“Спасителят на света”: открадната, фалшифицирана или мистериозно изчезнала
Според някои не е дело на Да Винчи, а на негов ученик
Не за първи път следите се губят – най-дълго е забравена за цели 150 години
Съществуват слухове, че за 450 милиона не е продадено истинското платно
Това не е просто най-скъпата картина, продавана някога на търг, а е и най-мистериозната – през годините тя изчезва няколко пъти, смятат я за напълно изгубена и след това се появява съвсем неочаквано. Най-дългият такъв период е цели 150 години.
Когато през 2017 г. "Спасителят на света" от Леонардо да Винчи бе продадена за рекордните 450 милиона долара, всички смятаха, че именно с това ще бъде запомнена тази картина. Мистерията около платното обаче се оказа много по-интересна. Преди дни стана ясно, че съвсем немалката картина е безследно изчезнала. Тя
трябваше да е част от грандиозната експозиция
на "Лувър Абу Даби" – единственият музей в света, който е официален филиал на този в Париж. "Спасителят на света" щеше да е редом до произведения на Ван Гог, Моне и Рембранд. Но представянето на картината в музея, планирано за есента на миналата година, беше отложено без каквито и да било обяснения. Чак месеци по-късно стана ясно, че картината е изчезнала. Служители на музея, пожелали анонимност, разкриват пред "Ню Йорк Таймс", че никой не знае къде е произведението на изкуството.
Теориите са различни – коя от коя по-странни. Официално картината е предложена на търг през 2017 г. Първоначалните очаквания са за сума около 100 милиона долара. Наддаването все пак започва от 70, но само за 19 минути достига феноменалните 450 милиона. Купувачът предпочита да запази анонимност. Говори се, че става дума за приближен на принца на Саудитска Арабия. Според някои е възможно той да не я е предоставил на музея в Абу Даби, а да я е запазил за личната си колекция. Според други това категорично не е вярно и той е изпратил картината в Абу Даби, но тя е била открадната.
Дали това е възможно? Факт е, че историята помни и по-впечатляващи кражби на произведения на изкуството. Емблематичен е примерът на Винченцо Перуджа, който успява да задигне не кое да е произведение, а самата "Мона Лиза”. Този общ работник в Лувъра
извършва кражбата на XX век
Той просто влиза в залата с "Мона Лиза”, сваля картината от стената, скрива я под бялата си работна престилка и излиза през служебния вход. Разбира се, става дума за време, когато не е имало видеонаблюдение. Някои италианци дори обявяват Перуджа за герой, защото то иска да върне "Джокондата” в Италия, където наистина принадлежи. Интересното е, че и днес споровете между Франция и Италия по повод творбите на Да Винчи продължават.
През 2019 г. се отбелязват 500 години от смъртта на гения. По този повод Франция организира мащабна изложба в негова памет. Тя ще бъде поместена в Лувъра от 24 октомври до 24 февруари 2020 г. За да гостуват във Франция платна на художника, съхранявани в Италия, няколко години се водят преговори. Първоначално е дадено съгласие, но по-късно италианският заместник-министър на културата оспори договора, подписан с предишното правителство, и отказа картините да участват.
Доводите са, че Леонардо е италианец и че всъщност всичките му платна принадлежат на Италия. Отговорът от френска страна е, че художникът напуска родината си и сам избира да живее във Франция, където създава някои от най-великите си творби.
В изложбата за годишнината трябва да участва и "Спасителят на света".
Новината за нейното изчезване шокира организаторите, които се надяват, че картината ще бъде намерена до октомври.
Друга теория за изчезването й е, че платното всъщност
не е било истинско произведение на Леонардо,
затова е скрито. Спорът дали картната е рисувана от великия художник или от негов ученик, съществува отдавна.
Специалистът по история на изкуството Джак Франк е категоричен, че "Спасителят на света” не може да е дело на Да Винчи, а евентуално на негов ученик. Франк е категоричен, че специфичната техника на Леонардо не е забележима във всички части на платното, а едва на няколко места в картината.
Точно сякаш художникът не я е рисувал, а просто е поправил някои части, показвайки на ученик как да нанася боите. Според Джак Франк слабите места в картината са дясната ръка на Христос, с която той благославя, тъй като тя не е изобразена според правилата на Леонардо за перспективата. Както и кристалната сфера, която Спасителят държи в лявата си ръка, тъй като светлината не се пречупва през нея и линиите на дрехата отзад не се изкривяват. Други изследователи обаче смятат именно кристалната сфера като доказателство, че творбата наистина е на Леонардо, защото в нестандартното пречупване на светлината виждат поредния таен знак на Да Винчи.
