Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Положението със ЗК „Олимпик“, обяснено накратко, че много глупости се изписаха.

1. Българската Комисия за финансов надзор не е отнела никакъв лиценз. Още от средата на месец май КФН е забранила на компанията да продава застраховки след като надзорния орган в Кипър е уведомил, че отнема лиценза на „Олимпик“. Съобщението на КФН е от 10 май, веднага след уведомление от Кипър, разпространено както КФН разпространява всичките си новини и съобщения. Оттогава има още две съобщения – и двете са подробни, обяснено е достатъчно ясно, за да ги разбера. Който иска – чете. Може да има забележки по стилистиката и изразяването, но информацията си е там.

2. По закон (Кодекс за застраховането), който съответства на всички европейски директиви и правила, щом една компания продава застраховка „Гражданска отговорност“ в България, то тя прави вноска в българския Гаранционен фонд. Ако компанията е с лиценз от друга държава в ЕС, обезщетения се изплащат от Гаранционния фонд на тази държава. Обезщетенията се плащат на пострадали и близки на загинали при катастрофи, когато колата на виновния водач няма ГО. Гаранционния фонд служи за това, независимо от причините, поради които застраховка липсва. След това фонда си търси парите от виновния водач.

3. Фондът не е „изпразнен“, „безсмислен“, „само събира едни пари“, а е институция, която гарантира, че пострадали при катастрофи ще получат обезщетение. Понякога от това зависи лечение. Вярно е, че в него няма твърде много пари, тъй като хиляди автомобили с българска регистрация карат без застраховка, вкл. в чужбина, предизвикват катастрофи, за които трябва да се плаща. Защо – питайте контролните органи. КАТ, МВР…) Да, много е гадно да ни увеличат застраховката, защото Мунчо решил да спести, но направил беля и някой трябва да плати. Но шофирането и притежанието на кола е сделка с обществото – и си има цена.

4. Тези, които са платили застраховка към Олимпик, а тя е преждевременно прекратена, ще си очакват парите от синдиците в Кипър. Колко дълго, какво е законодателството там и какви са процедурите – това може да го каже някой, запознат с кипърските закони.

5. КФН не може да надзирава Олимпик в пълния смисъл, защото компанията има лиценз от Кипър и е работа на тамошните органи да налагат предписания, да контролират и т.н. Друг е въпроса за съмнението какъв е произхода на капитала и кои са акционерите – това вече е в правомощия на разследващи, полиция и т.н.

6. Не е вярно, че внезапно заради „Олимпик“ надзорът се сетил „на пожар“ едва сега да мисли мерки за финансова обезпеченост на компаниите и недостиг на резерви за плащане. Понеже сме в ЕС, КФН не може да каже колко да струва една застраховка, но може да влияе косвено. И в последните години това се е случвало – заделяне на резерви, предписания и т.н. Още от времето на Борислав Богоев активно се правеше.

7. Ама как така някой идва и започва да продава застраховки в България! От 2007 г. сме в ЕС. Там важи единния паспорт – имаш лиценз за финансова дейност в една държава, следователно имаш за целия ЕС. Отиваш където искаш, отваряш клон, съобщаваш и започваш работа. ЕС не е само еврофондове за усвояване.

8. Нямало разписани процедури – е, тази глупост е разбиваща. Процедури за изплащане на обезщетения и несъстоятелност има в Кодекса за застраховането. Със сигурност има и в кипърския, няма държава от ЕС без такова законодателство. Наистина, случаят е прецедент, но поне теоретична насока какво се случва има.

9. От години има предупреждения, че цените на „Олимпик“ са нереално ниски. Излизало е по медиите, вкл. с изказвания на други застрахователи. Форумите са пълни с недоволни от тях. Обаче цената е ниска и само това ни интересува – едни 10-20-30 лв. да се спестят. Никой нормален брокер няма да посъветва да сключите там. Едно време КТБ даваха високи лихви. Някои още си ги чакат.

Знам, че застраховането е непривлекателна материя за много колеги, и редовно е търсене на сензация, гарнирана с колосална неграмотност. Но поне може да четете какво е писано преди вас и какво казват надзорници и застрахователи. Завъртете един телефон в АБЗ или на някой застраховател, няма да ви изядат. Ще се спасите от клишето „всички са маскари и крадци“ и току-виж сте написали нещо полезно.

*Весела Николаева е сътрудник на Фондация „Инициатива за финансова грамотност“. Мнението е лично и не изразява позиции на фондацията

От Фейсбук-профила на авторката.