Регистрация

Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

“Готов съм да скоча високо колкото мога”, казва алпинистът, преди да поеме към върха

“Трудно се аклиматизирам на тази зимна експедиция и не съм в моята форма”, признава той

Aлпинистът Атанас Скатов обичаше да покорява немислими върхове. Той е първият веган, изкачил Еверест (по два различни маршрута - по северния и по южния ръб) и първият българин, изкачил седемте континентални първенеца. На 20 декември тръгва от София ентусиазиран и готов за нов подвиг - да надделее над К2 през зимата. В приключението е придружен и от половинката си - адвокатката Шени Бензеш. Скатов е щастлив. Сред приятели и уникалната красота на планината посреща Нова година и имения си ден. Минава и през несгодите на голямото предизвикателство, но както винаги, не прави крачка назад. На 16 януари пожелава късмет на Нирмал Пурджа и Мингма Гябу, когато часове по-късно непалският тим прави историческо постижение и за първи път човешки крак стъпва на най-трудния за изкачване връх на планетата. Същия ден радостта е помрачена - при инцидент загива неговият приятел Серги Минготе на връщане от лагер 1. Но той трябва да скочи колкото се може по-високо - както обещава.

На 3 февруари с неговия "брат" Лакпа Денди напускат базовия лагер. Планината този път го надви. На 5 февруари Скатов загива при падане на слизане от лагер 3 към базовия лагер. В двата му смъртни акта от правителството на автономната област Гилгит Балтистан и болницата в град Скарду пише, че причината за смъртта му е скъсано предпазно въже.

Алпинистът и неговият екип ежедневно дават информация за хода на експедицията. Така може да се проследят емоциите, с които са заредени последните 46 дни от живота на Скатов.

20 декември 2020 г.: Днес започва ново и специално пътешествие за мен. Зимна експедиция над 8000 метра определено е много сериозно предизвикателство, дори и да не е К2. Изключително благодарен и щастлив съм, че имам тази възможност да науча още много нови неща за зимната планина над 8000 метра, и то към единствения все още неизкачен връх през зимата на нашата планета К2 - 8611 м, в Каракорум, Пакистан. Това е за мен експедиция номер 21 за последните 8 години и 14-а над 8000 метра. Но колкото и опит да имаш в планината, никога не е достатъчен. Само планината решава дали да ни допусне до върха си.

На тази експедиция се сбъдва още една моя мечта, а именно да имам близък човек на базов лагер, който да ме подкрепя и да ми помага. Така в това пътешествие се впуска заедно с мен моята приятелка. Желанието и ентусиазмът й за участието и в тази експедиция са невероятни.

Благодаря сърдечно на всички още веднъж за подкрепата и доверието. Заедно ще изкачваме върха както винаги. Позитивно мислене и силна вяра!

21 декември 2020 г.: Благополучно пристигнахме в Исламабад с намерение да отлетим за Скарду, но поради влошено време полетът ни бе отменен. Групата ни се увеличава. Серджи, Тамара, Хуан Пабло Мор, Валди, Антониос, Матиас, Алекс и други достойни и смели ентусиасти.

22 декември 2020 г.: Пристигнахме в Скарду и имахме възможността да видим най-западния осемхилядник Нанга Парбат - 9-ата най-висока планина на планетата, който много хора наричат "планината убиец" заради жертвите, които е взела в близкото минало. Когато планината е в сърцето ти и не може да отделиш поглед от тази красота!

Усетих трепетно вълнение и желание възможно в най-скоро време да ми се удаде възможност да се "срещнем".

23 декември 2020 г.: Днес сме в Скарду на 2200 метра надморска височина и подготвяме багажа за предстоящия трекинг. Набавяме последни провизии и извършваме финална подготовка. Радваме се на хубавото слънчево време и усмихнатите и дружелюбни местни хора. Снощи в хотела спахме на 0 градуса. Вечер отоплението се изключва и водата се пуска да тече, защото тръбите замръзват от студа. От утре започваме да се качваме на по-високо, с което е температурата ще започне да пада доста по-сериозно под нулата. Заедно напред и нагоре към върховете за един по-добър свят за нашите деца!

