Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Румен Порожанов
Румен Порожанов

В наредбите няма ограничения кой може да получи финансиране, но ако има свързани лица със служители на фонд “Земеделие”, трябва да се обяви конфликт на интереси

Имаше договорени кемпери, каравани и дори яхти по различни програми, но нито лев не е платен за тях

Правилата изискват да се проверят поне 1% от проектите, но след сигнали са проверени 18 на сто, казва министърът на земеделието, храните и горите Румен Порожанов. С него разговаря Девора Недялкова

- Кога реално започна финансирането на къщите за гости, г-н Порожанов?

- Още по САПАРД навремето са финансирани къщи за гости, но не мога да дам детайли. Тогава са отпускани пари и за места с развит масов туризъм - курорти като Банско. На 19 февруари 2008 г. са одобрени мерките по Програмата за развитие на селските райони за програмния период 2007-2013 г. Тогава е посочено, че в районите с развит масов туризъм няма да се финансират подобни дейности.

Първият прием на проекти започва на 1 декември 2008 г., продължил е до 2009 г. По препоръка на ЕК той е бил ограничен с крайни дати. Договорени са през 2010 г. Вторият прием е отворен през април 2013 г. и реално е договарян през 2014 г.

Искам ясно да подчертая, че в рамките на наредбата, която дава общите правила, разплащателната агенция стриктно е спазвала кои могат да бъдат бенефициенти, в кои населени места могат да попадат обекти като къщите за гости. И понеже използването по предназначение от бенефициентите, е рисков елемент, с моя заповед от 14 януари 2015 г. съм възложил допълнителна проверка и анализ по приема, който беше от 2013 г. Тогава над 200 къщи са проверени от вътрешен одит и звеното за противодействие с измамите.

- По какъв критерий попада една къща в извадката за проверка?

- По индикатори за изкуствени условия - дали е спазено изискването по едната мярка да са били земеделски производители, и други. Има утвърдена методика, съгласно която се извършва анализ на риска от измами по всички схеми и мерки за подпомагане, включително с национални средства. Във връзка с извършения анализ нa мерки 311 и 312 от ПРСР, по които се подпомагат къщите за гости, те са оценени като високо рискови.

С моя заповед е извършена допълнителна проверка на всички проекти от втория прием по двете мерки. На базата на извършените проверки до момента и получените сигнали са определени критерии за риск анализ със съответната тежест за всички проекти. Взети са предвид критерии като одобрени заявления за кандидатстване с близко географско местоположение на място на инвестицията, заявления за кандидатстване, подадени от юридически лица, чиято собственост е прехвърляна, размера на субсидията и възрастта на бенефициента и др. В рамките на тези два приема от близо 1000 договора, които са подписани за къщи за гости, са финансирани 746. За над 300 договора или са се отказали бенефициентите, или не са разплатени.

През 2016 г. публикувахме списък с всички къщи за гости, които са разплатени и трябва да функционират - да се ползват както от гражданите, така и да се подават сигнали, когато не се ползват по предназначение. Риск анализът за проверките на място, които се извършват от разплащателната агенция, е повишен на 5% при изискуем 1%. Но на база на различни сигнали в тези периоди са проверени близо 18% от къщите. Това са 120-130 проверки в края на миналата година, този процес продължава. На база на проверките на счетоводната документация, на активите и прехвърлянията, но най-вече за изпълнението на бизнес плана са предявени парите за 32 къщи за пълно възстановяване. По другите около 30 са наложени финансови корекции, тъй като не се изпълнява бизнес планът, или е изпълнен между 20 и 50%.

- Достатъчно ясни ли са били критериите кой може да получи пари? Възможно ли е било разпределянето им да става по субективни критерии?

- Аз не виждам да има някакво ограничение. Има в едната от мерките изискване да си извършвал земеделска дейност. В контекста на “допустим бенефициент” всеки, който се намира в район, незабранен от наредбата, може да кандидатства. Няма други критерии, по които служителите на фонд “Земеделие” да кажат “Този е роднина еди - кой си и поради това не може да се подпише договорът”. Въпросът за тези къщи за гости е, че те са направени, построени са, проверени са преди плащане и т.н., но част от тях не се използват по предназначение. Процесът ескалира покрай конкретни случаи. Въз основа на това в момента е разпоредена 100-процентова проверка на къщите за гости, независимо дали са с изтекъл, или неизтекъл мониторингов период. Ако е изтекъл, ще се проверява дали е изпълняван бизнес планът през мониторинговия период.

