Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

АНДРЕЙ НОВАКОВ
АНДРЕЙ НОВАКОВ

Още акценти от интервюто:

Като реших да пътувам с тир от Антверпен до Калотина, в Европарламента ме помислиха за луд - не може по “Мобилност” дистанционно да решават хора, които изминават разстояние, по-дълго от 200 км, само със самолет

Днес започва обсъждането на парите по кохезия за следващия период. Испания тогава вече няма да ги ползва, което ще компенсира до голяма степен милиардите, които губим вследствие на Брекзит

С евродепутата от ГЕРБ/ЕНП, който е и главен преговарящ по кохезионната политика на ЕС, разговаря КРИСТИНА КРЪСТЕВА

- Г-н Новаков, преди дни изминахте разстоянието от Антверпен до България с тир, за да “влезете в обувките” на шофьорите. Какво научихте за работата им?

- Преди да се впусна в детайли, трябва да ви кажа, че по-важното нещо, което възприех от това пътуване, е, че оттук насетне всеки път, когато тръгнем да гласуваме нещо толкова голямо, независимо от сектора - сега е транспорт, утре може да е земеделие, авиация или околна среда, със сигурност трябва да видим от кого ще бъде изпълнявано и по какъв начин ще влияе на хората. Ама да го пипнем, лично да се уверим в това. Защото

от Брюксел

нещата

изглеждат лесно,

понякога и нереалистично. Както е в случая с пакета “Макрон”.

Бях около 5 дни в кабината заедно със Сюлейман и заедно пропътувахме разстоянието от Антверпен до Калотина. През цялото това време предимно го слушах, защото за мен беше важно да си сверя часовника. С вас сме говорили още преди години и за моя житейски път и съм ви казвал, че за мен е важно да правя такива неща, за да не се отлепям от земята и за да виждам това, което правим в Брюксел, в крайна сметка какво отражение има върху живота на хората като Сюлейман. Слушах го за нещата, които вече сме гласували и изпълняваме, колко сложен понякога им правят живота. Например и в момента сме въвели тахографи, които нямат никакъв толеранс. Толкова много ограничения сме създали за тираджиите, а в крайна сметка те возят товари, които са потребни на нас. Сюлейман не возеше нищо, което на него да му трябва за вкъщи. Возеше от Антверпен хартия за Турция, която най-вероятно после ще се върне и в България под някаква форма, да речем като някаква опаковка.

- С какви ограничения тормозите шофьорите?

- Има ограничения за движение в топло време, има ограничение за движение в събота и неделя, има ограничение за движение по тунелите, има ограничения за движение по скоростта, не можеш да изпреварваш... Толкова много неща. На всеки 4 часа трябва да спира да почива, на всеки 9 часа трябва да мери 11 часа да спи. Това са ограничения, ограничения, ограничения, ограничения... И на фона на всичко това ние искаме да им “осигурим помощи”.

На няколко пъти Сюлейман ми каза: “Виж, в момента сме в Хърватия. 200 километра не можем да намерим отбивка, на която да има платен паркинг, охраняем, и да можем да ползваме хотел или мотел. Ако го бяхте гласували, какво щяхме да правим?”. И аз не мога да му отговоря нищо, защото е съвсем прав. Така че това, в което се убедих с очите си, е - няма никакъв механизъм за прилагането на това, което е разписано в пакет “Мобилност”. Ама никакъв.

- Спяхте в кабината, където леглото е на два етажа, нали?

- Да. Кабината е направена за двама водачи. Има хладилник, фризер, две легла, два гардероба. Всичко е направено за двама души. Така че през по-голямата част от времето, когато почивките се падаха по средата на нищото, на някакви отбивки, си спяхме в кабината. Един път имахме възможност да ползваме платен паркинг и мотел - на границата между Австрия и Словения.

- Казвате, че пакетът “Макрон” няма как да бъде приложен. Оптимист ли сте за изхода от неговото гласуване, което предстои на 4 юни? Какво е съотношението на силите? Ще мине ли?

- Пакетът със сигурност ще мине. Въпросът е какво ще остане в него. Аз съм оптимист. През последната седмица се работи върху компромиси и аз участвах в едно от заседанията, в които им разказах какво съм направил. Уверих ги, че е нереалистично. Казах им, че който и да го е обещал по време на предизборна кампания, не може само заради това да го гласуваме и да се забъркаме в още по-голяма каша. Понеже аз го виждам - ако мине в този вид, никой не е в състояние да ми отговори кой ще го прилага и кой ще го проверява. Няма механизъм, с който да можем да проверяваме дали шофьорите на 21-ия ден са си били у дома. Второ,

не можем да

глобяваме

хората, че не са

били на охраняем

паркинг и хотел,

когато няма

охраняем паркинг

и хотел.

