Скандал: Човекът, който спаси София от суша, с чудовищна сметка за вода
Крайно отчаян и неразбран от институциите, 82-годишният пенсионер не вижда друг изход от ситуацията, освен да сложи край на живота си.
Проблемът е, че такова количество, дори изчислено на база, при средното потребление на вода в столицата би стигнало за нуждите на човек за 10-15 години. Нещо повече, по тази сметка
дневният разход на
питейна вода на Жечев излиза 8600 литра
Невероятно е, но ако всеки от близо 2 млн. абонати на "Софийска вода" харчи по толкова, в най-голямото водохранилище у нас - язовир "Искър", което е с обем от 700 000 000 кубика, за няма и месец не би останала нито капка вода.
"Отчаян съм и искам да сложа край на живота си. Че съм решен на самоубийство, написах и в последната си жалба до кмета Фандъкова. Помолих я като високопоставена личност, след моята кончина, ако може да съдейства за изгонването на тези алчни монополисти и техните български помагачи. Сметките ми за вода никога не са били повече от 15-20 лева, а сега ми искат 2600 лева", казва Михаил Жечев от квартал "Борово" пред "168 часа".
Драмата на възрастния човек започва още през 2010 г. Оказва се, че изведнъж само за един месец той е получил
невероятна сметка
за допълнителни
близо 800 куб. м
студена вода. При проверка от инкасатор е установено, че циферблатът на единия водомер се е повредил и се върти постоянно, отчитайки невероятни стойности. Служителят е сметнал, че някъде има теч и щателно е записал огромната стойност от 774 куб. м въз основа на неверните показания на уреда. Всъщност, по думите на Жечев, теч не се установява. Паникьосаният абонат се обажда незабавно на фирма за ВиК услуги, която да отстрани проблема с водомера, тъй като циферблатът продължава да се върти като луд. В същото време "Софийска вода" не признава отстраняването на повредата, тъй като не е извършена от неин техник. Куриозното е, че водомерите са редовно регистрирани и предварително са минали успешно прословутата проверка от лицензирана лаборатория.
"Водомерът ми беше нов, пломбиран преди две години, но въпреки че в момента нямаше присъединени никакви консуматори, се въртеше непрекъснато. Разведох отчетника от ВиК из цялата гарсониера от 58 кв. м, като се опитвах с логични доводи да му покажа, че уредът е дефектирал и в жилището няма теч.
Той не ми обърна никакво внимание и записа “теч”
Подписах отчета на инкасатора с "особено мнение", но и това не помогна", оплаква се Жечев.
При явно завишените показания, които само за три месеца от 280 стигат до 1054 кубика, Жечев пуска молба поне за този период да му начислят сметка на база. От водоснабдителното дружество са непреклонни - важат само стойностите, отразени от инкасатора.
Изпаднал в невъзможност да плати накуп огромната сметка, Жечев не може да покрие и следващите по-умерени фактури. И оттогава с лихвите дължимата сума е набъбнала до 2636,30 лв., а задълженията са прехвърлени за събиране от колекторска агенция.
Не помагат и многобройните жалби,
които злощастният абонат е написал до различните институции с молба за помощ. Освен пред "Софийска вода" той се е жалвал безуспешно до Министерския съвет, кмета на София, Комисията за защита на потребителите и Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР). Резултатът е винаги един и същ - сметките са верни и трябва да се платят.
Последното писмо е до президента. От администрацията на държавния глава са отговорили, че не се занимават с подобен род спорове и са прехвърлили жалбата отново към Комисията за защита на потребителите.
Болката и обидата на Михаил Жечев, който е майстор на спорта по шахмат, се усилват и от други обстоятелства. Оказва се, че на млади години точно неговото звено в завода, в който е работил, е помогнало за решаването на сериозен проблем с водоснабдяването на София.
Преди 50 години в района на пречиствателната станция в Панчарево се случила авария със сложна връзка на тръбопровода, захранващ столицата с питейна вода. Повреденото съоръжение било вносно и скъпо. Става въпрос за стоманена отливка с размерите на стая и според мнението на специалистите дотогава не е могло да бъде изработено у нас.
"Бях инженер в завод "Христо Смирненски" в Перник и през 1966 г. помогнахме с изработването на модел за отливка на тръба с висока сложност,
от която зависеше водоснабдяването на столицата
Случаят не търпеше отлагане и за да се справим с важната поръчка работехме денонощно на три смени. Дори тогавашният кмет Георги Петков ми беше дал служебния си автомобил само и само да свършим работата по-бързо и да не остане София без вода. Направихме модела за ден и половина. Отляха го в Перник и за щастие излезе без шупли. Оттам веднага го закарахме в жп завода зад гарата в София, откъдето го взеха от тогавашното общинско ВиК.
Накрая получих и благодарствена грамота лично от кмета за добре свършената работа и за това, че не позволихме столицата да остане без водоснабдяване", спомня си с умиление възрастният човек.
Днес официалният документ е част от музейната сбирка на Лесотехническия университет, пояснява още той.
"Според мене е крайно време тези дружества да престанат да се държат като администрация. Наложително е да си припомнят, че за разлика от други пазарни играчи, те не са създадени само за печалба, а за да задоволяват основни човешки нужди", коментира Богомил Николов, председател на Асоциация "Активни потребители", който също е запознат със случая.
"Чувствайки регулаторния комфорт на своя страна,
те не полагат никакви усилия и грижи да вникнат в проблемите на своите клиенти. Не вярвам, че "Софийска вода" или електроенергийните предприятия ще спечелят нещо, като превърнат в ад живота на някой пенсионер", категоричен е представителят на потребителската организация. Още по-критичен е общинският съветник Ангел Джамбазки.
"Моето мнение е, че тази концесия трябва незабавно да бъде развалена, тъй като дружеството си позволява нагло да ограбва хората", възмущава се той.
"Бих искал да ги попитам, след като гонят този дядо за такъв невероятен разход на вода, защо не отчитат потреблението в богаташките имоти край столицата, или не си прибират задълженията от райони като кв. "Филиповци", които са достигнали 3 млн. кубика?!", допълни Джамбазки.
От ДКЕВР съобщиха за "168 часа", че два пъти са правили проверка по случая и са установили, че правото е на страната на ВиК оператора.
"Длъжни сме да спазваме закона. Според нормативната уредба задължение на всеки е проверява за повреда на измервателните уреди и при нужда да отстрани повредата по предвидения ред", коментираха от регулаторния орган.
"Въпреки че съчувстваме на потребителя, по закон нямаме никаква социална функция", напомнят още от държавната комисия в тази връзка.
Оказва се, че срещу надписване на сметки не са застраховани и другите живущи в блока на Жечев
Съвсем наскоро съседите му от същата сграда също са открили огромни надписвания в сметките си за количества вода, начислени като общи разходи - 1219 куб. м само за един отчетен период. Тъй като считат подобни количества за прекомерни, с жалба към "Софийска вода" са се обърнали и от домсъвета.