Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Даниела Лечева, психолог на Менса: Успех в училище не гарантира висок коефициент

- Госпожо Лечева, какво предимство дава членството в Менса?

- На този въпрос обичам да отговарям така - каквото сам си извлечеш от него. Но зависи какво търсиш. Някои хора намират съобщници и започват заедно общ бизнес. Други се информират за някакви научни открития, публикации, до които можем да достигнем благодарение на международната Менса. Правят се сбирки по градове и каквито и да е инициативи в подкрепа на развитието на интелекта. Аз например водя развиващи занимания с надарените младежи в младежката Менса.

- Какво е участието в тестовете у нас?

- 2022 г. беше третата година по най-голям брой проведени тестове. На косъм се разминахме от втората най-добра година. През 2009 г. са били по-малко. Точната цифра за миналата година е 654 проведени теста. Като от тях в категорията деца под 15 години са 157 души.

- Каква са вашите функции в организацията?

- В Менса съм национален надзорен психолог, като част от задълженията ми са да съблюдавам правилното провеждане на тестовете за интелигентност, да ги оценявам, да изпращам доклади до международната Менса и международния психолог. Изминалата кампания продължи около 3 месеца. В нея пропътувах над 2600 километра, прекарах 36 часа в път за да проведа тези тестове. В много различни градове и училища тествах.

Участвам и в срещи с колегите от другите държави, да нанасяме промени в условията на тестове, ако са необходими. Също така контролирам, като периодично се провеждат обучения и опреснителни курсове на колегите, които водят тестовете.

- Възможно ли е някой да препише верните отговори?

- Ние се стараем да не се допускат такива прецеденти. Даже участниците попълват една бланка, в която се казва, че ние следва да се обърнем към органите на реда, ако забележим, че се преписва или, че се опитват по-скоро да копират теста и да го разпространят.

- Как да определим интелигентността?
- Моето любимо определение е: способността да се справяме с непознати задачи. А също и да натрупваме успешен опит от задачи, които вече са зад гърба ни. Засягате една интересна тема - за многофакторната интелигентност. Тя е и отричана, и потвърждавана. Аз лично харесвам тази теория, защото говори за различните аспекти на интелигентността - например междуличностна, емоционална, логико-математическа интелигентност, към която спада и нашия тест, както и вербалната. Наистина много хора са в недоумение как например децата им имат пълни шестици по литература или детето им говори по-добре от някои възрастни, но на нашият тест са се представили на средно ниво. Този факт го обяснявам точно с тази многофакторна интелигентност. И водещата е вербалната, а не логико-математическата, която ние изследваме.


- Тогава обективна ли е картината, която дават вашите изследвания? Някои може да имат просто по-добра памет...


- Между другото, един от съпътстващите фактори при част от хората с по-висока интелигентност е именно феноменалната памет. При някои други, особено в училищна възраст, много си личи, когато кажат: “Той не иска да учи” или “той разваля дисциплината в клас”, но когато говорим за изключително високоинтелигентно дете, материалът, който му се преподава за тази възраст, на него му е скучен и то има нужда от по-голямо предизвикателство - затова нарушава дисциплината и е разсеяно.
Другото интересно е, че наистина има обвързаност на конкуренцията при кандидатстване в училищата и гимназиите с това какъв резултат показват на нашия тест. За училищата, за които има много повече кандидати и е по-голяма борбата да се влезе там са и по-високите резултати на нашия тест, съответно по-високоинтелигентните деца.
- По-интелигентни ли стават хората?
- Ако говорим в световен мащаб, по принцип общата интелигентност на населението на планетата нараства периодично. Защото единият аспект на интелигентността е това, че ние се научаваме да решаваме вече познати проблеми, и съответно и този вид интелигентност нараства. Този факт оценихме и с колегите, затова намалява времето, за което се провеждат тестовете. До миналата година то беше 30 минути, а сега вече ще бъде 20 минути.


- Имате ли някаква статистика за количеството на интелигентните хора у нас?


- Имаме някаква извадка. За момента тя е скромна спрямо населението ни. Мога да сравнявам резултатите, които съм получила до момента, но не е задължително големите успехи на математически състезания да означават и висок коефициент на интелигентност. Затова пък решаването на задачи може да помогне.

- Какви са въпросите във вашите тестове?

- Те са картинни и има една липсваща част и една зависимост, при която се променят картинките. Има шест възможни отговора, от които кандидатът трябва да каже кой според него е верният.
- Определяте ли коефициент на интелигентност?
- Има само персентил - това е международно изискване вече резултатите да се дават в персентил, защото съществува голямо разнообразие на тестове за интелигентност и всеки мери до различен таван на IQ-то. Докато персентилът може да се сравнява от тест до тест. Така например, ако имате персентил 60, това означава, че ако за същото време се явят 1000 души, вие ще имате по-висок резултат от 600 от тях. И за да влезеш в Менса ти трябва персентил 98 или 99.


- Защо тогава хората да се явяват именно на този тест?


- Защото ще получат реална и валидна оценка на нивото си на интелигентност. Освен оценка в персентил, за която говорихме по-рано, ще получат и качествена оценка, т.е. ниво под средната интелигентност, средна интелигентност, висока интелигентност или изключително висока интелигентност.
Скалата на официалния ни тест е създадена на база първоначално тестване на повече от 7000 души в различни възрасти и степени на образование. За неговата валидност редовно следим екип от психолози от всички държави, в които има национални Менси. Статистиката от всички проведени тестове се използва за периодично актуализиране на скалите, когато има нужда.