Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Снимката е направена, докато Калайджиев подобрява собствения си рекорд в "Гинес"
Снимката е направена, докато Калайджиев подобрява собствения си рекорд в "Гинес"
  • Кръвта рязко се спуска от главата към таза и обратно, а ръцете и краката трудно се движат, разказва пилотът след 1111 виража със самолет в продължение на 4 часа без прекъсване 
  • Математиката ми е много полезна - за части от секундата правя изчисления 
  • Всичко финансирам с кредити, не искам държавата да ми помага, а да запали младите за авиацията

На 11 ноември Николай Калайджиев подобри собствения си рекорд в "Гинес", като направи със самолет 1111 виража - 360-градусови кръга без никакво прекъсване над каменните фигури на т.нар. български Стоунхендж край Раювци до Габрово.

"В това няма нищо случайно - датата, мястото, кръговете, благодаря на целия екип, този световен рекорд е за цяла България", разказа той пред "24 часа-168 истории".

През юни Калайджиев изуми всички с постижението си от 888 виража, споделяйки, че тогава е могъл да направи повече, но решили да отложат постижението заради датата 11 ноември.

На 15 октомври 2022 г. той подобри още един световен рекорд на "Гинес" за "най-много излитания и кацания с изпълнение на полет по кръг и набор на височина 305 метра спрямо терена с кацане преди или в зона от 20 метра с ултралек самолет за един час". Калайджиев успя да направи 40 обиколки само за 59 минути и 32 секунди и така счупи предишния рекорд от 36 излитания и кацания.

Наред с големите постижения той не изоставя и професията си на военен пилот, като лети с най-големия ни транспортен самолет "Спартан". Роден е на 4 януари 1987 г. в Асеновград. Завършва "Математика и информатика" в Пловдивския университет, а след това и Националния военен университет в Долна Митрополия със специалност "Летец-пилот". В този брой на "24 часа - 168 истории" той разказва за рекорда си.

- Г-н Калайджиев, кога математиката влезе във Вашия живот и как тя е свързана със спорта, в който наскоро подобрихте рекорд на "Гинес"?

- Математиката влезе в живота ми заради спорта, защото големите успехи в него са свързани с тази наука. Лично на мен много ми помага, защото, когато се занимаваш с математика, сякаш

мозъкът работи

в друг режим,

лесно прави връзки, понякога за части от секундата пресмята нещо, което е голям плюс при пилотирането. Затова мисля, че смятането е много полезно в спорта.

- Как от математиката се пренасочихте към пилотирането?

- Когато следвах математика, се занимавах и със спорт, летенето определено не ми е било мечта, но веднъж видях някаква реклама със самолети и реших да кандидатствам за военен пилот. Приеха ме и в това време прекъснах следването си по математика, за да започна да се обучавам за военен пилот. Но на втората година си казах, че след като съм учил 3 години и нещо математика, ще е глупаво да не положа още няколко изпита, и така - едновременно завърших математика и продължих да уча в Долна Митрополия. 

- В момента сте военен пилот, какви мисии изпълнявате?

- Летя на най-големия ни самолет на въоръжение "Спартан", 30-тонен, изпълнявам хуманитарни мисии.

- С какво се занимава съпругата Ви и как приема екстремните ви полети и рекорди?

- Тя е адвокат и трудно ги приема. Баща ми, майка ми, брат ми са свикнали, защото знаят, че се занимавам с подобни дейности от дете. Наясно са, че ако се захвана с нещо, значи съм изчислил риска и няма да направя нещо, което ще застраши живота ми. Но със съпругата ми все още не е така, понякога се притеснява и затова гледам пред нея да не влизам в някакви особени подробности колко труден или сложен е бил даден полет.

На последния фестивал “Hello, Cosmos” Николай Калайджиев показа досегашните си рекорди от “Гинес” на щанда на “24 часа” и списание “Космос”. 
СНИМКА: ПЕТЯ МИНКОВА
На последния фестивал “Hello, Cosmos” Николай Калайджиев показа досегашните си рекорди от “Гинес” на щанда на “24 часа” и списание “Космос”. СНИМКА: ПЕТЯ МИНКОВА

- Ако не на нея, на нас бихте ли обяснили за предпоследния Ви рекорд - там постигнахте отрицателно претоварване от минус 4,9 G. Как се отразява то на организма?

- При пилотирането то може да е положително или отрицателно. Силата на гравитацията винаги действа в посока към земната повърхност. При положителното кръвта и телесните течности се смъкват от главата към таза, но то се понася по-лесно. Докато

при отрицателното

се лети надолу с главата

и когато започнеш да изпълняваш някакъв маньовър, тогава кръвта рязко слиза от таза към главата - доста по-трудно е чисто физиологично. Чувстваш голяма тежест в главата.

- При претоварване от близо 5G как усещате тялото си?

- Ако примерно човек е 80 кг, го умножавате по пет и ще разберете - все едно тежите 400 кг, без значение дали претоварването е отрицателно, или положително.

