва да е малко. Но ако ще става основен работодател, то ще трябва да назначава хора. И да, разбира се, че кабинетът трябва да си съкращава разходите. Непонятно ми е защо такава мярка не среща подкрепа. Ако кабинетът увеличава средствата си, те откъде ще дойдат? От стригане на гражданите. Ако се свиват разходите на правителството, а повече пари да останат у хората, това означава повече средства за развитие на бизнеса и на всеки човек. За съжаление, българските правителства правят точно обратното. Все едно ни казват “Безотговорно е да оставяме у хората повече пари, защото те не знаят как сами да се развиват”. Вследствие увеличават данъчната и административната тежест върху бизнеса и върху гражданите. Такъв вид правителство, трябва да си ходи. Не виждам обаче как това ще стане с икономически министър от БСП, чиято първа заявка е “ще замразим цената на тока за битовите потребители”.

- COVID епидемията е проблем, който свети в сигнално червено за бъдещите действия на това правителство. Служебното сякаш създаде повече несигурност у хората, а отхвърлянето на зеления сертификат като изискване за парламента потвърди един двоен стандарт, не мислите ли?

- Очевидно има ясно разделение: “нормалните” хора - това сме ние, обикновените граждани, свързаните с властта са обратното. Пожелавам на тях - ненормалните да станат нормални като нас.

Колкото до пандемията, тук каквото и да кажеш за COVID, все някой не е съгласен и разбира повече от всички. Когато питат един от най-великите футболисти на нашето време Мохамед Салах от “Ливърпул” дали е ваксиниран и вярва ли във ваксините, той отговаря простичко: “Аз виждам, че медицината се развива, нямам причина да не вярвам на медиците и на докторите. Ако не им вярвам и слушам какво ми казват хората от улицата, все едно да следвам съветите на хора, които никога не са ритали топка, но ми казват как да я подавам”.

Лично аз съм ваксиниран, ще си сложа и трета доза. Гледам към Португалия, където ваксинирани са 98% от хората и животът продължава по правилния начин. В последните 2 г. властта излъчваше противоречиви сигнали и обърка и без това обърканото ни общество. Дано новото правителство е по-ясно.

- Какво развитие предпоставя присъствието на бившия служебен премиер Стефан Янев и вътрешния министър Бойко Рашков в кабинета на ПП, известни като хора на президента Румен Радев?

- Политическата траектория на президента Радев се дели на две - той беше важен за обществото, докато беше опозиция на една самозабравила се власт. Ако бившият служебен премиер, а сега военен министър Стефан Янев и вътрешният министър Бойко Рашков изпълняват в новия кабинет приоритетите на президента, а не тези на коалицията, това ще направи Радев вреден за политическия процес в България.

Разрастването на властта на президента отвъд правомощията на институцията е вредно за българското общество, защото това няма да е официална публична власт, за която той би носил публична отговорност, а скрита. Тоест дали Рашков и Янев ще бъдат министри на коалицията, или министри на Румен Радев, зависи от собствената им съвест. Трябва да бъдат поставени под обществен контрол за действията си.

- Къде може да изгърми четворната коалиция?

- Стартът с публичните преговори на ПП беше добър. Но се страхувам, че без конкретна, наистина реформистка законодателна програма и без политическа прогнозируемост от вида “казвам какво ще правя и след това го правя” тази коалиция всеки ден ще е на ръба на разпадането.