Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

20 процента от годишните обороти на търговците се формират през ноември заради деня на голямото намаление

61% от българите знаят какво е Черен петък, а 43,39% от тях ще търсят изгодни оферти тази година. Средностатистическият българин ще похарчи 410 лв. на 23 ноември, за когато е насрочен Black Friday през 2018 г.

Тези данни представя анализът на Black-Friday.global, който всяка година проследява тенденциите покрай Черния петък с проучване в 55 страни. В изследването са участвали 12 000 души.

Интересът в

България се е

увеличил с над

10 процента

спрямо миналата година, когато участниците в пазаруването са били 31,92%. Както всяка година показателите на продажбите на този ден скачат в пъти. Това се наблюдава във всяка от 55-те държави. Трансакциите в интернет у нас са се повишили с 562%, а средно по света - с 624%. У нас обаче увеличението е по-малко от изследваните наши съседки - в Турция то е с 697%, в Румъния - с 1260%, а в Гърция стига дори до 2600%. В нито една страна обаче не е отбелязван толкова голям интерес към намаленията в Черния петък както в Пакистан, където активността на онлайн купувачите е била с 11 525% по-висока, отколкото във всеки обикновен ден от годината. Тайланд е на дъното на класацията само с 46%. В много държави именно

ноември е

месецът, в който

търговците имат

най-голяма

печалба

Смята се, че неговият дял в годишните обороти достига до 20%, а според данните от проучването в някои страни като Великобритания, Гърция и ЮАР всяка трета онлайн трансакция се извършва през ноември.

346 евро, или 676 лв. средно, ще изхарчи един англичанин за покупки покрай Черния петък. Италианците обаче са отделили само по 361 лв., германците - 413 лв., а руснаците - едва 235 лв. Това означава, че българинът ще изхарчи повече пари от всички тях.

Никой обаче не може да се мери с американци и канадци, които планират да изхарчат съответно по 891 и 844 лв. Жителите на азиатските страни като Пакистан, Малайзия и Филипините пък са заделили най-малък бюджет.

Търговците от своя страна също са се подготвили за Черния петък. Средното намаление в българските онлайн магазини е 51%, което предвид прогнозираните разходи на българина може да доведе до икономия от 427 лв. Най-много от отстъпките могат да се възползват отново американци и канадци, като този път към тях се присъединяват и украинците. В трите държави намаленията в онлайн магазините варират между 66-68%. Големи намаления ще има и в Русия (58%), Бразилия (57%) и Турция (55%), а средно в света отстъпките са с 55%.

Дрехи,

електроника,

обувки са топ 3

на най-търсените

стоки, показва проучването. Анкетираните са поставили на последно място книги, спортни стоки и бельо. Тази година в България може да се очакват до 80% намаления на електротехника, до 60 на сто - за смартфони. Цените за спортните стоки може да паднат с между 40 и 90%, обувките ще са наполовина по-евтини. Така ще е и с козметиката. При мебелите се очакват отстъпки до 60%. Играчките ще са с 25%, а бебешки стоки може да се намерят и с до 70% отстъпка.

Интересът към феномена, в който несъмнено се превърна Черният петък, не намалява през годините, а напротив - през последните 5 г. се е увеличил със 117%, което е повече от 2 пъти, показва най-голямата търсачка “Гугъл”. В България от 2013 г., когато всъщност е началото на тази традиция у нас, до 2017 г. интересът е нараснал около 5 пъти. На база на търсенията на потребителите “Гугъл трендс” е установил, че

Черният петък е

развълнувал

най-вече

жителите на

Кюстендил,

София-област,

Габрово, София-град, Смолян и Ловеч. Потребители са започнали да се оглеждат за изгодни оферти още от началото на ноември - търсенията в гугъл прогресивно се увеличават още от първото число на месеца тази година, а от 12-и вървят стремглаво нагоре. Засега най-активни са областите Габрово, Ямбол, Русе, Търговище и Смолян, докато най-големите градове в страната изостават.

Значителни разлики обаче се наблюдават при различните категории продукти (виж инфографиката). Големите градове отново отсъстват сред класациите на най-активните райони, което може да е знак, че жителите в тях не разчитат толкова на онлайн покупките.

Почти при всички категории се наблюдава увеличение на интереса от страна на интернет потребителите с всяка година от 2013-а насам.

Изключение има

при игри,

изкуство и

развлечения,

компютри и електроника, пътувания и спорт. При всички тях пикът на търсенията на оферти за Черния петък е през 2016 г., докато миналата година те леко намаляват. Покупките на настолни, онлайн и видеоигри като цяло не са толкова предпочитани от българите през ноември. Всъщност най-търсени те са били за подарък за Коледа през 2015 г.

Интересно е, че първата година на Черния петък у нас хората не са се интересували от промоции на книги и недвижими имоти. През 2014 г. е имало най-сериозно търсене, после намалява, докато тази година от края на октомври интересът към имотните оферти отново е засилен.

Друга зависимост, която се откроява, е, че потребителите не търсят информация в интернет за храни и напитки по друго време освен в седмицата около Черния петък.

В последните години

все по-популярен

става и Кибер

понеделникът,

който следва Черния петък. Това е денят, в който потребителите масово пазаруват стоки с отстъпки онлайн. Тази тенденция важи най-вече за американците, които свързват петъка след Деня на благодарността с огромните опашки и тълпи по магазините. 6 от 10 американци дори планират да пропуснат голямото пазаруване тази година и да се насочат към онлайн офертите. Процентът на двата типа е вече почти изравнен - 51 на 49%, като офлайн пазаруването все още държи лек превес. У нас потребителите също започват да се преориентират. Според анализа на Black-Friday.global миналата година 56% от българите са търсели предложения само в търговските центрове, докато тази година процентът им се очаква да спадне до 41%. Същевременно 30% от купувачите смятат да комбинират онлайн и офлайн отстъпките, което е почти 3 пъти повече от миналата година.

До 14 дни може да върнем покупката

Ако покупката е направена онлайн, потребителят има 14 дни право на размисъл, в които може да я върне. Хотелски резервации или хигиенни стоки са сред изключенията от това правило, припомнят от европейския потребителски център. След още 14 дни търговецът е длъжен да ни върне парите.

От центъра съветват потребителите да проучват предварително електронните магазини, от които поръчват. В адреса на линка трябва да има S (https), както и катинарче, което е знак за сигурност. Ако все пак попаднем на некоректен търговец, може да поискаме от банката оспорване на плащането - най-добре писмено, за да получим официален отговор. Търговецът е длъжен и да ремонтира продукт, закупен на Черния петък, ако той се развали. Гаранцията на всяка стока, купена от търговец в ЕС, Исландия или Норвегия, е до 2 години, а ремонтът трябва да е готов до 30 дни.

Най-често срещаното нарушение у нас е търговецът да вдигне цената за известно време преди настъпването на промоционалния период и след това да представи доста голям процент намаление, предупреждават от Комисията за защита на потребителите. Оттам съветват купувачите да сравняват цените в различни магазини и да проучат как се е движила стойността поне месец назад. Важно е да се внимава при предлагането на стоков кредит, тъй като той може да е съпроводен с допълнителни такси за други услуги като застраховки например.