Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

За първи път тази година своя вот ще могат да дадат българите в Нашвил (Тенеси), Бъфало (Ню Йорк), Осака (Япония), Будьо (Норвегия) и редица други места по света

"Информираният човек взема правилните решения."

В това е сигурна Ваня Божилова-Креймър, представител на групата Bulgarians in USA. Тя е един от инициаторите и основни двигатели на мащабната кампания "Имаш право на България", създадена с цел да информира и насърчи избирателната активност сред българите в чужбина.

За първи път в цели 68 държави по света нашенците ще могат да гласуват на предстоящите парламентарни избори в 784 обявени избирателни секции. Това е рекорден брой към днешна дата - заради поправки в Избирателния кодекс и след като над 85 хил. зад граница заявиха желание да дадат своя вот. Тази активност се дължи и на големия успех на "Имаш право на България", възникнала спонтанно още преди изборите на 4 април от будността на едни неуморни граждани.

"Заедно със Станислав Русев, който живее в Южна Калифорния и е дългогодишен доброволец и активист за изборни права на българите в чужбина, обсъждахме как да информираме повече хора за това къде са местата и как могат да гласуват на изборите на 4-ти април - разказва Ваня Божилова-Креймър. - И тогава решихме да изработим и разлепим плакати из Чикаго по местата, посещавани от българи. И двамата с него сме администратори на фейсбук групата Bulgarians in The United States/Bulgarians in USA/Българи в САЩ и забелязахме, че няма никаква държавна разяснителна кампания за предстоящите избори.

Опитахме да намерим доброволци, които да направят дизайна на постерите, но ударихме на камък. След като се заеха талантите от рекламна агенция The Smarts, всичко мина в друго измерение."

Всички замесени и отговорни за кампанията предоставят услугите си безплатно за ползу роду, а проектът е подпомогнат и от д-р Христо Димитров от Германия. Материалите, качени в сайта на "Имаш право на България", са със свободен достъп. 

Десетки българи зад граница също се включват в кампанията с кратки видео послания, в които споделят пред своите сънародници защо е важно за съдбата на страната ни да упражняват правото си на вот и призовават да се гласува отново на 11 юли.

"Целият труд на креативния и ПР екип е безвъзмезден, подарен за нас от рекламната агенция The Smarts. Когато се обадих на Радослав Бимбалов, за да го помоля да ни направят дизайна на постера, му предложих скромна сума, дарена от мой приятел, психиатър в Германия д-р Христо Димитров. Но Радо Бимбалов и екипът му решиха да създадат и да ни подарят цяла вдъхновяваща мотивационна кампания - с видеоклип и десетки плакати за големи световни градове. Етно джаз групата BULGARA ни подари музиката си."

Ваня Божилова-Креймър
Ваня Божилова-Креймър

Всеки пък, когато българите в САЩ трябва и искат да дадат своя вот, са принудени да се изправят пред купища предизвикателства.

"На първо място, отново и отново, липсата на информация - разяснява Ваня. - Смело мога да кажа, че изборите в чужбина от години са възможни почти и само заради труда на стотици добриволци, но държавата отсъства.

Другата голяма пречка доскоро беше тавана за 35 избирателни секции в държавите извън Европейския съюз. За щастие, заради поправките в Избирателния кодекс, приети в последните часове на 45-ото Народно събрание, този таван отпадна.

Сега пак доста хора трябва да пътуват два часа само в едната посока, но не е както преди. На 11 юли в САЩ има 54 секции."

През 2021 г. за първи път и шепата българи в Будьо (на 880 километра по въздух от Осло) и съседните градове ще имат секция за гласуване на 11 юли. Така ще бъде и за нашенците в Нашвил (щата Тенеси), Бъфало (щата Ню Йорк), Индианаполис (щата Индиана). Както и в старата столица на Япония, Осака.

"Научих за това от едно много емоционолно видео на Боряна Фукомото, която накратко обясняваше защо ще гласува за първи път от седем години - коментира Креймър. - Кратките видео послания, с които българи от цял свят ни споделят защо ще гласуват, са последната фаза на "Имаш право на България". Тези видеоклипове са доста вдъхновявщаи и пристигат от цял свят."

В заключение Ваня се надява кампанията да е помогнала на хората да научат къде и как да гласуват: "За кого, те трябва да решат сами".