Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Защо F-16 винаги побеждава МиГ-29 F-16

Народното събрание вече даде картбланш на правителството за преговори за купуване на американски изтребители F-16 от най-ново поколение - Блок 70.

Логично е в тази ситуация да се запитаме какви са качествата на скъпия боен самолет. За разлика от досегашните сравнения, които заради конкурентната оферта бяха главно с "Грипен", тъй като сме в НАТО, може би е по-резонно избраният модел изтребители да се сравнява с еквивалентните руски изтребители МиГ-29.

В тази връзка "168 часа" се опита да намери наши военни експерти, които да коментират качествата на

единия и на другия изтребител

Оказа се, че за F-16 това е невъзможно, тъй като няма български пилот, който да е летял на американския изтребител. От друга страна пилотите във военната авиация са ангажирани с договори за поверителност и по принцип не дават мнения за бойната техника, на която са летели.

Макар и анонимно, все пак се намери наш специалист, който да каже няколко думи за основните бойни характеристики на двете машини.

"Заради двата си двигателя (F-16 е с един) и по-голямата тяга

МиГ-29 е по-добър в близък бой

- коментира експертът. - Проблемът е, че в реална бойна обстановка никой няма да го допусне да се доближи толкова близо, за да може да се възползва от тези предимства."

Темата е деликатна и от друга гледна точка, тъй като у нас може да се окаже, че купувайки нови самолети, българската армия няма да разполага с хора, които да летят с тях.

Големият проблем, ако осъществим сделка за F-16, ще бъде с пилотите, които

тепърва ще трябва да се обучават да летят с модерната и скъпа техника, смята още специалистът.

През годините, докато използването на остарелите МиГ-ове продължаваше, пилотите ни изостанаха от колегите си в другите държави.

Разбира се, уравнението се усложнява допълнително и от модернизациите, довели до различни модификации на тези най-известни изтребители в света. А в съвременната бойна техника всичко има значение - скорост, тегло, обхват на полета със и без допълнителни резервоари, каченото въоръжение на борда, радарни и компютърни системи и т.н.

На сайта www.F-16.net пилот изпитател, който е летял както на F-16 (2000 часа), така и на германски МиГ-29 (над 500 часа), прави анализ въз основа на собствения си опит. За база той взема модификацията МиГ-29А, за която казва, че познава от руските изтребители, останали като наследство след обединението на Германия, и F-16 С блок 40.

Ето някои от по-интересните сравнения. По отношение на скоростта

и двата самолета показват сходни резултати,

пише той. МиГ-29 се радва на предимство в скоростта на голяма височина с лимит според ръководството за полет от 2,3 Мах. Ограничението на F-16 във височина е 2,05 Мах. Иначе и за двата самолета са посочени едни и същи скорости за по-малки височини.

Една от слабостите на Миг-овете, е че за разлика от американските си аналози те не могат да се зареждат във въздуха, което значително ограничава диапазона им на действие. Сериозна критика към руските изтребители има и по отношение на удобствата на пилота при управлението и боравенето с уредите.

"От общо четири изтребителя, на които съм летял, МиГ-29 има най-лошите качества

в това отношение - пише пилотът. - Хидромеханичната система за управление на полета използва пружини и ролки, които симулират изкуствено усещане за промени в скоростта и височината. В същото време е налице и система за увеличаване на стабилността, която улеснява пилота, но забавя управлението на полета. Лостът се мести относително лесно, но са необходими много движения, за да получите желания резултат. От своя страна това допринася за усещането, че самолетът е тромав. През цялото време, докато летите, лостът ще се придвижва на случаен принцип около половин инч и по този начин изисква непрекъснато внимание. А ако пилотът свали ръката си от дроселите, те вероятно няма да останат в позицията си. Най-вероятно ще се върнат към състояние на бездействие. пилотът трябва да работи усилено, за да накара реактивния самолет да реагира така, както иска. Това е особено очевидно при агресивно маневриране, летене или по време на опити за използване на оръдието.

Стрелбата

изисква много прецизна работа,

за да бъде успешна. Качествата на МиГ-29 по никакъв начин не ограничават способността на пилота да изпълнява мисията си, но значително увеличават неговото натоварване. В същото време цифровата система за контрол на полета на F-16 е изключително отзивчива, прецизна и гладка в режим на полет."

Какви други разлики има между двата изтребителя, четете в печатното издание