Мистерия около самолетната катастрофа, в която загина милиардерът Глен де Врис
Не е ясно кой е пилотирал машината и каква е причината за разбиването , казват разследващи
Обожавам науката, когато ме поканиха за полета на Безос, не ми отне и милисекунда да реша, казва приживе бизнесменът
Съмнителни обстоятелства и хиляди неизвестни объркват властите, разследващи самолетната катастрофа, в която загина милиардерът Глен де Врис. Името на 49-годишния астронавт, който миналия месец участва в полет до Космоса, организиран от Джеф Безос, обиколи всички международни агенции.
Органите на реда до момента изпитват огромни затруднения да установят кой е пилотирал машината и каква е била причината за фаталното приземяване. След първоначалния оглед няма яснота дали става дума за техническа неизправност, или по-скоро за разсеяност от страна на пилота. Единственият факт е, че заедно с Глен в самолета е бил и още един човек на име Томас Фишър, който също загива на място.
Какво съобщават щатските служби?
"Машината е паднала в гориста местност в ранния следобед в град Хемптън на около 40 мили северозападно от Ню Йорк - се казва в официалното изявление. - Наименованието на самолета е Cessna 172 - четириместен, използван за тренировъчни и развлекателни полети. Продължаваме усилено да разследваме катастрофата. Знаем, че Де Врис е сертифициран като частен пилот с висок рейтинг, което му позволява да лети в облаци. Бил е наясно също и с инструментариума на летателната машина, тоест чисто техническата част."
Не за първи път Де Врис влиза в новинарския поток. Миналия месец той бе един от четиримата космически туристи на борда на Blue Origin на Джеф Безос заедно с Уилям Шатнър, австралийския предприемач Крис Бошуйзен и изпълнителния директор на аерокосмическата компания Blue Origin Одри Пауърс. Тогава Глен определи преживяването като "сбъдната мечта" и нещо, за което е мислил цял живот. Той така и не разкри колко точно е платил за мястото си в космическия кораб.
"Каквато и да е сумата, мога единствено да ви кажа, че си заслужаваше, защото изпитах емоции, които досега не съм изпитвал никога - обясни Глен малко след края на мисията. - Когато ми се обадиха, за да ме попитат дали бих искал да се кача на полета, не мисля, че ми отне дори милисекунда, за да реша. Това все пак е центърът на всичко, в което аз емоционално - от гледна точка на човечеството, и интелектуално - от гледна точка на научните иновации, наистина вярвам. Така че просто скочих в машината."
След смъртта му не закъсня реакцията и на Blue Origin.
"Съкрушени сме от случилото се с Де Врис - каза говорител на компанията. - Той донесе толкова много живот и енергия на целия ни екип, както и на колегите си от екипажа. Неговата страст към авиацията, благотворителната му дейност и отдадеността му към занаята дълго ще бъдат почитани. Всичко това е обект на истинско възхищение."
Безос също не пропусна да коментира инцидента в туитър: "Толкова трагична загуба. Топъл и изпълнен с живот, Глен ни разсмиваше и осветяваше, метафорично казано, тъмната стая. Той беше визионер и новатор - истински лидер. Светът те загуби твърде рано."
Какво се знае за Де Врис?
Той е роден на 29 юни 1972 г., а любовта му към космическите пътувания пламва, след като прочита всичко за Skylab - първата американска космическа станция, изстреляна от НАСА през май 1973 г.
"За Apollo бях твърде млад, но се запалих много силно - спомня си Де Врис в интервю за предаването Close to the Edge. - Skylab и програмата Space Shuttle бяха изключително вдъхновяващи за мен. Все още имам копие на книгата, която преди толкова време се предлагаше единствено във физическа книжарница. Четивото се казваше "Ръководство на оператора на космическата совалка. Така се роди моята мечта с времето все повече хора да започнат да пътуват в Космоса."
Любопиството на младежа обаче не го отвежда до изучаването на планетите. Той попада в колежа "Карнеги Мелън", където записва "молекулярна биология и генетика". През 1994 г. го завършва с отличие, а през последните четири години от живота си дори се изявява и като попечител на института.
"Винаги съм обичал всичко в науката - призна още той в предаването Close to the Edge. - Обичам физиката, химията и биологията, която за мен беше нещо като комбинация от всичко във фундаменталната наука.
Запален съм още от дете. Този огън не угасна и като тийнейджър. След това продължи като студент. По-късно в професионалния си живот се насочих към медицината и молекулярната сфера. В личния си живот обаче поддържах огромния си интерес към авиацията и космическото пространство, планетарните и междупланетните пътувания."
По-късно Глен работи като изследовател в Колумбийския медицински център, преди да се насочи към компютърните науки в университета в Ню Йорк. Според неговата страница в LinkedIn ученият се фокусира главно върху имплантирането на система за електронни здравни досиета. Участва и в разработването на анализ за откриване на микрометастази при пациенти с рак на простатата.
През 1999 г. той става съосновател на Medidata Solutions с партньорите си Тарек Шериф и Ед Икегучи. Компанията е пионер в разработването на софтуерни решения за клинични изпитвания. Създателите й определят мисията си като "влагане на енергия в по-интелигентни лечения, за да има по-здрави хора, чрез напредване на изследванията възоснова на технологии, нетрадиционни начини на мислене и индустриално сътрудничество".
Според международни издания Глен е работил и с различни фармацевтични гиганти. Поддържал връзка и с малки биотехнологични компании, както и с фирми за медицински изделия, участващи в десетки хиляди клинични проучвания.
"Нашите мисли и подкрепа в момента са насочени към семейството му - написаха след катастрофата от Medidata Solutions. - Изразяваме и най-дълбоко съчувствие към всеки един човек от нашия екип, на който Глен е съосновател. Неговата неуморна енергия, съпричастност и новаторски дух оставиха своя отпечатък върху тези, които го познаваха. Освен присъствието му ще ни липсват и космическите му мечти, които споделяхме заедно. Ние ще продължим да преследваме толкова страстно целите си, които са насочени към напредъка на науката за живота и здравеопазването. Точно това искаше и самият Глен. Той никога не се отказа. Ще го запомним по този начин - като един много силен и амбициозен човек, който не си поставяше граници. Вярваше, че всичко може да се случи, въпреки трудностите."
Най-четени
-
Министерски син, пиян и без книжка, преследва кола, изпреварила го по "Цариградско шосе"
Един от най-типичните примери от категория "височайши синчета" гамени е Георги Стефанов-Жорж", син на финансовия министър в правителството на Народния блок (1931-1934) Стефан Стефанов
-
Галерия Оръжията за победа на Израел
Невероятни технологии се крият зад чудесата, демонстрирани от евреите както на бойното поле, така и в разузнаването Част от иновациите са специално за война в градски условия "Наистина не мисля
-
Защо не си поискаме най-ценните старобългарски книги като гърците?
Къде са най-ценните старобългарски книги? Често ми задават този въпрос. Отговорът е по-скоро тъжен. Огромната част от тях не се съхраняват или пазят в България, а в чужбина. Ето един кратичък списък
-
Маричков не се спъна в нищо, нямаше в какво. Мина поне 5 метра, докато падне
Маричков се е чувствал добре през целия ден На сцената беше незаменим до последно, имаше невероятно запазен глас, казва Тотев Не се е спънал в нищо, защото нямаше в какво да се спъне
-
Галерия Портата към ада ли са черните дупки, поглъщащи Сибир
Последният кратер изуми световната научна общност с идеално кръглата си форма Ледените вулкани, както и суфозията в Турция, където изчезна цял воден басейн, са изолирани явления