Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Цените на медицинските изделия бяха така надути, че предполагаха

сериозни комисиони

Текстът, който извади частните болници от възложителите, длъжни да обявяват обществени поръчки, е лобистки. Но ако поправката взривява с арогантността и дърводелското си изпълнение, то какво да кажа за липсата на желание на НЗОК да се справи с проблема. Защото Фондът за лечение на деца

успя да преодолее този проблем,

без да разполага и с една стотна от исполинската административна мощ на касата.

Дълги години Фондът се бореше с нерегулираните цени за медицински изделия.

Като член на обществения съвет към Фонда бях не само свидетел, но и активен участник в тази битка.

Огромна част от финансовия ресурс отиваше за ортопедичното лечение на деца с увреждания, а цените на използваните плаки, остеосинтезни средства,

не подлежаха

на оспорване

Въпреки отказа на държавата да регулира техните цени, успяхме да въведем известен ред по Закона за здравето. Смисълът на всичките усилия на Обществения съвет беше да не позволим икономическите интереси да надделеят над медицинската целесъобразност. Често се съмнявахме в необходимостта от предлаганите операции на деца с тежки увреждания.

Цените на медицинските изделия бяха дотолкова надути, че предполагаха сериозни комисиони. Едвам извоювали крехкия ред, заложен в Закона за здравето, ето че ни удари "лобисткият текст" и частните болници отказваха да правят каквито и да било състезателни процедури. И някои от тях стигнаха до невероятни висоти. Лекари

настояваха да използват имплант от 91 хиляди лева за лечение на сколиоза, за които обикновено Фондът плащаше 20-30 хиляди. Битката беше безкрайно нечестна и заради емоционалния рекет през медиите с отчаянието на родителите. Случаят е от фрапиращите, но дава доста добра представа колко пари са изтекли по тази линия.

В крайна сметка

Фондът откри начин

да заобиколи

“лобисткия текст”,

намирайки опора в Закона за публичните финанси. Там чл. 20 гласи, че публичните финанси се управляват при спазване на следните принципи:

... 4. икономичност - придобиването с най-малки разходи на необходимите ресурси...

5. ефикасност - постигането на максимални резултати...

6. ефективност - степента на постигане целите...

9. законосъобразност

Обявихме, че Фондът работи само с болници, минали през тръжни процедури. Или ако някоя частна болница иска да работи с Фонда, трябваше да мине през някаква състезателна процедура. В крайна сметка законът само ги освобождава от задължението да правят обществени поръчки, но не ги забранява. Случайно или не, в момента, в който прескочихме "лобисткия текст", Фондът беше асимилиран. И никой вече не разбра как НЗОК плаща ортопедичните изделия за децата. До момента с онколекарството, в който стана очевидно, че

касата няма никакъв механизъм да запуши този огромен теч

Десетки милиони вероятно, щом като 800 хиляди са източени само за един медикамент.

Всичко около спорния текст в Закона за обществените поръчки е надълго коментирано, писано, изговорено, предупреждавано. За опасностите и аргументите срещу лобисткия текст са информирани и в МЗ, и в НЗОК. Публикувани са анализи на юристи в тази сфера, мотиви в страницата за обществено обсъждане по повод промени в правилника на Фонда. Текстът беше ясно дефиниран още тогава като "лобистки". Но никой не направи нищо. И услужливо забравиха за съществуващите задължения по Закона за публичните финанси. Така че

кръгът на хората, подкрепили “лобисткия текст”, е много по-голям

от депутатите, гласували в парламента.

Вярно, здравният министър сега ще махне този текст. Но задвижен единствено от заплахата за наказателна процедура от Европейската комисия. И най-вероятно Кирил Ананиев няма да направи следващата стъпка – да регулира цените на медицинските изделия. Защото и там сговорът е ширококоалиционен.