Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Подсъдимият за смъртта на тримата мъже Ваклин Хъмчев в Апелативния съд в Пловдив с адвокатката си Светлана Паскалева
Подсъдимият за смъртта на тримата мъже Ваклин Хъмчев в Апелативния съд в Пловдив с адвокатката си Светлана Паскалева
  • Подсъдимият шофьор Ваклин Хъмчев пропуснал в тъмното отбивка и тръгнал назад с влекача си с ремарке, блъскайки беемвето на Филип, Михаил и Ангел
  • Загиналите оставиха 5 деца сираци

Около час след полунощ на 13 май 2019 г. 50-годишният сега професионален шофьор Ваклин Хъмчев пътува с влекача си с ремарке от Пазарджик за Пловдив. Целта му е да се прибере в Златоград, където живее.

В тъмното пропуска отбивката за с. Цалапица и решава да се върне назад. Докато прави забранената маневра, по платното срещу него се движи БМВ, в което пътуват Филип Михайлов, Михаил Михайлов и Ангел Змийчаров от Пазарджик.

Тримата мъже са на 22, 23 и 32 г. Шофира Змийчаров, който кара с 89 км/час при ограничение от 60.

Колата се удря в камиона и двама от тях загиват на място, третият умира по-късно

Момчетата оставят общо 5-има сираци, както се напомня във всички от последвалите протести от близките им. И настояват за максимална присъда.

Само че наказанието е далеч от очакваното от тях, поне засега, защото няколко съдебни състава не приемат, че уместната правна квалификация е "особено тежък случай".

А това е от ключово значение за годините затвор в присъдата на водача.

Преценката зависи от две неща – първото е тежестта на резултата от престъплението, а при 3 жертви и защитата на Хъмчев не оспорва този въпрос. Втората предпоставка е обществената опасност на личността на извършителя.

Именно около това се водят спорове по съдилищата вече 4 години.

Делото стартира година след катастрофата,

Ваклин Хъмчев признава изцяло вината и на 18 август 2020 г. окръжният съд в Пловдив го осъжда на 5 г. и 4 месеца затвор, като го оправдава по обвинението смъртта на тримата в беемвето да е особено тежък случай. Книжката му е отнета за 5,5 г.

Тази присъда е атакувана от всички страни в процеса и апелативните магистрати я отменят, като връщат казуса за ново разглеждане от друг състав на първата инстанция.  

Съдия Елена Захова - докладчикът от състава, който увеличи присъдата с
3 години.
Съдия Елена Захова - докладчикът от състава, който увеличи присъдата с 3 години.

Мотивите се отличават с крайна пестеливост. В тях не се открива отговор на наведените от страните многобройни възражения и доводи, а и липсват правни изводи относно субективното отношение на дееца към извършеното деяние.

Така, за да счете, че случаят не е особено тежък, окръжният съд е казал само, че предвид положителните характеристични данни на подсъдимия (като личност и като водач на МПС) извършеното не може да се квалифицира като особено тежък случай, без изобщо да обсъди тежестта и обществената опасност на деянието с неговите конкретни особености, конкретни вредни последици и отегчаващите отговорността на Хъмчев обстоятелства, са част от аргументите за това.

И вторият състав на окръжния съд намира, че не става дума за особено тежък случай

и произнесеното наказание е затвор 5,5 г. без право да шофира.

Следват нови жалби и през 2023-а друг състав от апелативни магистрати намалява присъдата на 4 години затвор и 60 месеца без книжка. Причината – извършеното от Хъмчев е преквалифицирано по по-лек състав от Наказателния кодекс, защото е прието, че след сблъсъка той е направил всичко възможно да помогне, като се е обадил на телефон 112.

Така делото стига до ВКС, който отново го връща на втората инстанция, защото за преценката дали случаят е особено тежък не са взети под внимание предишните нарушения на Ваклин Хъмчев по пътищата, а и опасността на нарушението, довело до фаталния край на трима млади мъже.

"Основателно е твърдението на частното обвинение, че в случая става въпрос за

едно съвсем съзнателно извършено нарушение на правилата,

без подсъдимият да е бил поставен в невъзможност обективно да избере друго място за обръщане на посоката за движение, където това не би създало опасност за останалите участници в движението.

Пътят му е бил познат, знаел е точно къде се намира и реално със смяната на посоката подсъдимият е целял да спести няколко километра повече движение, преди отново да продължи към Златоград.

Осъществяването на забранената маневра в тъмната част на денонощието, с тежко и огромно по размери (сравнено с лекия автомобил) товарно превозно средство, при отсъствието на видимост към платното за движение, по което се е движел автомобилът на пострадалите, с пълното съзнание за липсата на такава, характеризират подсъдимия като безразсъден и изключително опасен водач, а оттам и като деец с висока степен на обществена опасност, се чете в мотивите на върховните съдии.

Преди дни делото мина за трети път през Апелативния съд в Пловдив и пледоариите се фокусираха именно върху личността на Хъмчев като шофьор.

Преди катастрофата имал 3 фиша за превишена
скорост

и едно наказателно постановление на стойност 500 лв. - за навлизане с влекача в забранен участък.
"Последното нарушение е месец преди фаталния инцидент, до който се е стигнало, защото Хъмчев е предприел маневрата с пълното съзнание, че тя е забранена и много опасна.

След това се е обадил на телефон 112, но дори не е проверил колко са хората в колата и в какво състояние са. Той безспорно е деец с висока степен на обществена опасност", подчерта един от адвокатите на близките на жертвите – Костадин Сарийски, и настоя за 12,5 затвор и 3 години над този срок без книжка.

"За 30 години като шофьор Хъмчев има само няколко нарушения на пътя, но кой няма", попита риторично адвокатката му Светлана Паскалева.

И подчерта, че трите фиша за превишена скорост са в резултат от камера пред Районното в Златоград, където масово не се спазвали ограниченията, защото мястото не било опасно.

Обяснение за глобата от 500 лв. даде самият Хъмчев пред "24 часа".

"Току-що бяха отворили пътя от Златоград за Кърджали и пътувах по него с товар. Видях нови знаци, че е забранено за камиони над 12 тона. Обадих се на работодателя и той ми каза да мина", заяви той.

Защитата му акцентира и на съпричиняване от страна на загиналия водач

на леката кола, защото е карал с превишена скорост. Но експертизите по делото показват, че основната причина за трагичния сблъсък е предприетото от Хъмчев движение назад.

"Много съжалявам за това, което направих", каза в последната си дума пред апелативните магистрати водачът. А адвокатката му Светлана Паскалева настоя за справедливо наказание, като изтъкна, че Ваклин Хъмчев не се отличава с висока степен на обществена опасност – работи и се грижи за семейството си, съдействал е на разследването, винаги се е явявал в съда, дори в деня преди последното заседание е оперирана челюстта му, но той пак присъства на делото.

В крайна сметка съставът с докладчик съдия Елена Захова прие, че става дума за особено тежък случай и увеличи присъдата на Ваклин Хъмчев на 8 години затвор и 9 - без книжка.

Но и това не е краят на процеса, защото защитата на шофьора е категорична, че ще обжалва пред ВКС.