Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

До 10 дни се иска обезщетение

Връщате се от ваканция, но в последния момент самолетната компания ви съобщава, че полет няма да има.

Предстои ви мечтан отпуск, но часове преди полета превозвачът ви уведомява, че полетът е анулиран, така че губите най-малко ден от него.

Има много и най-разнообразни варианти за вгорчаване на почивката ви още преди да е започнала, но като че ли напоследък най-чести са случаите с отменените полети на нискотарифните компании.

Доста българи, пътували през последните месеци до Италия, могат да го потвърдят.

Какви обезщетения можем да поискаме в тези случаи и от кого да си търсим правата?

Първото нещо, което се прави в подобен случай, е

да се ядосаме

хубаво и да

протестираме

шумно

Веднага след това обаче трябва да вземем нещата в ръце и да попълним формуляр за обезщетенията, които ни се полагат в много от случаите.

Помнете – искането за обезщетение се прави до 10 дни след връщането ви от ваканция, дори ако се отнася до полета ви на отиване. Мнозина се отказват да го правят, защото не им се занимава или пък не вярват, че ще получат нещо, но правата им са защитени от европейска норма 261/2004.

Ако полетът ви бъде отменен без предупреждение от поне 2 седмици (или 7 дни, ако се предлагат алтернативни полети), пътникът има право да си получи сумата за билета, а освен нея и обезщетение от 250-600 евро. То зависи от дължината на полета, а не от цената на билета.

Ако например имате билет за Рим-Ню Йорк и полетът закъснява, в този случай

имате право

на обезщетение

от 600 евро,

независимо дали сте си купили билета за 50 или 500 евро. 

Има случаи, в които може да бъдете обезщетени и с 600 евро плюс цената на билета.  СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ
Има случаи, в които може да бъдете обезщетени и с 600 евро плюс цената на билета. СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Ако полетът ви е анулиран и не ви предложат алтернативен до вашата дестинация или пък ако закъснението надвишава 5 часа и не ви се иска повече да летите, то тогава може да поискате да ви върнат пълната цена на билета от самолетната компания.

Ако самолетът ви има закъснение между 2 и 4 часа (зависи от дължината на маршрута), и то не е съобщено на пътника поне 24 часа по-рано, то тогава имате право на

храна, престой в

хотел и превоз

до него, ако

предстои нощ

Имате право да си получите сумата за билета, ако закъснението прави ненужно пътуването ви. Полага ви се и икономична компенсация за частта от ваканцията, която сте изпуснали - в случай че сте си купили пакет на туроператор.

Самолетната компания не е длъжна да ви обезщети само в случая, когато отменянето или закъснението на полета се дължи на изключителни обстоятелства – като например поражение от мълния.

Повреда в самолетния двигател обаче не се тълкува като изключително обстоятелство, тъй като компанията е длъжна да ви предостави годен за летене самолет.

Какви документи

са необходими,

за да поискате

обезщетение

Необходимо е да представите билета си, включително и ако е електронен, бордовата карта или имейл с потвърждение за резервацията. Освен това е необходимо фотокопие на ваш документ за самоличност.

Как се иска обезщетение?

Всички самолетни компании имат сайтове, на които могат да се намерят онлайн формуляри. 

Искането за обезщетение се прави до 10 дни след връщането ви от ваканция.
Искането за обезщетение се прави до 10 дни след връщането ви от ваканция.

Подаването им не става срещу заплащане. Експерти съветват потребителите да се застраховат още по-добре и да изпратят на компаниите искането си за обезщетяване и с препоръчано писмо.

Ако полетът е бил част от ваканционен пакет, купен от туроператор, то тогава пратете и на него

препоръчано

писмо във втори

екземпляр

Не е лошо в писмото да прибавите и фотокопие от европейската норма EC261, която защитава правата на пасажерите на самолетните компании – така ще покажете, че знаете правата си.

Ако самолетната компания не ви даде задоволителен отговор или пък въобще не ви отговори в рамките на 6 седмици, то тогава може да направите рекламация пред Националната служба за гражданска авиация ENAC (ако полетът ви е бил до Италия). Тази стъпка не струва никакви средства на потребителя и има за цел да бъде глобен превозвачът - за резултата от нея ще бъдете информирани. Въпросната служба обаче не е в състояние да наложи на компанията да ви обезщети.

Следващата

стъпка е

обръщането

към адвокат

– най-добре е това да стане чрез някоя асоциация за защита правата на потребителите. Тя ще ви поиска само символична такса.

Друг вариант е да се обърнете към някой частен международен център за легална помощ – например AirHelp. Обикновено този вид центрове не искат авансово заплащане на услугите им, а 20-25% от сумата, която са успели да издействат за вас.