- Един от пороците на тези мерки се оказва именно помощта за роднини, на някого не му ли е направило впечатление през всичките тези години?

- Няма ограничение в обхвата на лицата. Тогава има закон за конфликт на интереси, всеки, който е служител на фонда и кандидатства негов близък, е бил длъжен да декларира този конфликт на интереси. В единия случай, който бе обследван от прокуратурата, се установи, че има подставено лице. Ограничението за това кой да бъде бенефициент, се прави на база на това кой и какво трябва да прави, какво може да бъде изградено. Тъй като проектите, които са постъпили, са много повече от тези, които са договорени, те се ранкират спрямо критериите и на база стриктно спазване на документите. Ако има някаква свързаност, и то на служители, които се занимават с подобни дейности в разплащателната агенция, то това трябва да бъде декларирано и той не трябва да се занимава с подобни действия.

Излиза информация, че на определени кметове близки са направили къщи за гости, хотели и т.н. Не може в програмата да се заложи подобно ограничение за категория хора - в зависимост от длъжност, финансово състояние. Когато има хора, които са свързани с разплащателната агенция, те трябва да декларират този конфликт. Въпросният случай за един от служителите е изпратен в тогавашната комисия за конфликт на интереси. Интересно беше, че тя се е произнесла, че няма конфликт на интереси.

От страна на фонд “Земеделие” този случай е изпратен както в комисията, така и в други разследващи органи. Разплащателната агенция има капацитет на контрол - трябва да извърши проверки на абсолютно всички мерки и финансирания по директните плащания. Сега например от август стартират проверките по директните плащания. Разплащателната агенция трябва да има три пъти по-голям персонал и то най-вече в контролния блок, за да може да обхване по голям капацитет.

Наскоро направихме справка - между 2011 и 2016 г. от агенцията са изпратени близо 550 сигнала до прокуратурата с установени нарушения при изпълнение, за конфликт на интереси, заобикаляне на закона и др. До произнасяне от компетентния орган се спира разглеждане на договор, плащания и т.н. Но само съд или прокуратура може да каже дали има закононарушение и да разпореди други мерки.

- Защо контролът се извършва само след сигнали? Не е ли задължение на фонд “Земеделие” сам да провери дали къщите се използват по предназначение?

- На база на риск анализа и на база на всеки сигнал е извършвана проверка.

- По чия инициатива бе прекратена мярката, с която се е отпускало финансирането?

- Макар че мярката е била разписана и в сегашния програмен период, ние съвсем умишлено не я отворихме, знаейки, че има проблеми с ползването на къщите по предназначение. Именно след комуникацията с ЕК игнорирахме приема, който беше по мярка за финансиране на неземеделски дейности. Именно заради информация, че отново са се подготвили хиляди проекти за къщи, отново може да се очаква недобросъвестно изпълнение.

- В момента няма ли възможност за кандидатстване за къщи за гости по т.нар. местни инициативни групи?

- Има теоретична възможност, но досега няма такъв проект, който да е финансиран. Ако трябва, ще дадем указания, ще променим наредбата след последните събития. Там е минимизирано дори и като обхват, и като размер. Има ограничение до 50 000 лв. за финансирането, а не, както е по другата мярка - до 200 хил. евро.

- Очаквате ли проверките на прокуратурата да установят нови случаи на неправомерно финансиране?

- Именно затова се прави цялостната проверка, извършва се от структури на Министерството на вътрешните работи, от НАП, със съдействието на разплащателната агенция. Ако има нарушения, ще има санкционирани.

- Как държавата може да защити интереса си - има ли механизъм да си събере парите от тези, които не са изпълнили изискванията?

- Те се предявяват по съответния ред - първо доброволно. Ако не бъдат разплатени, се пристъпва към други процедури при съдия - изпълнител. Както знаете, това е дълъг процес в България. В момента има предявени близо 10 млн. лв., които са в различни фази на този процес.

