Прочит в оригинал
Преди 1994 г. нещата бяха ясни - от едната страна, имахме леки автомобили за движение по пътя, а от друга и тежки офроудъри за движение извън него.
Но "Тойота" разбърка традициите и създаде малък универсален всъдеход за градски условия и леки екскурзии по пресечен терен. Успехът на RAV4 бе толкова голям, че скоро много производители започнаха да конкурират японската марка.
Десетилетие и половина по-късно пазарът на компактни SUV е повече от наситен. В третата генерация на RAV4, на пазара от 2006 г., бяха изгладени всякакви недостатъци, а през настоящата година автомобилът бе рестилизиран и допълнително освежен.
За разлика от първата и втората генерация, актуалният RAV4 се продава само в каросерия с пет врати. Нуждите на клиентите са покрити от един бензинов и два дизелови двигателя във вариации с механични и автоматични предавателни кутии и
предно или двойно предаване
Външни белези на преработения модел откриваме в предницата с широката хромирана радиаторна решетка и обновените фарове. Добавени са и различна броня отпред и светодиодни стопове в задната част.
В купето пътниците са посрещнати от солидно изработени панели, качествени материали и ергономична подредба на уредите. Управлението на уредите и четимостта на дисплеите са лесни и не създават загадки за водача. В най-високата версия Luxury на борда идва комбинирана аудио- и навигационна система с чувствителен на допир 7-инчов екран, работеща на кирилица и предлагаща 40 GB твърд диск, 10 GB от които могат да служат за запис на музикални файлове.
По-високата позиция на седене в сравнение с традиционния хечбек и по-големия вътрешен обем на каросерията създават субективно усещане за безопасност, но и едновременно с това видимостта във всички посоки е по-добра. Смесицата от елементи на всъдеход и компактен автомобил позволява лесен достъп до интериора и познато усещане за всеки, сменил леката кола с RAV4.
Две жабки и голямо отделение под централния подлакътник предлагат достатъчно пространство за дребните вещи, съпътстващи ни в ежедневието или при дълги пътувания. Седалките са удобни и се настройват в широк спектър, така че повечето шофьори ще намерят лесно правилната позиция за шофиране. Разделените в съотношение 60:40 задни седалки се плъзгат, накланят и сгъват с едно движение, което улеснява работата с тях значително. С големината си от 586 литра (1752 при сгънати задни седалки)
багажникът е един от най-големите
в класа. Неудобно обаче е отварянето на тежката задна врата надясно, което пречи в страни като България (и почти целия свят), където спирането е позволено от дясната страна на пътя.
Един бензинов двигател с мощност 158 к.с., който се предлага в комбинация с предно или с двойно предаване и два дизелови, които идват само с двойно предаване, задвижват обновения RAV4. И двата дизела са с обем 2,2 литра и мощност 150 и 177 к.с., но само по-слабата версия може да бъде оборудвана с шестстепенен автоматик, който демонстрира меко и плавно превключване и предлага и ръчен режим за смяна.
Като пионер сред автомобилите 4х4, "Тойота" вгражда интелигентна система за двойно предаване в RAV4. Тя позволява динамично разпределяне на въртящия момент на двигателя към предния и задния мост от 100:0 до 55:45, като така се оптимизира стабилността на автомобила при различни пътни условия. В нормални ситуации автомобилът е само с предно предаване, но при нужда електрониката плавно прехвърля тяга назад, което подобрява разхода на гориво. Водачът има възможност да фиксира предавателното отношение между предния и задния мост на 55:45 - за движение извън пътя, при сняг и т.н., като при движение със скорост 40 км/ч или по-голяма тази функция автоматично се изключва.
На пътя RAV4 не блести със спортни качества, а по-скоро предразполага към спокойно шофиране. Много висок комфорт на возене и добра акустична изолация превръщат дългите пътувания в рутина. Въпреки комфортния уклон автомобилът предлага и достатъчно динамика, като с директния си волан позволява прецизно преминаване през завои. За тези, които прекалят със скоростта, RAV4 е оборудван с ABS и EBD, но електронната система за стабилност VSC е част от второто ниво на оборудване, заедно с тракшън-контрол и системите за потегляне и спускане от наклон HAC и DAC. Седемте въздушни възглавници са част от серийното оборудване във всички версии.
Нашето мнение
В силно конкурентен сегмент RAV4 все още е един от най-добрите модели, макар някои от съперниците от Европа и Корея да имат силни представители. Комбинацията от мощен дизелов двигател и интелигентна 4х4 система са впечатляващи, така както и комфортът и вътрешното пространство.
