Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Има “светена вода” и вода от осветен извор (аязмо). Явно битът все повече ни профанира, за да се втурнем да наливаме от новооткрития в руините в Плиска кладенец, без да си даваме сметка, че Изворът на всяка святост е самият Бог и следователно, ако носим неразкаяните грехове със себе си, пиенето на светена или “свещена” вода няма да ги заличи.
От друга страна, българинът очевидно няма доверие в законите на материалния свят и все повече разчита на помощ от небесата. Това се отнася еднакво и за бизнесмена, и за шофьора, и за сервитьора, и за министър-председателя. А щом е така, рано или късно ще се стигне и до покаяние...
Водата от осветените извори и тази, която се освещава в православните храмове, наистина е извършвала и извършва неизброими чудеса на изцеление. И този факт е причината за доверието в създаващата се легенда за “свещената” вода на Божидар Димитров.
Премиерът Бойко Борисов откри преди дни 5-километрова отсечка на магистрала “Хемус” край Шумен и го поляха с чудодейната вода на аязмото в Голямата базилика в Плиска.
Той едва ли е предполагал, че след дни този извор ще раздели археолози и изследователи на две - светена ли е водата от аязмото, или вредна, а проф. Божидар Димитров “главен жрец на републиката” ли е, или полезен популяризатор на българската история и култура?
Скандалът се пренесе на заседанието на Министерския съвет, а министър Петър Москов разпореди спешен микробиологичен и физикохимичен анализ на водата заради спора пил ли е от нея премиерът, или само му е била наръсена главата. Без да губи време, шефът на музея в Шумен поиска спорната течност на концесия, за да я пусне в продажба.
В сряда премиерът Бойко Борисов забрани всякакви дейности с тази вода, иначе спирал парите за разкопките в Плиска. От стенограмата на заседанието на Министерския съвет се вижда, че премиерът е заявил: “За да бъдем достатъчно ясни, забранявам всякакви такива комерсиални дейности, всякакви самоинициативи - да се продават, да се даряват, да се прави каквото и да било от този археологически обект. Да съм пределно ясен - просто стотинка няма да дам повече.”
А всичко започна много невинно 72 часа по-рано, когато директорът на НИМ проф. Димитров в своя неподражаем стил разкри, че от същата вода е черпил сила хан Аспарух, а сетне и Борис Покръстител.
Изворът бликна отново на 24 юли след цели 200 години и събуди много силен обществен интерес.
Защото е известно, че свещената вода - от кладенец или специално осветена, заздравява рани, лекува болести и премахва уроки.
Светената вода затова е най-тачената от народа. Тя не извира - молитвата, Христовият кръст и сакрални действия я правят вълшебна. И обратно - ако за водосвет трябват свещенодействия, то аязмо от гръцки значи осветено и водата в него е лековита по волята на Бога.
За светената вода отчето потапя кръста накръст и изрича: "За да се освети тази вода чрез силата, действията и слизането на Св. Дух. За да слезе върху тази вода очистителното действие на свръхестествената Троица. За да бъде тази вода лечителна за душите и телата и прогонваща всяка съпротивителна сила."
С тези думи свещеникът може да освети неограничено количество вода. Но не толкова, както сторил преди време правешки поп.
При него с малка бутилка отишла за светена вода набожна женица. Вместо да й даде, отчето й рекъл, без да му мигне окото: "Пълни от чешмата, осветил съм каптажа!" Звучи несериозно, даже подигравателно. Отците предупреждават, че отношението към светената вода не бива да е като към нещо магическо.
Ако пристъпиш греховен, тя не само няма да те очисти, но и ще пострадаш, защото оскверняваш светинята.
Църквата е установила два водосвета, които напомнят за две събития от Библията. Великият водосвет е посветен на Кръщението Господне в р. Йордан, а Малкият водосвет - на раздвижването на водата в Силоамската къпалня от ангел, при което по чуден начин се изцерявали болните. Велик водосвет има два пъти в годината - на 5 януари и ден по-късно на самия Йордановден.
Малък водосвет се извършва в началото на всеки месец, с него се отбелязват храмовите празници, но може да се извърши и по всяко време, ако вярващите желаят. Вода може да бъде осветена всеки ден от годината с изключение на Великден и Петдесетница.

Как един извор предизвика война между учени, битка за концесия и спор пил ли е премиерът от него, или само е бил наръсен четете в новия брой на в. "168 часа".