Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Убил по принуда, след затвора - монах ще избира новия патриарх ПРИЗНАНИЕ: Въпреки инцидента отец Емилиан е уважаван от клира в епархията. СНИМКА: БЪЛГАРСКА ПАТРИАРШИЯ

Топлият есенен ден на 1988 г. изтича съвсем безразлично за редник Димитров и нищичко не предвещава, че ще промени живота му завинаги.
През деня се шегува с приятели войници в секретно поделение в Южна България. А вечерта застъпва пореден караул. С автомата на рамо. Както го е правил вече десетки пъти...
В тази нощ обаче той ще бъде принуден да стреля в човек. А двата куршума, които ще прекъснат живота му, ще начертаят нов земен път за войника, който ще го свърже завинаги с небето.
Боецът ще влезе в затвора като редник Димитров, но след почти 24 месеца покаяние, ще излезе оттам като монах Емилиан. Днес този човек ще избира новия патриарх.
Откриваме го в листата на около 150 делегати
за патриаршеския избирателен събор. Архимандрит Емилиан попада там по настояване на епархийски митрополит. "168 часа "знае името на владиката, но няма да го огласи по молба на монаха. Опасенията му са, че една публикация в сериозен вестник може да бъде изтълкувана като удар срещу митрополита.
"Аз не искам той да пострада заради мен, след като има шанс да стане достоен български патриарх - казва архимандрит Емилиян, игумен на Басарбовския манастир "Св. Димитър" край Русе - и започва да разказва своята необикновена история : "Аз мога да понеса всички удари, но не искам владиката да пострада. Затова ще се оттегля от избора. А на мое място нека влезе друг монах."
Отец Емилиан склонява да разкаже за личната си драма. Нарича я кошмар, който не му дава успокоение и до ден днешен - убийството на човек при неизбежна самоотбрана. Двата изстреляни куршума в челото на друг редник оставили жена вдовица, а невръстното му дете - сирак, и превърнали редника в монах.
"Животът поднася изпитания. Ние сме длъжни да ги преодоляваме с Божията помощ", споделя свещеникът и разказва кошмара на своя живот. Във фаталния ден боецът е на 19 години, когато застъпва караул в секретното поделение. Редникът, от когото приема поста, му е докладвал, че всичко е наред. Трябвало да бъде охраняван някакъв склад.
Днес монахът не си спомня дали е било база за боеприпаси, или нещо друго. Редникът, от когото приема караула, му пожелава леко и безаварийно дежурство.
"Пожеланието му не се оправда. Злото ме връхлетя изневиделица. Не пита готов ли съм да го понеса", спомня си духовникът. Някъде към полунощ към него приближили двама войници. Отдалече лъхали на алкохол. По-агресивният го стиснал за гърлото. Опитал да го души. Крещял: "Давай оръжието или си мъртъв!"
"Изпитвах ужасна болка. Стискаше ми гърлото. Всеки момент можех да се свлека мъртъв. Оказах се по-бърз и натиснах спусъка на автомата", спомня си преживения ужас отецът. Той не се уплашил, когато видял окървавения труп. "Не се почувствах нито за миг престъпник. Нападнаха ме. Аз защитих честта си на войник и живота си", казва днес отецът и уточнява, че жертвата бил стар войник, на 25 години. Целта на нощното нашествие била да го оберат, а с парите да продължат да си допиват.
Преди това нощният гост, който се ползвал с протекции от началниците, се гаврил с други войници.