Макар че при сегашния рекорд то бе по-малко, бях подложен на него над 4 часа, 1111 пъти се завъртях без прекъсване и кръвта отиваше от главата към таза.

- Какво е усещането тялото да тежи 400 кг.

- Сякаш всички меки тъкани се опъват надолу, по-трудно се движат ръцете, цялата мускулатура е в напрежение,

трябва да се полагат усилия

тялото да не се свива и да се държи изправено.

- Звучи кошмарно.

- Трудно беше, но това, което успяхме да направим, знам, че ще остане в историята на авиацията.

- Подозирам, че рекордът Ви има потенциал да се задържи дълго като този на Стефка Костадинова?

- Времето ще покаже.

- Вие сте трениран, но при толкова завъртания все пак не Ви ли става лошо - през тези над 4 часа Вие не сте почивали изобщо?

- Ако човек усети дискомфорт, трябва да спре веднага, но това означава край. За да се постигне рекорд, трябва постоянно да се въртиш. Без почивка.

- Кое бе най-трудното?

- Имаше силен вятър и той трябваше да се компенсира със самолета, защото на земята имаше камера, която документираше полета.

Затова аз трябваше да се въртя в едно и също положение във въздуха, за да съм в обсега й. Хем да се справя с вятъра, хем да мисля как да стоя в един и същ периметър и едновременно с това да се въртя бързо.

Преди полета

пийнах няколко

глътки вода,

хапнах няколко ядки и до края не съм имал нито една секунда за вода или храна.

- Какъв бе радиусът на виража, който изпълнявахте?

- 100-150 м, на 500 м височина. Скоростта варираше: когато се налагаше да компенсирам вятъра, тя бе по-висока; понякога, за да не ме издуха, я намалявах - както и наклона, и така 4 часа, за да съм в обсега на камерата.

- Чудя се да Ви питам ли за вестибуларния апарат. Как беше, когато слязохте от самолета, можехте ли да вървите по права линия?

- Аз се чувствах перфектно, не ми се въртеше главата, а когато слязох, се качих на колата и стигнах до града; вечерта отидохме на ресторант, все едно съм имал един нормален ден.

- Бялото ламборгини от видеото ли карахте?

- Не, тази кола е рекламна, на мой приятел.

- Държавата с нещо помага ли Ви, за да регистрирате тези рекорди в "Гинес"?

- Не, най-трудната част при тях е финансовата, разчитам единствено на спонсори и рекламодатели, но средствата никога не стигат, продължаваме да ги търсим, за

да покажем

какво чудо е авиацията

До момента държавата по никакъв начин не е помогнала, аз не искам на мен да ми помагат, а да се даде тласък и да се популяризира тази сфера в България - има нужда от още кадри, инженери и е в интерес на страната летенето да бъде представено по атрактивен начин.

За съжаление, всичко е свързано с разходи и аз постоянно тегля кредити, за да направя тези рекорди и да популяризирам авиацията, вместо да ги използвам за семейството си. Затова търсим рекламодатели, за да постигнем още по-големи успехи.

- И преди сме говорили, че Вашата голяма мечта е Космосът, но без членство на страната в Европейската космическа агенция полет трудно ще може да се реализира. Има ли някакво развитие в това отношение?

- Точно затова правя всички тези рекорди, за да покажа какви са ми възможностите и че съм един от най-добрите кандидати за астронавт. На този етап ще спомена само, че сме в разговори с космическа компания, работим в тази насока, но докато няма нещо сигурно, няма да го обявя. Мога да кажа само, че скоро следващият или

по-следващият ми

рекорд ще е

свързан с Космоса

- Имате ли интерес към мисии в Дълбокия космос, където Луната ще е само логистична база?

- Тъй като съм реалист, това за мен не е мечта, а цел. Знам, че ще стане, въпрос на време е и затова работя. Честно казано, бих предпочел някоя по-трудна и тежка мисия, за мога да използвам моите възможности като летец и физическите си данни; желанието ми е да покажа, че мога да се справя с нещо наистина непосилно. Но при мисиите най-важното е да се направят полезни и ценни за обществото изследвания, да се пренесат пробите или резултатите на Земята.

Николай Калайджиев по време на една от тренировките си за виражите
Николай Калайджиев по време на една от тренировките си за виражите

- Като математик мислилили сте как ще съчетаете натоварването с гравитацията в Космоса?

- Чрез математиката можем да се подготвим мисловно какво ни очаква, как ще го понесем, тя винаги е свързана с авиацията, с Космоса и физиката. Горе

човек е в безтегловност

и се налага по 3 часа и нещо на ден да тренира, защото там за костната структура и мускулите няма напрежение. За мен това няма да е проблем, защото аз и сега тренирам по около 3 часа. Сутрин правя коремни преси, лицеви опори, упражнения, при които се използва тежестта на тялото, след това, ако съм вкъщи, тичам на пътеката за бягане, а ако съм на открито - навън.

Със сертификата за последния рекорд
СНИМКА: НИКОЛАЙ ПЕНДЕВ
Със сертификата за последния рекорд СНИМКА: НИКОЛАЙ ПЕНДЕВ