- Ще поискате ли независима проверка на фонд “Земеделие” сега и дали има замесени служители в неправомерно отпускане на пари?

- Единственият сигнал към момента е, че телефонът на госпожа Багдатова (подалата оставка зам.-шефка на фонд “Земеделие” - б. р.) фигурира в сайта на къща за гости. Ще бъде проверено дали има съпричастност в изграждането на къщата, бих искал да приключи проверката. Аз лично в министерството такива сигнали нямам, откакто съм министър.

Има много сигнали в прокуратурата, които са свързани с недобросъвестни действия на служителите.

- Какво е мнението ви за случая със зам.-шефката на фонд “Земеделие”, възможно ли е човек на този пост да приема лично резервации за къща за гости?

- Наистина буди недоумение. Тя спомена, че е искала да помогне на тези хора да си направят сайт. Когато го направили, сложили и нейния телефон, след това буквално е забравила за това. Не искам да влизам в обувките на никого. Важно е, че е възложена проверка, която да установи как е изградена, с какво финансиране и с какво консултиране.

- Ще има ли възможност за кандидатстване по подобни мерки и в бъдеще?

- Не, неслучайно не сме отворили такава мярка. Има заделен бюджет от над 25 млн. лв., предполагам, че ще бъде насочен към други мерки. Ще направим анализ на интереса за останалите лотове, които са за услуги, производство, занаятчийство. Бюджетът или ще бъде прехвърлен към някой от тези лотове, или ще бъде насочен към друга мярка, към която има интерес. Оказва се, че тези проблеми не са само български. И в Испания, и в други държави темата с къщите за гости и разходите за туризма, финансирани от ЕС, също стоят. Имам такава информация.

- Успял ли е някой у нас да си купи яхта по някоя европейска програма?

- Категорично не. През 2016 г. направихме нарочна пресконференция, на която обяснихме абсолютно всичко - какво е платено, след като беше приключила програмата. Имаше договорени кемпери, каравани, яхтите бяха три и те бяха договорени по рибарската програма.

Имаше и договаряне на съпътстващи превозни средства към туристическите обекти като автомобили или нещо друго, но те бяха ограничени със заповед до около 40 хил. лв. Нищо по-скъпо от тези автомобили категорично не е разплащано - нито джипове, нито яхти, нито каравани. Това го посочихме ясно към разплащанията към къщи за гости. Имаше възможност за купуване на АТВ-та и сме изследвали с отдела за противодействие на измамите цените им. Имаше УТВ-та, които са много по-скъпи и също не бяха платени. Беше разрешено да се купуват велосипеди към къщи за гости в планинските райони. Това са допустими разходи според наредбата, но този луксозен елемент на финансиране, включително на тези по рибарските програми, категорично не е разплащан.

- Участвал ли е синът ви в одит на дейности на фонд “Земеделие”?

- През 2012 г. моят син започна работа като стажант в “Делойт”, след това - около година и няколко месеца, е бил на младшите нива, които са над стажантските. По никакъв начин той не е участвал в одитните екипи на “Делойт”, които са идвали във фонд “Земеделие” да проверяват работата.

Последният договор на “Делойт” е за 2014 г. Самата одитна компания има изключително строги правила, обучения, контроли за конфликт на интереси. Моят син е работил по одити в банки, застрахователни дружества и в други клиенти на “Делойт”, но никога и по никакъв начин не е идвал във фонд “Земеделие”. Твърдението, че един стажант, а след това и служител на ниско ниво заедно с изпълнителния директор сме създали екип, който да заблуждава Брюксел за добрата си работа, е, меко казано, несериозно.

- Имате ли усещане или очакване, че някой иска поста ви или ще поиска оставката ви?

- Нормално е, няма как да го няма това усещане - то е в цялата държава. В конкретния случай - сектор “Земеделие” е може би най-широкоспектърният, с най-много интереси. Това усещане го имам от първия ден, от момента, в който съм тук. Така че ако този, който ми е предложил да съм на този пост, прецени, че не си върша добре работата, не се свеня да подавам оставка. Правил съм го вече два пъти.