Египетските култове в Тракия. Преди тях - убийства и кръвосмешения
В „Космос“ неотдавна ви разказахме как траките са живeли и разпространили своите култове в Египет, но малцина знаят, че в Тракия в продължение на няколко века е имало култ към египетските божества, включително и по днeшните ни земи.
С това амбициозно изследване са се заели д-р Весела Атанасова и един от най-изявените съвременни египтолози проф. Лоран Брико. Двамата публикуваха наскоро каталог с най-впечатляващите находки на египетските култове в Сердика, но по-интересното е, че изследването ще бъде разширено, тъй като проектът на д-р Атанасова за египетските култове в Древна Тракия току-що спечели финансиране от „Фонд Научни изследвания“. Това е допълнителна гаранция, че през следващите години ще научим още вълнуващи подробности за почитането на египетските божества по тракийските земи.
Всъщност генератор на тези „глобални“ процеси е Александър Велики, който иска да изгради един нов свят не чрез войни, а на базата на науката, културата, общите ценности и сливането на религиите. След смъртта на Александър неговите командири и наследници – диадохите, си разпределят огромната империя, а най-влиятелният Птолемей I поема
управлението на Египет.
„Още когато пристига, той си дава ясна сметка, че ще му е много трудно – казва пред „Космос“ д-р Весела Атанасова. – Египтяните имат своите божества, гърците – други, вярванията са различни, в същото време Птолемей I трябва да контролира цялата държава. Първото нещо, което прави, е да изучи администрацията на Египет, която е специфична заради различното мислене на египтяните. Постепенно Птолемей I осъзнава, че ще има проблеми с местното население и най-вече с висшите жреци на основните божества на Египет. Те са космогонични. Например в Тива се почита Амон и върховният му жрец притежава изключително голяма власт. В Мемфис се почитат Птах и бикът Апис. С изучаването на историята Птолемей I разбира, че е имало периоди, в които жреците са управлявали цялата държава и имат огромно влияние (т.е. по време на XXI и XXII египетска династия).”
Птолемей I е поразен, че Египет е една силно религиозна държава, в която всяко камъче е почитано, а боговете са навсякъде. Диадохът фараон вече е сигурен, че ако иска да задържи властта и да я остави на потомците си, трябва да спечели египтяните на духовно ниво.
„Затова той решава да сроди елинските и египетските вярвания – казва Весела Атанасова. – В Египет Изида е богинята-майка, чието влияние нараства с годините. В цялата страна се почита семейството на Изида и Озирис и сина им Хор, но Птолемеите постепено заместват Озирис със Сарапис, а Хор с Харпократ.“ Всъщност Сарапис е творение на Птолемеите, които го създават като амалгама между Озирис и друго божество от района на Мемфис – свещения бик Апис. Така от Озирис и Апис се ражда едно ново божество, което много прилича на гръцки бог.
Каква е кървавата история зад навлизането на култовете по нашите земи, четете в 12 брой на "Космос".
Най-четени
-
Галерия Учени след прецизен 3D-модел на Торинската плащаница: Исус е бил човек с необикновена красота. Имал е 370 рани по тялото
Имал е величествен и царствен израз, разкрива професорът, направил изображението Професорът изброил 370 рани по тялото на Спасителя Благодарение на Торинската плащеница италиански професор създаде 3D
-
Галерия Как ДС празнуваше Великден
Милиционери броят и записват кой ходи на църква По времето на соца правят нощни забави, за да не влизат младите в храмовете Великден днес не е това, което беше
-
Баща ми ми разказваше за Гунди. За мен беше като приказен герой
Не съм имал щастието да го гледам. Родил съм се в годината, в която той е загинал, но първите ми спомени за "Левски" са свързани с името Гунди. Когато баща ми ме водеше на Герена
-
Галерия Разстрелян за счупена ваза на гроба на Людмила Живкова
През 1985 г. съдията Димитър Попов осъжда на смърт обвинения Тодор Дечев В най-новата ни история има и един потресаващ, но малко позабравен случай на оскверняване на гроб на известна личност – този
-
Галерия Никой никога няма да засенчи Ален Делон
В неговата феноменална кариера върховете са няколко. Първият е, когато се снима в шедьоври на трима от най-великите европейски режисьори - Клеман, Антониони и Висконти