"Карал ги е да бягат с противогази по плаца. Който не се справя, го е ритал като животно", спомня си с омерзение за изстъпленията на мъртвеца с пагон монах Емилиан, който не е запомнил името на жертвата си. Веднага след среднощния инцидент обаче идва време за възмездие. Някои от шефовете, позовавайки се на уставни положения, оправдават редник Димитров. Мотивът им е, че е нападнат на пост. Това му дава право да стреля по нападателите.
Не така обаче смятат военните магистрати. Започва мъчително следствие. Докато тече разследването и многобройните разпити, редник Димитров лежи в ареста. През това време осмисля случилото се. Нощем се връща към историята. Терзаят го стотици въпроси: Защо без да е виновен, бранейки честта и достойнството си, е оставил дете сираче? И жена вдовица?
"В мигове на размисъл взех твърдото решение - нямам право да бъда баща, след като съм оставил сираче" - споделя духовникът пред " 168 часа". Мисълта да се посвети на Бога все по-силно и по-силно обсебва съзнанието му в арестантската килия.
Тази идея не го напуска и по време на започналите съдебни заседания
по делото за убийството на войника
нападател. Преди това следователите били сменяни три пъти. Прокуратурата претендирала, че не е била изяснена добре фактическата обстановка по делото.
Общо 11 били явяванията по делото - винаги с белезници на ръцете. Само веднъж съдията наредил: "Свалете му белезниците при разпит!" В този момент редникът приема заповедта на магистрата като Божия милост. И още по-силно го обсебва мисълта да се посвети на Бога, ако излезе от затвора жив и здрав. Осъждат редник Димитров на година и десет месеца лишаване от свобода. Според магистратите ефективната присъда била намалена, тъй като е действал при самозащита. Осъждат го, защото бил превишил пределите на неизбежната отбрана. Имало смъртен случай.
Боецът излежава присъдата в затвор в Южна България. А в килията следва поредното изпитание - съдбата го среща с първи братовчед на убития. "Той беше затворник като мен, заставахме един срещу друг, говорили сме, но никога не ме е укорил за убийството на роднината си", спомня си свещеникът. Братовчедът дори го успокоявал, че нещата ще си дойдат на мястото. Като тъмен щрих в цялата сага с убийството тогавашният войник определя ангажирането с делото на известен военен прокурор Николай Колев, който беше показно застрелян преди няколко години пред дома си в София. "За умрелите не се говори нищо лошо, а само хубаво. Но няма да спестя тормоза, който този човек ми наложи:
"Обаждаше се на майка и на татко. Казваше им, че съм осъден на смърт
за убийството. И изобщо да не си правят труда да ме посещават", споделя с болка от преживяното монахът. Той поискал веднъж среща с прокурора, за да го помоли да не притеснява родителите му. И да не ги заплашва. "Отговорът му беше категоричен - нека майка ти и баща ти да изпитат това, което са изпитали роднините на убития войник" - продължава разказа си отец Емилиян. Той още не можел да прости на прокурора за казаното пред роднините: "Не разбрахте ли, че синът ви е смъртник."
И след като излиза от затвора обаче,
изпитанията не спират
На прага на свободата го посрещат със страшната вест - баща му е покосен от инсулт.
"Тази изповед, историята на моя живот, която сега правя пред вас, я направих и пред митрополит Геласий - спомня си монахът. - Той ме ръкоположи веднага след затвора. За моята отвратителна и страшна драмазнаят и други владици. Това, което се случи, е ужасно, но днес не чувствам никаква вина за убийството."

Архонт Чомбе посочил делегати за патриаршеския събор