Електрическият RAV4 EV изминава 160 км с едно зареждане
Само преди няколко седмици бе представена електрическата версия на RAV4, разработена съвместно от "Тойота" и "Тесла". Моделът е базиран на стандартния компактен кросоувър, но е оборудван с изцяло електрическо задвижване и има пробег от приблизително 100 мили (160 км) в реални условия. Очаква се новият автомобил да стъпи на американския пазар през 2012 г. От години Тойота работи усилено към намаляване на консумацията на изкопаеми горива и на емисиите на въглероден двуокис чрез въвеждането на алтернативни енергийни източници на бензина и дизела, като например електричеството. През 1997 година "Тойота" пусна на пазара "Приус" - първият масово произвеждан бензиново-електрически хибрид, чиито продажби скоро надхвърлиха 2 милиона. Също така от 1996 до 2003 "Тойота" продаде приблизително 1900 броя от първия електрически RAV4 EV, първия сериен автомобил в света, задвижван с помощта на никел-метал хидридни батерии.
КЛАСИКА: Компактният всъдеход на "Тойота" претърпя лека еволюция в дизайна.
РЕЛАКС: В купето се пътува комфортно и спокойно.
"Опел" обнови Антара
"Опел" внесе подобрения в гамата от задвижващи агрегати, външния дизайн и интериора на Antara. Най-сериозни промени има при задвижването на автомобила. Изцяло преработената гама от двигатели съответства без изключение на екологичната норма Euro 5.
Последното попълнение в гамата от двигатели е новоразработеният турбодизелов агрегат 2,2 CDTI, който ще се предлага в два варианта в зависимост от мощността -със 163 и 184 к.с. Обновен е и 2,4-литровият четирицилиндров мотор, който вече разполага с мощност 170 к.с. По-слабият дизелов и бензинов агрегати ще се предлагат с предно и с двойно предаване, както и с възможност за избор между механична и автоматична шестстепенна трансмисия. Версията със 184 к.с. също предлага автоматичен и механичен вариант на трансмисията и се оборудва серийно със система за задвижване на четирите колела.
Отвън е обновена радиаторната решетка с бляскава емблема, а светлините за мъгла са с хромирани пръстени. Moдифицирани са и задни светлини. По желание се предлагат и 19-цолови алуминиеви колела. Отвътре откриваме нова централна конзола с допълнителни възможности за съхранение на предмети, нови материали на тапицериите и облицовките и допълнена гама от цветове на тапицериите и външните лакови покрития. Подобрената графика на контролните уреди и ефективното вътрешно осветление подчертават допълнително престижната атмосфера. Серийни са електрическата ръчна спирачка и системата Hill Assist.
ОСВЕЖЕН: "Опел Антара" е по-мощен и икономичен.
"Ферари 458 Италия" за пистата
На автосалона в Болоня "Ферари" представи състезателната версия на най-новия си модел 458 Италия. Автомобилът трябва да защитава името на марката в световните пистови серии догодина. Под капака на болида работи 4,5-литров V8 с мощност 570 к.с. при 9000 оборота в минута. Скоростната кутия с два съединителя е обновена за състезателни условия, а автомобилът е получил и серийния електронен диференциал E-Diff. Каросерията е олекотена чрез използване на карбон и композитни материали, а окачването е снижено с 50 мм. Спирачната система е от по-мощния "Ферари 599ХХ". Настройките на тракшън-контрол системата се извършват от бутона Манетино на волана.
СЪСТЕЗАТЕЛ: 458 е оптимизиран за пистови условия.
"Алфа Ромео Джулиета" с нов дизел
Доскоро компактният италиански автомобил се предлагаше само с два дизелови мотора - 1,6-литров със 105 к.с. и двулитров със 170 к.с. Сега дупката между тях е запълнена от двулитров със 140 к.с., който трябва да изразходва едва 4,5 литра на 100 км. Максималният въртящ момент от 350 Нм е на разположение при 1750 оборота в минута, а ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 9 секунди. Новият модел е оборудван със системата DNA, която предлага три програми за пътно поведение - Dynamic, Normal и All Weather. Настройките влияят на ESP, на двигателя, волана и диференциала. Нова е и функцията за предварително пълнене на спирачките, което осигурява по-бързо задействане при критична нужда.
ЛЕГЕНДА: Името Джулиета се използва от близо половин век.
Т5 във версия за планинари
"Фолксваген Транспортер Т5" вече може да бъде поръчан във версията Роктон, който предлага повече качества за движение офроуд. Просветът е увеличен с 30 мм, на задния мост е добавен блокируем диференциал, а серийно на борда идва системата за двойно предаване 4Motion. Подсилени са амортисьорите и пружините. За комфорта на пътниците се грижат допълнителни отоплителни системи за двигателя и салона. Седалките са тапицирани със солиден плат. При двигателите клиентите имат избор между двулитрови дизели с мощност от 140 до 180 к.с. В допълнителни програми се предлагат специални гуми, джанти, предавателна кутия, предпазни планки под пода.
АЙЛАРИПИ: Роктон може да ви заведе до най-високите върхове.