Хитреци задръстват България с димящи стари возила
Вместо да бъдат унищожени в ЕС, тези трошки бълват саждите си у нас
Заради няколко хитреци - едри вносители на дизелови автомобили, които в ЕС трябва да отидат за скраб, България е заплашена от осъдителна присъда за мръсния си въздух.
"Най-важното е страната да промени възрастовата структура на автомобилния парк и да се ограничи категорично вносът на коли, които не се ползват в ЕС", казват експерти. "Известно е, че има хитреци, внасящи автомобили, които вместо да бъдат разкомплектовани в ЕС, се продават у нас и димят по пътищата",
твърди и бившият екоминистър Евдокия Манева
Няколко са големите компании, които внасят в страната стари дизели. На седмица те докарват от Европа по десетина автовоза и заради ниската цена трошките се разпродават в рамките на няколко дни.
"Този бизнес в момента е доста изгоден както за някои европейци, така и за някои българи - твърди Манева. - Повечето им купувачи у нас прибягват до тези стари автомобили, притиснати от икономически фактори. Трябва обаче да сме по-информирани и
да се преборим с тарикатите."
На въпрос защо се допуска това и защо собствениците на нови автомобили плащат в пъти по-високи данъци от тези на стари коли, от МОСВ твърдят, че този въпрос е извън компетенциите им. Факт е, че за една нова кола налогът е в рамките на 120-150 лв., а за 20-годишно рено е 20-ина лв.
"Подкрепяме по принцип създаването на стимули за закупуване на нови автомобили, но считаме, че към момента това ще има
много малък ефект върху качеството на въздуха
- казват от МОСВ - основно заради икономическото положение на преобладаващата част от населението."
На въпрос защо толкова години няма стимули за покупка на нов автомобил и толкова ли е силно лобито на вносителите на стари коли, Манева признава, че то наистина е доста влиятелно.
Както и че това е известно на МОСВ, но че те често са с вързани ръце. Причината е, че грижата за околната среда и здравето
все още не са интегрирани
в другите държавни политики. Според нея засега те са само думи в съответните програмни документи.
"Опитайте се да убедите финансовия министър, че
трябва да има национална програма
и ресурс за промяна структурата на автомобилния парк - казва Манева. - Ще получите аргументи от 9 дерета как това не може да стане. Но то категорично може да стане, ако има воля. И в цялата индустрия със старите автомобили - внос, разкомплектоване, рециклиране, употреба на таксите, отчетност,
трябва да се сложи ред."
Според нея проблемите се знаят, но засега МОСВ е само в тази борба.
Най-четени
-
Секретно Инсценирали са разстрела на Романови. Преоблекли фалшивите, за да не ги разпознаят
Има доказателства, че членовете на царското семейство са живели дълги години след 17 юли 1918 г. Сталин ходил да се среща с императора в град Серпухов Разстрел на руското императорско семейство
-
Галерия Дори преди КГБ ДС използва микрокамера за следене. Въпреки това агент "Муха" се измъква от капана
Мухата разбира, че това са паяци, които искат да я подмамят да влезе в мрежата. Изписва на лицето си вежливост и отзивчивост, заявява, че всичко, което интересува дипломатите, ще им бъде съобщено
-
Заслужено ли победи д-р Неделя Щонова в “Денсинг старс”
Пръв темата повдигна певецът Богдан Томов във фейсбук профила си Интересно ми е има ли между моите приятели някои, които смятат, че Неделя Щонова справедливо е победила Натали и особено блестящата
-
Галерия Венелин Венков сравни напускането на "Ку-ку бенд" с живот след затвор
Невена Цонева и Венелин Венков, които бяха част от "Ку-ку бенд", разказаха за своето напускане на групата и причините за това решение. "Тези, които са гледали „Изкуплението Шоушенк" – там накрая
-
В сравнение с нашия Азис всякакви Кончити и Немо-та са просто брадат виц
В сравнение с нашия Азис всякакви Кончити и Немо-та са просто брадат виц. Така че не става дума за Евровизия, а за една визия за Европа, в която либералната мисъл деградира до търсене на подходящи