В днешно време сме наследници на славни катинарни дни
По времето на Студената война липсата на пътища беше разглеждана като отбранителен вал. Това е характерно не само за руското военностратегическо мислене, но Русия е безпътна държавна територия отчасти поради тази причина (не става дума за областите на вечна замръзналост). У нас такова мислене води до там, че за София и до днес селищата около Трън, Брезник и Годеч са по-далеч от Силистренско. Пътният участък Калотина-София неслучайно още не е станал магистрала. То иде от старо време...
Въобще връзките с бивша Югославия са били много съмнителни. Някъде през 70-те години важен служител от МВР ми разказваше как при "късането с Тито" на Калотина е имало бариера с катинар. Ключът от катинара е в София в секретна каса. Като възникне проблем да се вдига бариерата, отговорно лице от столицата отива, отключва катинара и т.н.
В днешно време сме наследници на тези славни катинарни дни.
Северозападна България, тя е на запад от Искър, а същинската й част е на запад от Ботуня-Огост, е наследствено изолирана. Всички стари проходи през Балкана към Сърбия бяха напълно изоставени. Връзките с останалата част на страната бяха две - Петрохан и Видинският влак. Другаде можеше да се отиде от Мездра или от София. Вярно е, че има Дунав, но връзката чрез реката беше по-особена и изисква отделен разказ.
За да се разбере степента на изолация, ще посоча, че гранична застава на "първа линия" към Титова Югославия в ранните петдесет години на ХХ век се помещаваше в Ловния дом над Монтана. Сградата я събориха преди или след като я приватизираха, не зная.
За хора, които не могат да се ориентират, ще се изразя образно - граничната застава беше в крайната къща на Монтана. Като пионерчета гостувахме на граничарите...
В днешно време ситуацията е почти същата - Петрохан и Видинският влак, а Дунав е по-зле, защото пристанищата може би работят, а до моста при Видин сериозен път няма.
За да се оправят нещата, са нужни - магистрала "Хемус" да започва от Брегово. При Петрохан да се построи тунел и да се осъществи връзката Струма-Люлин-Петрохан-Лом. Да се довърши работата по Белоградчишкия и Светиниколския проход към Сърбия.
Тогава може да се очаква, че СЗБ ще дръпне. Пътната инфраструктура е базова за развитието на региона.
Изписвам Видинския влак с главна буква, защото той е институция!
Най-четени
-
Галерия Какво ми каза Антон Югов за македонския въпрос
Сталин и Чърчил не се разбрали Георги Димитров или Тито да води Балканската федерация С Вожда наивно очаквали България и Македония да са две български републики
-
Уникална история от 1996 г.: Живков с реч при протестите срещу Жан
Подготвил изявление, но негов близък поискал неизпълними условия от соцръководството Тодор Живков искал да направи публично изявление пред медиите и то да стане достояние на целия народ
-
Галерия Война на танкове
Кремъл трудно ще повтори в Украйна легендарната битка за Курската дъга - две „вълшебни” съставки липсват Включването в сблъсъка на немските танкове така ентусиазира пропагандаторите и медиите в
-
Галерия Преди 35 години: Земетресението в Стражица оставя само 7 здрави къщи, руши 15 000
СНИМКА: ИВАН ГРИГОРОВ Заради ужасяващия трус от 7 декември 1986 г. 3000 семейства губят домовете си, двама загиват През февруари същата година градчето е покосено от предупредителен земетръс От
-
Галерия Кой е Олександър Новиков, който разкри корупция в украинската армия и играе на руска рулетка?
Президентът и прокурорът Новиков взривиха корупционен скандал в момент, когато чакат решаваща военна помощ Битка, която промени необратимо украинците – днес 84% от тях не могат да търпят злоупотреби