Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Калоян Стайков, Институт за пазарна икономика: Много фактори могат да се съберат в "идеалната буря"

Горивата създадоха сериозни напрежения у нас

Ако не се приеме обвързването на автомобила със застраховката, джигитите отново ще плащат евтино, прехвърляйки колата на баба си

- Г-н Стайков, напоследък има доста прогнози за предстояща световна криза. Според някои тя ще започне от цената на петрола, според други от дълговете и финансовите пазари.

- В сегашната ситуация е много лесно да се проследи един сравнително негативен сценарий с увеличаващи се цени, забавяща се икономическа активност,

висока задлъжнялост в ЕС, проблеми с паричната политика, проблеми на финансовите пазари. Ако случайно всички тези фактори се съберат в "идеалната буря", могат да доведат до наистина сериозни проблеми. Въпреки това подобно развитие е трудно да се предвиди, още по-малко пък да се прогнозира дали причината ще са цените на горивата или високата задлъжнялост.

При всички условия обаче е видно, че се е натрупало

сериозно обществено напрежение

– търси се конспирация навсякъде, като започнете от цените на горивата, през новите цени на застраховката „Гражданска отговорност”, та чак до новите данъци върху превозните средства. Ако не се вземат мерки, то може да ескалира и дори и малък проблем да се превърне в голяма пречка пред развитието на икономиката.

- Имате ли представа как възникват аномалиите при горивата в различните градове - някъде са абсолютно пазарни, на места никой не знае защо са толкова високи?

- Компаниите имат различна политика в зависимост от региона, което се вижда дори и в рамките на един квартал. Ако се разходите в един град и посетите два магазина в близост един до друг, ще установите, че един и същ продукт е с различни цени, което се възприема за нормално. Също е нормално компаниите да си

диференцират политиката

и да отразят регионалните разлики, отчитайки наличности, търсене, предлагане, конкуренция и други фактори. Обяснението може да е нещо съвсем просто, но първосигналното изкривяване показва в каква посока е насочено общественото настроение. Очевидно има недоверие към работата на пазара и към институциите, което подсказва за натрупано напрежение в сектора.

И това не е изненадващо - спомнете си колко пъти имаше проверки по отношение на горивата и всеки път КЗК излизаше с едни и същи странни заключения, че няма проблем. Дори при последния епизод на този филм се кълняха, че имат доказателства черно на бяло, а накрая резултат нямаше. Подобни необясними ходове водят до натрупване на напрежение. Очевидно нещо не е както трябва и е логично всичко това да доведе до сегашните резултати.

- Как ще коментирате всички недомислици и пропуски около "Гражданска отговорност" и как е възможно толкова години да не се въведе системата Бонус-малус.

- Застрахователите не могат да я въведат едностранно, това трябва да стане съгласувано с регулатора и законодателя. Разговори се водят от дълго време. Големият въпрос е защо не става? Застрахователите от години са готови за въвеждането на такъв механизъм, което не е изненада. С подобна система ще намерят баланса между разходите за обезщетения и ниските приходи от премиите за застраховката, но законодателните промени се бавят.

- На какво се дължи това?

- Може би една от причините да не се случи тази промяна е в правителственото притеснение, че покупателната способност в България е ниска. При въвеждането на подобна система ще се появят недоволни с лозунги, че народът е беден, а данъците и таксите растат. Между другото точно това чуваме и днес. Наистина предложената система не е идеална, конструктивната критика не е излишна, но според мен това е истинската причина толкова време да не се въведе “Бонус-малус”. Затова и толкова време нямаше екокомпонента при данъчното облагане на автомобилите, а само имуществен данък. Дори и президентът Румен Радев се включи в този хор - хората не са със стари автомобили, защото искат да замърсяват въздуха, а защото нямат пари да си купят по-нови. Истината обаче е, че приходите от застрахователните премии не покриват разходите, което води до нестабилност в сектора и реакцията на регулатора не закъсня, като през пролетта отправи препоръки за промяна на тази практика.

Кои са останалите проблеми около "Гражданската отговорност", четете в хартиеното издание. 

Коментара ()

Вашият коментар