ДНК на 5700 години успяха да извлекат учени от парче смола, използвано като дъвка от жена от неолита, съобщава сп. Nature. От събраните данни екипът дори възстановява как е изглеждала жената, с какво се е хранила и от какво е имало риск да се разболее. Опитът се смята за голям успех, тъй като досега ДНК отпреди толкова години е извличана единствено от кости или зъби.

Учените изследват брезова смола, открита по време на разкопки в Южна Дания. Малки бучки от това черно-кафяво вещество, получено чрез нагряване на брезова кора, обикновено са откривани на археологически обекти в Скандинавия и въпреки че употребата им все още се дискутира, често носят зъбни отпечатъци, което показва, че са били дъвкани. Изследователите обясняват, че брезовата смола е относително устойчива за развитие на бактерии, както и за проникване на вода, затова е възможно да съхрани ДНК. В конкретната проба ДНК е толкова добре запазена, че екипът

възстановява пълен древен човешки геном

Учените събират достатъчно информация, за да установят, че смолата е дъвкана от жена със сини очи, тъмна кожа и тъмна коса. Според екипа тя е генетично по-тясно свързана със западните ловци от континентална Европа, отколкото с тези от централните области Скандинавия.

Освен това учените откриват в смолата и ДНК от патица и лешник, затова стигат до заключението, че най-вероятно жената малко преди да дъвче дъвката е яла именно патица и лешници. Екипът е в състояние дори да идентифицира ДНК от вирус, който е определен като стара версия на причинителя на мононуклеоза, както и ДНК на бактерии, провокиращи пневмония или заболяване на венците.

Този опит е само един от многото, доказващи какво количество информация се крие в човешката ДНК. В своята книга „Геномът“ британският учен Мат Ридли пише: „Възможността да разчетем генома ще ни каже повече за нашия произход, еволюция, същност и съзнание от всички досегашни усилия на науката. Това ще промени коренно антропологията, психологията, медицината.

Какво крият тайните на ДНК, четете в първото издание на списание "Космос" за 2020 г.