Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Мартин Георгиев и Марияна Бойкова разговаряха кои от големите жп и пътни проекти, строени с европейско финансиране ще са готови през 2029 г.
Снимка: Георги Кюрпанов-Генк.
Мартин Георгиев и Марияна Бойкова разговаряха кои от големите жп и пътни проекти, строени с европейско финансиране ще са готови през 2029 г. Снимка: Георги Кюрпанов-Генк.

Тунелът под Шипка и жп линията Карнобат-Синдел ще осигурят свързаност между Северна и Южна България 

"Европа за България" е едногодишна информационна кампания на "24 часа" с финансовата подкрепа на Европейския съюз и Европейския парламент. Целта е да дадем максимум информация за кохезионните политики, да направим видими преките ползи от тях.

Във видео разговор на въпроси отговаря Мартин Георгиев, ръководител на Управляващия орган на оперативната програма "Транспортна свързаност".
Мартин Георгиев и Марияна Бойкова разговаряха какво от големите проекти за жп линии и магистрали ще бъдат готови през 2029 г., когато идва края на този програмен период.

Модернизацията на жп линията от София до сръбската граница ще е готова до 2029 г., когато приключва финансирането на този програмен период, заяви Георгиев. По дипломатически път той е получил информация, че сърбите до 3 години ще са готови с модернизацията на тяхната жп линия за скорост 120 км в час.

Пак дотогава трябва да приключи дълго продължилият през три програмни периода проект за модернизация на жп линията от София до Пловдив с тежкия участък Елин Пелин-Костенец. Няма правна възможност за удължаване на времето за усвояване на европейските пари. В момента се очаква решение на Европейската комисия за прехвърляне на проекта към настоящия програмен период.

Според Георгиев до края на 2029 г. цялата жп линия от София до турската граница и Бургас трябва да е приключила с модернизацията. Той смята, че е необходимо да се започне работа по удвояване на жп линията от Пловдив до Свиленград, заради големите превози.

За жп връзката със Северна Македония се чака съседката да стигне до тунела при Деве баир на границата, за да финансираме ние свързаност, без електрификация на жп линията.

Фокусът на оперативната програма е свързаността вътре в страната и със съседните страни, не са параметрите на магистралите или жп линиите. Това стои в основата на преименуването на оперативната програма в този програмен период 2021-2027 г. В предишния тя се казваше "Транспорт и транспортна инфраструктура".

Бюджетът е 3,7 млрд. лв. с националното съфинансиране. Към тях се прибавят и около 390 млн. евро за България по Механизма за свързана Европа. При този механизъм 70% са осигурени за България, те са договорени, но 30% от парите се разпределят на конкурсен принцип между държавите.

Така че остават пет години и половина за влагане в свързаност на над 4 млрд. лв.

Историческият проект за преминаване на магистрала "Струма" през/около Кресненското дефиле преживя ново развитие. Едното платно ще премината в източната част на дефилето, като се избягват населени места. Като срок за него се цели 2029 г. Сегашният път ще остане като локално шосе. В зависимост от трафика ще се разработва ново платно, за което тепърва ще се преценява от къде да мине.

По магистралата Русе-Велико Търново пътната агенция работи, финансира я със свои средства, а есента, когато се подаде апликационна форма ще се реши и европейското финансиране.

За втория комбиниран мост при Русе е спечелено европейско финансиране за техническия проект. И той ще е труден, защото румънците ще се наложи да изместят гарата в Гюргево и довеждащата инфраструктура, защото целта е тя да заобиколи града.

Според Георгиев до края на програмния период ще е готов тунелът под Шипка и модернизацията на жп линията Карнобат - Синдел. Това ще са двата проекта, които да осигурят свързаност между Южна и Северна България. Ако магистралата Русе-Велико Търново се свърже с магистрала "Хемус", това ще е постижение, смята той.