Някои теории са още по-смели. Появяват се слухове, че картината, която е изложена през 2011 г. в Лондонската национална галерия и призната за дело на Леонардо, съвсем не е тази, която "Кристис" предлагат на търг. Някои дори показват архивни снимки от 2011 г. като доказателство, че
купеното за 450 милиона долара платно е фалшификат
Разлики се виждат в цвета на самата картина, в гънките на лявото рамо на Спасителя, както и в къдриците му. Според експерти причината е просто че платното е подложено на допълнително почистване и ретуширане след автентификацията. Това е напълно възможно, но всъщност също не е положително според някои експерти, защото така картината още повече се е отдалечила от оригиналния си вид. Мнозина дори обявяват снимките, показващи разликите за манипулирани направени с цел да се търси поредният скандал около картината.
Съществуват твърдения, че последното изчезване на платното отново е просто подклаждане на интереса към него. Защото именно с вдигането на много шум картината се нареди сред най-известните на Леонардо. Всъщност геният оставя едва около 30-ина официално признати платна, като най-популярните несъмнено са "Мона Лиза”, "Дамата с хермелина”, "Света Ана с Мадоната и Младенеца”, "Благовещение”, "Поклонението на влъхвите”, "Мадоната на скалите”, "Леда и лебеда”, както и стенописът "Тайната вечеря”.
Според други обаче не става дума за изкуствено създаване на интерес, а за
мистериозно преповтаряне на миналото
Защото това не е първото изчезване на "Спасителя на света". Историята показва, че картината се е губила няколко пъти.
Смята се, че Леонардо рисува картината около 1500 г. за самия Луи XII. Повече от сто години картината остава собственост на френското кралско семейство и е част от зестрата на принцеса Хенриета-Мария дьо Бурбон за брака й с английския крал Чарлз I.
Това продължава до 1763 г., когато платото изчезва безследно. Носят се слухове, че е използвано за покриване на дълг, равняващ се на 30 лири. Едва 150 години по-късно се появява изненадващо в колекцията на известния сър Фредерик Кук. Предложена е на търг за първи път през 1958 г. от аукционната къща "Сотбис”, а специалистите я определят за дело на ученика на Леонардо Болтрафио. Затова, както и заради факта, че платното е в доста лошо състояние, е продадено едва за 45 лири.
Следите на картината се губят, тя отново изчезва – този път чак до 2005 г., когато се появява на публичен търг и е купена за 10 хиляди долара от консорциум на арттърговци.
Сред тях е изкуствоведът Робер Симон, който е специалист по старите майстори. Именно той повдига въпроса дали картината не е дело на самия Леонардо. Симон е ужасен от предишните опити за реставрация, които напълно са променили облика на платното и затова то е заприличало на копие. Реставрацията отнема няколко години, както и борбата картината да бъде призната за дело на Да Винчи.
Някои специалисти категорично отхвърлят това твърдение, подчертавайки,
че се създава лъжа, за да се надуе цената
на едно не чак толкова специално платно. Едва през 2011 г. картината официално е обявена за рисувана от Леонардо и е част от специална изложба, посветена на художника в Лондонската национална галерия.
"Спасителят на света” е купена на частен търг от известния швейцарски артдилър Ив Бовие за 80 милиона долара. Само няколко месеца по-късно той я препродава на руския олигарх Дмитрий Риболовлев, който я задържа едва 3 години и отново я пуска на търг. Тогава се превръща в най-скъпо продадената картина на всички времена.
Четете още:
Геният на Леонардо да Винчи се крие в кривогледството му
Най-четени
-
Министерски син, пиян и без книжка, преследва кола, изпреварила го по "Цариградско шосе"
Един от най-типичните примери от категория "височайши синчета" гамени е Георги Стефанов-Жорж", син на финансовия министър в правителството на Народния блок (1931-1934) Стефан Стефанов
-
Галерия Оръжията за победа на Израел
Невероятни технологии се крият зад чудесата, демонстрирани от евреите както на бойното поле, така и в разузнаването Част от иновациите са специално за война в градски условия "Наистина не мисля
-
Защо не си поискаме най-ценните старобългарски книги като гърците?
Къде са най-ценните старобългарски книги? Често ми задават този въпрос. Отговорът е по-скоро тъжен. Огромната част от тях не се съхраняват или пазят в България, а в чужбина. Ето един кратичък списък
-
Маричков не се спъна в нищо, нямаше в какво. Мина поне 5 метра, докато падне
Маричков се е чувствал добре през целия ден На сцената беше незаменим до последно, имаше невероятно запазен глас, казва Тотев Не се е спънал в нищо, защото нямаше в какво да се спъне
-
Галерия Портата към ада ли са черните дупки, поглъщащи Сибир
Последният кратер изуми световната научна общност с идеално кръглата си форма Ледените вулкани, както и суфозията в Турция, където изчезна цял воден басейн, са изолирани явления