Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

"Пазете се, момчета. Животът е най-важен", каза Борисов на работниците на строежа на тунел "Железница"

Трима работници пострадаха при срутване на строежа на тунел "Железница" на автомагистрала "Струма" и по чудо оживяха. Най-вероятната причина за това са обилните дъждове в последните дни и особеностите на геоложкия строеж на скалите.

"Тези икони на св. Иван Рилски са ги спасили!", каза премиерът Бойко Борисов, който пристигна на мястото на инцидента от уважение към всички работници. Борисов видя иконите в стените на двете тръби в началото на тунела и провидя Божията намеса.

"Една част от скалата, точно на забоя, където работят се е срутила. Чиста случайност. Точно там от дъждовете скалите са пропуснали вода, станали са ронливи и 5-6 кубика маса са паднали", обясни Борисов как се е стигнало до тежкия инцидент и похвали другите работници, които са се притекли на помощ и са ги спасили.

"Всеки път предупреждавам да се пазят. Българите не знаят колко грандиозен, огромен и сложен строеж е. Като лястовички са по скатовете 20-30 тонни машини. Затова, ако е било лесно, за олимпиадата в Гърция трябваше да е готово. Случайност в следствие на дъждовете е. Казват, че са имали каски", допълни премиерът.

Министър Петя Аврамова уточни, че не са констатирани нарушения в изпълнение на дейностите, но риск винаги има. "Много бързо са реагирали работниците и техните колеги са живи. Към момента е спряна работата и се очаква в близкия час проектантът и РДНСК да направят предписания за срутилия се участък. Комисия, която ще бъде назначена, ще направи обследване. В останалата част ще продължи работата", обясни Аврамова.

Тежкият инцидент стана в сряда около 10 ч. Срутването на около 12 тона земна маса, или 5-6 кубика, е станало в лявата тръба на южния изход. По официална информация на консорциума, който изпълнява проекта - ДЗЗД "АМ СТРУМА ТУНЕЛ 2018" , е станало срутване на скална маса при забоя от южната страна. По непотвърдена информация злополуката е станала по време на монтаж на рамка. Първоначалната информация бе, че под тоновете пръст са останали четирима работници, но малко по-късно се разбра, че са трима. На мястото пристигнаха няколко пожарни и линейки, както и екипирани доброволци, готови да се включат в разчистването на земната маса. След около половин час бяха извадени първите двама работници, а с третия се поддържаше връзка и след още малко и той бе изнесен навън. 46-годишният Георги Филипов и 31-годишният Спас Димов бяха транспортирани до държавната болница в Благоевград, а третият - в частната болница. "От Бистрица работят още две момчета на строежа. Единият ми се обади по телефона и плачеше. Повтаряше: Спаско е затрупан, целият е затрупан", каза кметът на дупнишкото с. Бистрица Кирил Огненски, който пристигна пред Спешното отделение, за да разбере какво е състоянието на Спас, който му е и братовчед. "Работи като шофьор от няколко месеца на строежа. И аз не знам подробности, сега размених няколко думи с него", допълни Огненски. Димов има три деца, а съпругата му работи в Дупница и веднага след като разбрала за инцидента тръгнала за болницата.

Георги Филипов е с травма на корема, но направеният скенер показал, че няма нищо притеснително. Той е настанен в хирургия за наблюдение. Най-сериозно е състоянието на Спас Димов. "Има три счупени ребра, контузия на белия дроб и пневмоторакс. Контактен е и адекватен", каза директорът на болницата д-р Огнян Митев. След направените изследвания и снимки Димов бе преместен в реанимация. Третият пострадал, на 43 г., е в частната болница  с фрактура на дясната тазобедрена кост.

Около 14 ч пред болницата пристигнаха премиерът Бойко Борисов, вътрешният министър Младен Маринов и шефът на ВМА и на НОЩ ген. Венцислав Мутафчийски. Борисов разговаря с директорите на двете болници и те му обясниха какво е състоянието на пострадалите. Ген. Мутафчийски настоя двамата по-тежко пострадали да се транспортират във ВМА и обясни че линейките, които ще ги вземат, вече пътуват към Благоевград. Лекарите увериха Борисов, че и на тримата състоянието не е животозастрашаващо.

По-малко от два часа след инцидента на мястото пристигнаха министър Петя Аврамова, шефът на АПИ Георги Терзийски, шефът на строителната фирма "Джи Пи Груп", която е водеща .в консорциума - Владимир Житенски, и директорът на ГДПБЗН Николай Николов.

От Инспекцията по труда в Благоевград също пристигнаха на мястото на срутването, за да изяснят причините и дали е нарушен работният процес, има ли неспазени изисквания за безопасност и др.

"При разследването на злополуки, срокът за установяване на нарушение е 14 дни. Но до седмица ще бъдат ясни причините за срутването сега", каза директорът на Инспекцията по труда Славянка Симитчийска.

Националната следствена служба и прокуратурата също работят по установяването на причините за инцидента.

Борисов два пъти прави инспекция на тунела

Тунелът "Железница", който се намира в района на Симитли, и е част от лот 3.1, ще бъде с дължина около 2,2 км, двойно по-дълъг от "Витиня" на магистрала "Хемус". Ще стане най-дългият пътен тунел, изграждан досега у нас. Строителството започна през ноември 2019 г.

Изпълнението е обособено в три части - тунела, пътя преди и след него, за да може на обекта да се работи едновременно и да завърши в срок.

Тунелът е с две отделни тръби за движение, с всички системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, електронна система за контрол на достъпа. Ще бъде изграден и обслужващ тунелен път при южния портал на тунела откъм Симитли, площадка за хеликоптер, два моста от 108 м и 18 м, подпорна стена и др.

Стойността на строежа е 185 370 370 лв. без ДДС.

Преди и след тунела има две пътни отсечки дълги съответно 720 м и 1,4 км.

Тунелът трябва да е готов до януари 2022 г. Строи се по нов австрийски метод. Прокопават се по около 2 м от тръбата на денонощие и веднага след това се прави първична облицовка на съоръжението с крепежни елементи и армиран пръскан бетон и анкери. От двата му края са прокопани по около 600 и 400 м, като целта е да се срещнат по средата.

В дните около Коледа премиерът Борисов направи инспекция на строителството на тунела. След това, през май, отново бе на място, за да види напредъка по изграждането и остана доволен от бързите темпове на работа. Само преди двайсетина дни пък министър Петя Аврамова също инспектира строежа от южната страна и влезе до дъното на прокопания участък, където днес бе срутището.