Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Kакто повечето истински ченгета по света презират детектив Хорейшо от сериала "От местопрестъплението", а лекарите гледат с насмешка на доктор Хаус, така и милиони готвачи на планетата открито мразят Джейми Оливър.

В случая с Хорейшо и д-р Хаус проблемът е в тоталната загуба на реализъм, която създава опасно неосъществими очаквания в обществото за силата на правосъдието и светкавичната диагностика на трудно откриваеми заболявания.

В случая с Джейми Оливър отрицателната енергия идва точно от обратното - от агресивния реализъм, от успеха и комерсиализацията, която добива почти индустриални размери. Оливър и съпругата му Джулс имат огромна верига от ресторанти, детски храни и тв предавания. А личното им богатство се оценява на над 300 милиона лири.

Хората са завистливи по природа и не всеки се радва на чуждия успех. А когато Джейми пропусне да отиде на откриването на поредния си италиански ресторант в Хонконг, вече никой не може да затвори устата на хейтърите.

Да, Оливър наистина е дразнещо комерсиален, защото не тече само от чешмата в кухнята на Гордън Рамзи, но той има и много големи успехи и победи, които са далеч не толкова в личен, колкото в обществен интерес. Всички знаят за победата му над "Макдоналдс".

Mакар че от веригата за бързо хранене не признават, точно той е причината те вече да не използват амониев хидроксид, за да превръщат с него в прилично изглеждащи хамбургерите, направени от най-големите боклуци - мазнини, кожа и вътрешности от животни.

Известно е също така, че други две големи вериги - "Бъргър кинг" и "Тако бел", пак заради известния готвач, още преди "Макдоналдс" да го направи, също спират да обработват продуктите си с амониев хидроксид.

За да се случи това, Джейми Оливър води продължителна битка с гигантите в бързото хранене. Като в свои предавания показва какви точно боклуци от розова слуз правят веригите - подробно, в целия процес на производство. И накрая просто пита - искате ли тази розова слуз, обработена с амониев хидроксид, в устата на вашето дете?

Тези големи вериги за бързо хранете обаче и днес са пълни с хора. Но това е друга тема. Разказвам тази история за Джейми Оливър заради рекламите на храни, които се въртят в българските телевизии, сайтове, радиостанции и вестници.

У нас и най-добрите маркетинг специалисти трудно могат да създадат продукт като Джейми, но в последните години, също благодарение на телевизионните формати станаха много популярни няколко готвачи, модерно наричани шеф.

Те обаче възприемат успеха си очевидно само в комерсиален план, защото, без никакви задръжки, не спират да се записват в множество реклами на продукти със силно съмнително съдържание - кренвирши и лютеница. Всички изследвания в последните години показваха, че те в най-добрия случай са некачествени като храни.

Кренвиршите масово се правят от най-големите боклуци при разфасоването на животни. Да не говорим за случаите, когато официалните власти откриваха в тях канцерогенни съставки. В лютеницата има прекалено много сол, захар, нишесте, а веднъж дори откриха седатив - забранено за хранителната индустрия вещество с приспивателен ефект.

Нашите майстор готвачи обаче нямат никакво притеснение да рекламират подобни продукти. Съдейки по многобройните им интервюта, и двамата са с много успешна кариера и отлично финансово положение. Те не са притиснати от житейски обстоятелства в личен план да подпомагат продажбата на некачествена храна.

Не е готино така. Защото, господа шефове, вие имате силно влияние и много хора в България ви харесват и подражават. Ето това аз бих нарекъл грозно комерсиално, а не стила на Джейми Оливър.

Още по-тъжно обаче ми става, когато слушам рекламата на същите кренвирши да се чете от един любим за мен и за всички българи световен шампион. Не знам дали той има някакъв бизнес и дали финансовото му положение е окей?

Но ми е много трудно да приема, че толкова харесван световен шампион, на когото вярват още повече българи, може да рекламира съмнителна храна. Въобще световен шампион да "продава" кренвирши, това не е готино не само за него, но и за цялата нация.

И ако трябва да сме максимално реалисти, и по света се случва известни и много богати спортисти да рекламират боклуци, за да станат още по-богати. Като например футболните икони Меси и Роналдо, които се снимат постоянно в клипове за чипс и кола (не по-малко вредни от кренвиршите и лютеницата).

Но в интерес на истината в началото на лятото Европейската комисия наложи ограничения в рекламата на подобни продукти и предприе мерки за популяризиране на тяхно място на полезни храни.

Докато обаче тези регулации станат наистина ефективни, можем да разчитаме само на добрия вкус, морал и социална ангажираност на известните хора у нас. Което за момента не дава добър резултат.