Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Изкуството му е слабост, купува първия си Егон Шиле едва на 14 години за $700

Майка му е единствената жена сред бизнес гениите на ХХ век, създава козметична империя от нулата

Носи парче мазилка от софийската синагога със себе си в САЩ

Да предпазва от разруха миналото винаги е било мисия за президента на Световния еврейски конгрес и собственик на bTV Роналд Лаудер. През годините той щедро използва своето богатство, за да възстановява синагоги от Тунис до Индия и дори за предотвратяване на изгниването на купчините обувки в музея на Аушвиц - вещи, почитащи паметта на жертвите на нацисткия терор.

Неслучайно американският милиардер предприемач е и един от най-големите дарители на централната софийска синагога, построена преди 110 години от австрийския архитект Фридрих Грюнангер като най-голямата на Балканския полуостров. Оказва се, че именно тя е била първото нещо, което Лаудер е искал да види след вдигането на Желязната завеса.

При първата му среща със сградата обаче тя е в окаяно състояние. Еврейската общност у нас няма средства, които да вложи в нейната подръжка. Лаудер дори отнася парче мазилка със себе си в САЩ, което гледа всеки ден. Днес казва, че е вложил средства в синагогата заради това, което българският народ е направил за спасяването на евреите.

Този месец американският меценат също така откри у нас Еврейското частно основно училище заедно с Йорданка Фандъкова и д-р Александър Оскар, председател на организацията на евреите в България “Шалом”. Образователната институция носи името на Лаудер, който освен всичко е решен в София да бъде построено и друго голямо еврейско училище в квартал “Възраждане”. Най-добрите учители по английски език от САЩ ще гостуват в него.

Лаудер осъществява разнообразни дейности в служба на обществото от десетилетия чрез своята фондация, носеща неговото име. От края на 80-те години на миналия век той има грижата да възстановява и сплотява еврейските общности в Централна и Източна Европа. Раздава стипендии и финансира обмен на студенти евреи между САЩ, западноевропейските столици и страните от ЦИЕ. Дарява 5 милиона долара за изграждане на ново общежитие, открито през 2017 г. в Технологичния институт в Израел.

Състоянието на 75-годишният Лаудер днес се изчислява от “Форбс” на над 4 милиарда долара.

Голямата слабост на президента на Световния еврейски конгрес е изкуството. Първата си творба на Егон Шиле купува едва на 14 години за 700 долара, а днес притежава една от най-добрите колекции на австрийския експресионист в света. Тя се намира в личната му галерия Neue Galerie в Ню Йорк. Артпространството отваря врати на 16 ноември 2001 г., като е посветено на изкуството от Германия и Австрия от първата половина на 20-ти век. Лаудер също така е собственик на най-голямата в света частна колекция от средновековни и ренесансови брони.

Предприемачът е почетен попечител на Световния фонд за паметници, нюйоркска организация с нестопанска цел с мисията да защитава застрашените обекти на културното наследство по целия свят.

Още преди десетилетия Лаудер се посвещава и на издирването на произведения на изкуството, които са били плячкосани от нацистите през Втората световна война. Попадне ли подобна творба в ръцете му, той организира издирване на първоначалните собственици и техните наследници. По тази причина той винаги се информира в детайли за всички аукциони и изложби, които се случват в Ню Йорк.

През 1997 г. името му е замесено в артскандал. От разследване на “Ню Йорк таймс” става ясно, че в една от изложбите в музея за модерно изкуство в града е включена картина, собственост на виенския доктор Рудолф Леополд. Нейн автор бил Егон Шиле - любимият художник на Лаудер.

Оказва се, че произведението е изчезнало по време на нацисткия период на Австрия и дори е било обект на международно издирване.

Това е сериозен пропуск за Лаудер и управата на музея, а д-р Леополд пожелава картината си обратно, като се стига до намеса дори на окръжния прокурор на Ню Йорк. Делата се проточват с години. Лаудер приема много тежко тази своя грешка.

Слабостта му към изкуството е безспорна. През 2006 година той купува портрет на Адел Блох-Бауер от Густав Климт за умопомрачителните 135 млн. долара след ожесточена наддаване.

По онова време това е най-високата сума, плащана за произведение на изкуството.

И макар щедро да харчи състоянието си, Лаудер много добре познава стойността на парите. Като пример за възход от нищото, за амбиция без всякакви лимити той има своята майка - единствената жена, извоювала си място сред най-влиятелните бизнес гении на XX век.

Роналд се ражда в Ню Йорк като най-малкия син на Джоузеф Лаудер, потомък на чехословашки евреи, и Джозефин Естер (Есте) Менцер, дъщеря на евреи от Чехия и Унгария с общо 9 деца.

Есте е феноменална жена, която в своето преследване на успеха изгражда империя от нищото - известната компания за красота на нейното име.