Обяснението от Европейската комисия е, че с европейски пари ще ги изградим. А моят отговор е - като ги изградим, да почнем да ги задължаваме. Какъв е смисълът да го направим сега?

- И все пак в какъв вариант според вас ще се приемат тези текстове?

- Много ми е трудно да прогнозирам, тъй като има много колеги, които не отстъпват и смятат, че това се прави само и единствено в полза на шофьорите, без да си дават сметка, че

ако го наложим,

ще фалират

толкова много

компании.

Те ми казват: “Андрей, това не е насочено срещу българи и румънци.” А аз им предлагам: “Да де, но да излезем на паркингите и да видим, че те са пълни с българи и с румънци. Не са пълни с никого от Германия или Франция.” Не съм сигурен колко немци и французи има по паркингите на магистрала “Тракия”. Струва ми се, че няма. Така че това е насочено предимно срещу поляци, българи и румънци. Това е самата истина. И аз им казвам: “Вижте, колеги, ние имаме единен пазар и благодарение на него в България има немски магазини и вериги, има и френски компании, които си оперират и работят на конкурентни начала с всички други, и с българските включително.” Те ми отговарят: “Да, ама това е единен пазар - дава възможност.” А аз контрирам: “Значи, когато единният пазар е в България и може да има немски и френски компании благодарение на него, е добре, а когато благодарения на единния пазар има български фирми в Германия и Франция, които возят на конкурентни цени и са по-конкурентоспособни от нашите, трябва вече да го регулираме и да го ограничим този единен пазар...” И не можаха да ми дадат отговор на това. Пакетът “Макрон” е все едно да накараш “Кауфланд” да продава от понеделник до петък, каквото си продава, а в събота и неделя задължително да предлага само български стоки. Да видим дали ще стане. Колегите нямаха отговор на моята аргументация.

Каквото и да мине - в момента съотношението е горе-долу 50:50, истината е точно такава. Те разполагат горе-долу с 400 евродепутати, сред които обаче има изключения. Включително сред германци и французи, които имат общо с мобилността и с транспорта въобще и разбират, че този пакет е неизпълним. Така че от тях някои ще отпаднат. Ние (противниците на “Макрон” - б.а.) сме около 300 и няколко, така че до последния момент нищо не се знае със сигурност. Ще е много на кантар.

- Какво ви казват колегите в Европарламента, след като научиха, че сте се прибрали с тир до България?

- Половината не вярваха, та трябваше да им показвам снимки. Аз съм сигурен, че много от тях, без да го казват, мислят, че съм луд. Но аз им казах: “Няма как да изпратим такова послание към хората.” Членове на Европейския парламент, които разстояние, по-голямо от 200 километра, го минават само със самолет, са взели решение за хора, които минават по 2000 километра, как да го минават и по какви правила. Затова се качих. Имаше и такива, особено политическите съветници и колегите от Източна Европа, които се зарадваха на решението ми, но със сигурност има такива, които мислят, че съм луд.

- Вие сте евродепутатът, избран да представлява целия ЕП в преговорите за кохезионните фондове в следващия програмен период. Очертава се неприятно свиване на средствата.

- Точно днес,

на 29 май, се

представя новият

проекторегламент

как ще се разходват

парите за кохезия.

Това, по което съм преговарящ и на което ще бъда съавтор. Така че днес ще получим много от отговорите.

- Вие искате намалението вследствие на Брекзит да е пропорционално за всички членки, а не само за новите и за даден регион.

- Точно така. Най-вероятно ще има малко намаление, няма как да няма. Но ето нещо, което мога да кажа в аванс - ще има намаление, ако човек се плъзне по повърхността. Защото има 10-20 милиарда по-малко. Обаче има нещо друго - почти сигурно е, че от следващия програмен период Испания няма да е допустим бенефициент по този фонд. Така че вече не ни трябват пари за Испания. По-малко ще са парите, но и по-малко ще ги получават. Включително има региони във Великобритания, които досега са били допустими бенефициенти и са получавали пари за нещо. Например така се строи болница с 600 легла. Тези разходи ще отпаднат. Така че за България сметката ще излиза. Поне това ще е моят стремеж - това да направя. В момента, в който гласуваме пакета “Мобилност”, всичките ми сили отиват за това парите за след 2020 г. да са достатъчно за България.