Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Красен Станчев
Красен Станчев

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът

- Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия, финансов апокалипсис. Споделяте ли тези оценки, господин Станчев?

- Не. Това, което се случва в момента, е по-скоро оздравителен процес най-вече поради изпаряването на всякакво доверие към главния прокурор. Вече по никакъв начин не може да се продължи така - неповдигането на обвинения по т.нар. знакови дела, изборът на Сотир Цацаров, включително участието му в “нападението” срещу ЕРП-тата, а след това и приносът му за “нападението” срещу КТБ. Кулминацията беше изборът на сегашния състав на ВСС и на нов главен прокурор през 2015 г.

- Защо блъфират партии и лидери със заплахата, че държавата спира на 10 юни? И по-важното - имат ли основание?

- Това е втора тема. Да, бюджетът в някаква степен е проблемен. Но в крайна сметка смятам, че парламентът ще приеме бюджет може би не точно до 10 юни, но от 1 юли ще има бюджет.

- Кой от вариантите е по-добър - бюджет на нулата или бюджет по инерция предвид ситуацията особено откъм липсата на време?

- Преди местни избори онова, което е важно да се направи и ще бъде направено, е да бъдат подкрепени общинските бюджети. Това е проблем за 80% от общините и няма начин да не се отрази от партиите, които са в парламента. И по това ще има съгласие.

Що се отнася до това какво може да бъде направено по заварения дефицит от около 6%, има различни начини за справяне с този проблем и предполагам, че поне половината от тях ще бъдат използвани. И ще имат резултат. Вероятно не свеждане точно до 3%, но много близо до тази цифра.

- Кои са тези начини, подскажете…

- Първият начин е в края на годината капиталовата програма да не се окаже изпълнена, така че дефицитът ще бъде намален. Тази програма в момента е някъде около 8 милиарда лева, като част от тях чисто процедурно не могат да бъдат похарчени по друг начин освен с инхаус поръчки - това са около 3 млрд. лева, т.е. близо 5 млрд. лева остават на разположение. Това са някъде около 2/3 от дефицита, който би се запазил при равнище 6 милиарда лева.

Вторият начин е премахване на облекченията по ДДС и там са вероятно около половин милиард лева. Преди 2 г. писах в “24 часа”- тогава бяха 480 млн. лв., сега са малко повече поради разширяването на някои облекчения. Дали ще бъде направено 100%, не мога да кажа, но е вероятно да бъде направено.

Третият начин, който няма да бъде предприет, е замразяване на минималната заплата и на компенсациите за пенсионери на това равнище, на което са сега. То ще спести около 150 млн. лв. Въвеждането им бе несправедливо към тези, които работят за себе си, а те са около 1 милион души.

- Бизнесът обаче вече си поиска компенсациите за скъпия ток да продължат въпреки смешно ниските му цени…

- Много е вероятно те да отпаднат. Банална истина е, че тогава, когато дадете някаква субсидия, тя трудно се отнема. Онова, което може да се направи, е нова формула, според която субсидии и помощи да се дават под условие. Така, запазвайки до голяма степен социалните разходи, те ще се насочат адресирано, ще се изпращат на адреси, на които хората имат нужда. Което означава прилагане на различни критерии. Какви ще бъдат те, не е толкова важно, важно е да се помага на тези, които действително имат нужда да бъдат подпомагани.

- Според вас ще се приеме ли идеята на служебния кабинет да се обложат свръхпечалбите, макар и еднократно?

- Дали ще се случи, не мога да кажа, но знам, че е вредно. Свръхпечалбите не могат да бъдат отраслово диференцирани, което означава, че онези фирми и предприятия, които поради по-добра конюнктура и по-добро позициониране са спечелили много, също ще бъдат ощетени. И вредното за цялата система е, че при такова облагане възниква процес на договаряне с данъчните власти. Първите ще доказват на вторите, че всъщност имат или ще направят повече инвестиции. Определянето на свръхпечалба за минал период, макар да е технически възможно, винаги отваря възможност за договаряне. В крайна сметка ще се получи вреда за бюджета.