Есте от малка работи в лавката на баща си и оформя своя нюх за бизнес. Може би най-важното присъствие в нейния живот се оказва това на един “вълшебник” и учител - нейният чичо Джон Шотц. Той бил химик-дерматолог, който разработвал собствени формули на кремове за лице. Джон научил своята племенница също да го прави и тя започва да забърква козметика от 6 годишна. Така с производството на кремове в собствената кухня започва възходът на една вдъхновителка. Пестейки дори от храна, Есте винаги изглежда като графиня.

През 1930 г. тя казва “да” на избраника на сърцето си - търговеца на модни дрехи Джоузеф. Така взима фамилията, която ще превърне в легенда. Ражда се първородният им син Леонард Лаудер. Двойката обаче се развежда през 1939 г., защото Есте иска да гради кариера. Години по-късно признава, че се уплашила да не пропусне хубавите неща от живота, омъжвайки се млада. Само три години по-късно се връща при Джоузеф, осъзнала, че е имала “най-сладкия съпруг на света”. След събирането им се ражда и Роналд. Съпрузите започват да въртят бизнес с козметика - тя се захваща с разработките на продукцията и маркетинга, като президент на компанията, а той с финансите, производството и управлението. Това е началото.

Най-малкия син на легендарната дама рядко говори за майка си пред медиите. Признавал е, че е научил именно от нея “изкуството на качеството”. От своето ранно детство Роналд си спомня, че дори когато не са имали пари, майка му е имала талант - “каквито и дрехи да купеше, те бяха най-доброто, което можеше да купи”.

Есте се оказва истински гений на маркетинга и първооткривателка на редица изпитани днес бизнес похвати. Тя първа в света налага практиката на демонстрациите и мострите. Просто отишла в кварталния фризьорски салон и попитала клиентките коя иска да я намаже с крем безплатно и да й направи масаж на лицето. После измисля похвата - “подарък с покупката”.

Конкурентите й се подигравали, че ще фалира - станало точно обратното. Именно тя въвежда и модата на черно-бялата реклама и то за да спести пари. През 1962 г. Лаудер е сред първите, които използват супермодели в рекламните си кампании.

След като покорява Америка, Есте се насочва към Европа и постепенно превзема света.

Покорява и парфюмерийния пазар с аромата Youth Dew. В Париж тя “без да иска” чупи флакон на парфюма в търговската зала сред клиентите. Омагьосва всички.

През 1968 г. в крак с времето яхва европейското движение на “зелените”, като създава и представя серията Clinique - хипоалергични продукти за грижа за кожата. Един от директорите на голяма верига магазини казвал за нея: “Тя беше тиранин, но творческа личност.”

Именно Есте също така въвежда фамилното задружие в успешното развитие на бизнеса, като лансира философията: “Моите служещи са моето семейство”

През 1973 г. тя предложила на сина си Леонард да стане президент на компанията. Той охарактеризира майка си с една дума: “Амбиция”. Нейният девиз бил: “Мисли глобално, действай локално!”.

До края на живота си (почива на 97 години) Есте Лаудер продължавала да посещава лично щандовете на компанията и да дава съвети на клиентите. След смъртта си тя оставя своята империя в ръцете на двамата си сина и техните наследници.

Есте Лаудер е единствената жена в топ 20 на най-влиятелните бизнес гении на ХХ век, съставен от списание “Тайм” през 1998 г.

Роналд има наистина светъл пример за това как човек може да постигне всичко, ако се труди достатъчно отдадено.

Той завършва гимназия в Бронкс. Бакалавърската степен по международна търговия получава от университета в Пенсилвания.

Едва на 12 години сам решава, че иска да живее в Европа и наема за себе си първокласни преподаватели по френски и немски език без знанието на родителите си.

Баща му се диви: "Кое дете наема преподаватели?"

На 14 години Роналд пътува редовно зад Желязната завеса, а на 17 години живее в Залцбург и отскача до Прага през уикендите в търсене на антики.

Следва международна търговия в университета в Париж. Следдипломна квалификация и сертификат по специалността получава и от университета в Брюксел.

От 1964 година заема своето място във фамилната фирма, като започва кариерата си във фабриката на компанията в Белгия. Роналд има принос за успеха на Clinique Laboratories, като днес е председател и изпълнителен директор на тази компания.

Бил е председател на Estee Lauder International от 1992 до 2002 г. Освен това е бил член на Съвета на директорите на Estee Lauder Companies от 1968 до 1986 и 1988 до 2009 г., преизбран в Съвета през ноември 2016 г.

Роналд не се задоволява само с бизнеса и скача в политиката. От 1983 г. до 1986 г. е заместник-секретар по отбраната на САЩ, отговорен за европейската политика и връзките с НАТО. Оттегля се, когато е назначен за посланик в Австрия, като приема поста по личното настояване на Роналд Рейгън.

През 1989 г. решава да се съревнонава в предстоящите избори за кмет на Ню Йорк. На първичните избори обаче губи инфарктно от бъдещия градоначалник Рудолф Джулиани. Така се изчерпват политическите му амбиции.

Лаудер е избран за президент на Световния еврейски конгрес на 10 юни 2007 г.