Утре сутринта напускаме Скарду с щастие и благодарност в сърцата си. Хората тук са толкова мили и приятелски настроени. Надяваме се, че К2 ще ни посрещне с хубаво време.

29 декември 2020 г.: Днес успяхме от Конкордия да дойдем до базов лагер. Времето беше слънчево, но много студено, няма как да са положителни температурите. Построихме лагера, опънахме палатките и се надяваме утре да има интернет да изпратим снимки, за да видите за какво става въпрос. Щастлив съм, че съм тук, Шени също се чувства добре. Тя за първи път е на такава височина, около 5100 метра. Много е красиво, невероятно красиви гледки. Височинната аклиматизация започва. Даже в момента, докато говоря, посоката към върха се вижда идеално.

Зимната експедиция е изключително студена, по време на трекинга температурите и през деня, и през нощта са отрицателни. През нощта в палатките е около -20, -25 градуса, а през деня - около -15 по време на трекинга. Сега за два-три дена ще останем за аклиматизация на базов лагер и ако времето е хубаво, ще започнем първата ротация към лагер 1.

30 декември 2020 г.: Нашият преход до базовия лагер завърши успешно. Сега планирам да направя първата си ротация. Снощи беше минус 33 градуса. Весело посрещане на новата година и нека 2021-ва донесе много здраве и щастие на всички!

1 януари 2021 г.: Доверието означава всичко в планината. С брат ми (непалеца Лакпа Денди) заедно до зимния връх K2! Честита Нова година от К2!

3 януари 2021 г.: Днес започнах първата си ротация на аклиматизация.

5 януари 2021 г.: Слязохме с моя партньор обратно на базов лагер. Целта на ротацията бе по една нощувка в първи и втори японски лагер. За съжаление, времето бе много лошо и прекарахме два дни в лагер 1 - 5850 м. Духа много силен вятър - над 70 км/час. В комбинация с температура -30 градуса разбирах защо 20 години никой не е успял да се качи на повече от 7400 м. Но експедицията е в самото си начало и силно вярвам в успеха! Действително няма абсолютно нищо общо между летните и тази зимна експедиция.

5 януари 2021 г.: Очакваната Пуджа. На молитвената церемония всички се помолихме Чогори да ни допусне до висините си. Оттук насетне сме в очакване на хубаво време. Прогнозата за следващите дни не е много добра, но вярваме, че ще имаме прозорец за атака!

7 януари 2021 г.: Времето е много лошо на базов лагер. Духа силен вятър и ниски температури. Не знам дали на върха ще имам възможност да извадя и развея знамената, но днес при 40 км/час беше много трудно, и то само на 5250 м височина върху ледника.

10 януари 2021 г.: Приятно прекарване в базов лагер на K2. Нищо не може да ни спре да се усмихваме и радваме на това, което имаме! Не забравяйте, че смехът е най-добрият лек.

Със Серджи Минготе (ляво)

11 януари 2021 г.: Рано тази сутрин Наско тръгна на втора ротация за осъществяването на по-добра аклиматизация. По време на първата се въздържахме да споменем, че имаше диария, придружена с повишена температура и повръщане. След консултация с лекар се наложи да приема антибиотик в продължение на 5 дни.

За щастие, вече се чувства по-добре и с оглед на това, че има добра метеорологична прогноза за идните дни, Наско се отправи към височинните лагери. Вчера разбрахме, че поради силния вятър от предходните дни част от палатките на лагер 1 и предходния японски лагер са изхвърчали, а други са се счупили. Надяваме се, че както багажът на Наско, така и този, депозиран от другите участници, е невредим и е на място. Трудна експедиция, в която са ти необходими не само знания и практически опит, но и голяма доза късмет и хубаво време! *Екип Скатов

12 януари 2021 г.: Достигнахме лагер 1 на 6050 м, където нощувахме отново при силен вятър.

13 януари 2021 г.: Лагер 2. Внесеният багаж е невредим, но палатката, за съжаление, е счупена.