- Все повече експерти смятат, че рано или късно ще се стигне до данъчна реформа. Грешат ли?

- При тези безсилни политически сили в момента в парламента данъчни реформи не се правят. Има подобен опит от 2013 г.: кампанията на БСП - а такова беше мнението и на тогавашния премиер Пламен Орешарски - да има промяна в преките данъци, която да избегне равното третиране и да има нещо като необлагаем минимум. Това при запазване на праговете от 10% означава демонтаж на сегашната система и създаване на възможност за арбитраж между различни данъчни режими. Тези възможности за арбитраж под, около и над необлагаемия минимум ще доведат до 2 милиарда лева дефицит независимо дали се получава от корпоративните, или от подоходните данъци.

- Защо така взривно скачаха цените, а сега така бавно пълзят надолу?

- Няколко са причините, като най-старата и най-фундаменталната е политиката на Европейската централна банка.

Възстановяването на икономиките след 2020 г., което стана бързо, и онова, което не бе извършено като физическа доставка - от енергийни ресурси до всичко останало, изведнъж започна да се търси и имаше естествена, или ценова инфлация.

И третата причина е много силната компенсация както от страна на бюджета, така и за тези, които работят в несубсидирани държавни предприятия.

Дефицитът на работната сила е основен фактор. Няма нито една група от населението, която да не подобрява своето материално положение в последните две години - с изключение на семействата с над три деца и част от пенсионерите. Тази статистика бе обявена преди два месеца от НСИ и доказва, че обедняване, катастрофа и апокалипсис няма.

- Вече има прогнози, че 2023 г. ще бъде слаба година за разлика от 2022 г. Разчитате ли и вие такива симптоми?

- Има забавяне на растежа, вероятно ще се стигне до по-ниски стойности от предвижданите 2-2,5%. БНБ има и сценарий, при който ръстът е почти нула. Дали ще стане така, е трудно да се каже.

- Идва ли световна финансова криза, която този път ще започне от дълговата криза в САЩ?

- Възможна е. Има такъв сценарий, той рано или късно ще настъпи, въпросът е кога.

Могат да се направят три неща от което и да е правителство в България. Запазване на добри перспективи – овладяване на бюджетните дефицити и запазване на предимствата ни в областта на данъците и публичните финанси. В момента ние сме на първо място в ОИСР по най-нисък дълг на човек под 18 г.

- Това означава ли, че всички тези политически вайкания да не си товарим децата и внуците с дългове, са силно преувеличени?

- България изглежда много по-добре от всички държави в ОИСР, включително Хърватия и Румъния.

- Казахте, че могат да се направят три неща, за да се омекоти такава криза, кои са останалите две?

- Второто е да се удължат всички договори, в т.ч. и договорите по кредити, които са необслужвани. И третото е да се удължат всички договори за концесии, за които това е възможно.

За стабилността има огромно значение и предоговарянето на Националния план за възстановяване и устойчивост, макар че това е най-съмнителното нещо, което може да се случи, тъй като България в момента няма авторитет пред международните институции.

- Този кабинет, който се задава, но още не е факт, с ротацията си на всеки 9 месеца ще разплете ли поне отчасти възела на политическото безвремие?

- Това не е кабинет на ротацията, това е кабинет на щафетата. В този смисъл какво поема първият и го предава на втория, е абсолютно важно да бъде много конкретно разписано по месеци. Като цели и действия. Не са много нещата. Категорично е необходима подкрепа на Украйна.

- Какви са шансовете това да се случи? Има много вайкане, много скептицизъм…

- Нямат изход. Всички губят - и тези, които ще участват, и тези, които няма да участват. Ако го направят - “Възраждане” губи. Ако не го направят - “Възраждане” печели.

CV

Роден на 25 октомври 1955 г.

Доктор по философия, икономист

Основател на Института за пазарна икономика

Депутат във Великото народно събрание (1990-1991)

Член на Съвета за икономическа политика към президента от 1996 до 2001 г.

Доцент в Софийския университет “Св. Климент Охридски”

Управител на КС2 ЕООД

Красен Станчев
Красен Станчев