Cтарозагорският архонт Иван Кочев -Чомбе е определил кои клирици и миряни да влязат в листата на достопочтимите избиратели на Патриаршеския избирателен събор от Неврокопска епархия. След селекцията на рахонта делегатите на събора са били одобрени от Неврокопския митрополит Натанаил. Тези дни ще бъдат внесени за утвърждаванe от Светия синод.
"Избрани бяха възможно най-неподходящите хора. Те нямат нищо общо с живота в Църквата. Съмнявам се да се причeстяват или изповядват", ядосват се свещеници от Неврокопска епархия.
"Как да се радваш на избора, когато в списъка е попаднал свещеник, който преди това е бил партиен секретар в завод за релета в с. Баня", гневи се отец Владко от Сандански. Той посочи и друг скандален делегат от списъка, свещеник който е съвместявал две длъжности - поп и бодигард.
От Светия синод имат
сериозни резерви относно имената на делегатите
на патриаршеския събор във всички 15 епархии. Като слабост архиерей от Северна България посочи избирането на секретари на митрополии и главни счетоводители в списъка на делегатите. Независимо че било юридически издържано, неморално било служители на митрополии да фигурират в списъка на депутатите. Това били секретари на митрополии и главни счетоводители. "Това предварително опорочава избора за патриарх.Тези делегати, естествено, ще гласуват за владиката, който им дава заплатите"- заяви пред БНТ проф. Калин Янакиев.
В деловодството на Светия синод е постъпило възражение от епархийски съветници и архиерейски наместници от Софийска епархия. Те атакуват листата от делегати, предложени от управляващия митрополит Кирил. Възраженията ще бъдат разглеждани на заседание на Светия синод в намален състав на 18 януари, уточниха запознати с постъпилите жалби. Ако жалбите бъдат уважени ,изборът в Софийска епархия щял да бъде касиран. И предстоят нови избори за делегати за патриаршеския събор. Причината за недоволството е, че от 7 архиерейски наместници и от 4- ма епархийски съветници в листата на делегатите не е включен нито един. Като абсурд епископ от София тълкува
изключването от листата на протосингела на Софийска митрополия
ставрофорен иконом Ангел Ангелов. Той е назначен на този пост от патриарх Максим. Има изключително висок авторитет не само в църковните среди, но и сред министри и депутати. В същото време в софийската листа фигурирало името на млад свещиник под 30 години, за когото имало данни че е лежал в психиатрия.
Ябълката на раздора, според архиереи от столицата, било и включването на агенти на Държавна сигурност и на лица с нестандартна сексуална ориентация.
"Постъпилите възражения от епархиите ще бъдат разгледани от пълния състав на Светия синод, а не от намаления. Причината, че сигналите за нередности били доста сериозни"- обясняват църковни началници.
От Старозагорска епархия в делегатския списък влиза учредител на Ротари клуб. Номинацията била направена от митрополит Галактион . Избирателите на 13 януари просто изпълнили указанията на владиката, когато
гласували за кандидата на владиката
поясняват богомолци.
"Ротарианците са масони. А християнство и масонство са антоними", критикува избора митрополит от Северна България.
Скандалът не подмина и Великотърновска епархия. Тук има напрежение около името на делегата - Димитър Андонов, архиерейски наместник на Свищов. Миряните негодуват, че той ходел с елегантни костюми в двора на църквата. Пушел скъпи пури. Обвиняват го че се събирал с хора от ъндърграунда.
Попът делегат преди време имал луксозен магазин за булчински рокли, който фалирал. Непосредствено до магазина се намирала погребална агенция, също собственост на свещеника.
"Жена ми си купи булчинска рокля от магазина на отеца. А купихме свещи за погребението на мой близък", сподели свещеник от епархията. Той уточнява, че отец Андонов бил включен в списъка на достопочтимите по нареждане на митрополит Григорий и минавал за негов човек.