16 януари 2021 г.: Трудно се аклиматизирам на тази зимна експедиция и не съм в моята форма. Също така се убедих, че това е най-трудният осемхилядник. Теренът е много техничен и опасен. Падат камъни и вече няколко души пострадаха, един с опасност за живота. Труден и много опасен връх.

Докато пиша това, 10 шерпи от двата непалски отбора на Нирмал и Мингма Г, които дойдоха преди нас, са преминали през Гърлото на бутилката и се очаква до 5 часа да са на върха. Вярвам, че днес ще направят нещо историческо на K2. Късмет!

***

Исторически ден за алпинизма, за който ще се говори дълго време. Голяма група непалски шерпи показаха, че невъзможното е възможно. Радвам се, че точно те първи изкачиха върха. Заслужават го! Браво, момчета! Гордеем се с вас!

Голямата радост от успеха днес много бързо бе помрачена. Днес моят близък приятел Серджи Минготе загина при инцидент, докато слизаше от лагер 1. Приятел, мотиватор и най-добрият алпинист, когото познавам. Серджи падна и вече е в небесното царство. Серджи живееше в небесата, най-добрият атлет, когото познавам, завършил успешно много триатлони, айрън мен, ултрамен и невероятен алпинист с високи постижения. Винаги ми помагаше много със съвети. Невероятно добър човек, скромен, винаги усмихнат, отзивчив. Заедно изкачихме върховете Г2 и Даулагири през 2019 г. Не съм на себе си и не знам как ще продължи тази експедиция. Той ще е винаги в сърцата ни!

18 януари 2021 г.: С най-добри пожелания от K2, базов лагер. Желая ви всичко най-добро за Атанасовден!

21 януари 2021 г.: Звездно небе #k2зима. Всички искаме следващия прозорец. Вчера изпратихме моите приятели непалците, които качиха върха. Дадоха ни ценни съвети и ни пожелаха успех!

26 януари 2021 г.: Приятно е да видя, че моите приятели Джон Снори и Али Садпара са много добре след опита си на върха и всички се надяваме на добра прогноза за времето за следващите дни. Те пробваха атака на върха вчера, но прозорецът бе едва няколко часа, стигнаха до 6900 м и се върнаха. (Двамата изчезват часове след като е открито тялото на Скатов. Все още са в неизвестност заедно с Хуан Пабло Мор.)

29 януари 2021 г.: Броуд Пик днес е в злато. Удивителна красота!

2 февруари 2021 г.: След дълго чакане, което продължи почти 18 дни, малко преди края на експедицията получихме добра прогноза за дните 4 и 5 февруари. Прозорецът е много кратък, но това е единствената ни възможност да опитаме да изкачим върха. Готов съм да скоча високо колкото мога. Със смирение и молитви към Краля на планината - връх Чогори!

3 февруари 2021 г.: Атанас и Лакпа Денди напуснаха базовия лагер на К2 в 2 часа сутринта и пристигнаха директно в лагер 2 (6600 м) в 15,00 часа. Надяваме се, че метеорологичният прозорец няма да се промени и че ще има изкачване на върха до 2 дни. Това е наистина трудна експедиция и някои от членовете вече се отказаха и се върнаха в Basecamp. Половината от хората са имали стомашно заболяване с диария и повръщане, а някои продължават. Дори Атанас премина през такива здравословни проблеми, но с воля, инат и вяра! Нека им пожелаем здраве, късмет и хубаво време! *Екип Скатов

4 февруари 2021 г.: Атанас стигна до лагер 3 в 18,30 ч. По прогноза утре към 10,00 ч. се очаква вятърът да се усили, поради което атаката на върха ще започне тази вечер вероятно около 23,00 ч. (20,00 ч. българско време). За съжаление, разбрахме, че има проблем с палатките в лагер 3, които са недостатъчни като брой, но засега всичко е наред. *Екип Скатов

5 февруари 2021 г.: Атанас Скатов загива при падане на слизане от лагер 3 на К2.