Доц. Дилян Николчев - преподавател по църковно право в Богословския факултет в София:

Без страх от Бога митрополит Кирил наложи свои делегати

- Доц. Николчeв, може ли духовник, извършил убийство при самозащита като светско лице, да бъде включен в листата на достопочтимите, които ще избират патриарх?
- Не се ангажирам с коментар на казуса. Не то познавам в детайли.Това, което обаче съветват св. Отци през вековете и което се съдържа в каноните е- при такива случаи, дори и извършителят на престъпление да се е разкаял искрено, да е изтърпял духовното си наказание, да се е пречистил духовно, неговият духовен началник, митрополитът в случая, трябва да се съобрази с факта.
При подобни случаи би могло да се яви съблазън между вярващите в конкретната поместна църква. Това означава например, че такова лице може да бъде избрано и ръкоположено за презвитер, след като то вече се е очистило духовно. Но епископът задължително би трябвало да се съобрази с негатививното му минало. И да не го назначава в духовна околия, в която този свещеник е разпознаваем.
Помнен е като "Савел", а не приеман вече като ап. Павел. С други думи, не е спазен този каноничен принцип. Оттук се провокира съблазън.
- В листата на избирателите фигурират щатни служители на митрополиите. Уставът на БПЦ позволява ли такъв момент?
- Правилно сте забелязали, че голяма част от избраните по време на епархийските избори лица, както миряни, така и свещенослужители, са щатни служители в митрополиите. Срещу техните имена стоят заеманите от тях длъжности - протосингел на епархия, архиерейски наместник, главен секретар или главен счетоводител, председател на епархийски катедрален храм и пр. Преди всичко веднага отбелязвам, че това са лица свещенослужители и църковнослужители, които се назначават от митрополита. Те са му подчинени административно. Икономически са зависими от него, тъй като получават заплата и социална защита именно благодарение на него. В коментирания случай е видно, че иде реч за конфликт на интереси в контекста на предстоящия пряк избор за български патриарх, в който ще вземат участие тези избрани, но зависими адвиминистративно делегати.
В нормативен план проблемът придобива характер на административно престъпление.
- Защо?
- Вече става въпрос не за абстрактна съпротива срещу подобно редене на листите с делегати от епархиите, а за изключително грубо нарушаване на Устава на Българската православна църква. На три взаимносвързани члена - 44, 103 и 142, в които се поставят условията, на които трябва да отговарят лицата, имащи право да бъдат избрани за избиратели на Патриаршеския събор. Недопустимо е на изборни позиции да влязат лица, назначени на щатни длъжности в Църквата. Ето на такива груби нарушения на канони и разпоредби сме свидетели днес, а и през последните повече от 20 години.
- Възниква въпросът дали тези зависимо избрани делегати ще могат да упражнят своя вот свободно и по съвест, или те ще изпълнят волята на своите владици?
- Да ,това е сериоозният въпрос. И бих допълнил -дали реално миряните - тези, които не са административно зависими, но са живи участници в църковния живот - са представени в избирателното тяло на поместната ни църква в предстоящия избирателен патриаршески събор. Мисля, че за вашите читатели отговорите на тези въпроси са по-скоро риторични - тези люде ще са под контрол, зависими, така както техните началници са били зависими от Държавна сигурност в продължение на много години. Както и това, че реално представителство на миряните няма да е налице.
Отговорът на въпроса ви обаче не би бил пълен, ако изрично не се обясни следното. Разбира се, че и такива свещенослужители и църковнослужители също имат право да бъдат избирани за участници в Избирателен патриаршески събор или в Църковен събор. Само че редът за това по канонична традиция е друг и той се съдържаше нормативно в доскоро действащия устав, а и в този от времето на Екзархията.
- За какво става дума?
- В стария устав, в частта му за участващите в Избирателния патриаршески събор, както и за Църковно-народния събор бе регламентирано участието на представители на Съюза на свещенослужителите и на Съюза на църковните служители. Т.е. тези две категории служители в църквата ни също имаха право на свое представителство, избираха свои делегати, които защитаваха интересите на тези съсловия.
На църковно-народния събор преди четири години в Рилския манастир това представителство, регламентирано в устава, бе премахнато от вносителя на проекта за нов устав Премахна го именно сегашният наместник-председател на Св. синод Кирил. Той по онова време бе председател на комисията на Синода за изменение и допълнение на устава
Ще попитате вероятно защо бяха извършени тези поправки в действаща основна канонична разпоредба. В актуалните църковни събития това се вижда най-добре - за да може да се осигури пълен комфорт на голяма част от Св. синод и на определени митрополити в момент, когато трябва да се вземат важни съборни решения. Едно от които е избирането на нов български патриарх. За това предупреждавах още тогава, но глас в пустиня.
В края на краищата днес сме свидетели не на съборно начало, а на бюрократично, и то в най-одиозната му форма - мошеническата, манипулаторската.
- Назначаването на делегати от владиците, а някои от тях са спрягани за кандидати за патриарх, предрешава ли избора в тяхна полза?
- Съществуват реални опасения, че изборът ще бъде манипулиран. В такава ситуациия обаче човек винаги се надява, че съвестта на участващите в избора на нов български патриарх ще проговори. И в крайна сметка тези делегати ще изпитат страх от Бога в момента, когато попълват своите бюлетини при тайния вот.
Бог да пази поместната ни църква от агенти и маскирани зад расата си икономически престъпници.
-Какъв е коментарът ви за напрежението при избора на делегати в най-важната, Софийска епархия?
- Коментарът ми не би могъл да се различава съществено от това, което досега твърде критично изказах. Свидетели бяхме за пореден път на брутално нарушаване на каноничните принципи и Устава на Църквата ни. На един опит за феодален диктат от страна на наместник-председателя и временно управляващ Софийската епархия Кирил, известен на Държавна сигурност в миналото като секретен неин сътрудник под псевдонимите "Ковачев" и "Владислав". Същият се опита по познатия му от времето на комунизма подривен начин да наложи на членовете на епархийския съвет списък с имена-кандитати за избиратели в патриаршеския събор. Направи го отново нахално, безапелационно, без всякакъв страх от Бога и срам от хората.
Станахме свидетели обаче, че все пак съществува някакъв праг на почтеност у епархийските избиратели, някаква остатъчна маса на църковно съзнание и отговорност, което попречи на неговите сценарии и замисли. В крайна сметка се стигна до компромис, който за мен лично е именно такъв - по-доброто от по-лошото. Като цяло обаче, с оглед изборите в останалите епархии, софийският църковен елит направи малко по приемлива скандалната картина с изборите за избиратели на бъдещия патриарх.
Разбира се, че дори и така представен, изборът в София не отговаря напълно на изискванията на устава, но това е вече тема за по-специализиран коментар. Време е обаче да се завърнем в каноничната традиция на Църквата, да се отърсим от комунистическото минало, да сме готови във всеки момент да отговаряме пред Бога за нашите дела.

Коментара ()

Вашият коментар