Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

За конете във файтоните в Созопол имало сиеста - от обяд до 17 ч

 - Файтонджии: Ще слезем от конете, като ги спрат и във Виена

 - Жегите не са опасни за добичетата, нямат нужда от лосиони -

те се потят и така се охлаждат, казват ветеринари

  - Конска козметика купували само богаташи, които

имали расови жребци за милиони

 

Жегите не са опасни за конете. За разлика от други животни като кучетата например, те се потят и така се охлаждат.

Важното е да им

се дава редовно

вода

и от време на време да са на сянка”, каза шефът на областната агенция за безопасност на храните в Бургас д-р Георги Митев, който е ветеринар по образование.

Според него лосионите и мазилата срещу изгаряния били излишни.

“Има специална козметика за коне, но от нея нямат нужда файтонджийските впрягове. Тяструва скъпо и я ползват само богаташи, които имат расови жребци замилиони”, каза Митев.

Новината за препоръките от немската природозащитна организация РЕТА бе посрещната на нож от файтонджиите в Созопол.

Както “24 часа” писа, в отворено писмо до медиите съветник от организацията препоръчва по-светлите коне да се мажат със слънцезащитни кремове без съдържание на алкохол и с фактор 50+, да стоят на сянка, за да не получат топлинен удар.

При това РЕТА настоява България да забрани впрягането на коневъв файтони по морето заради изпепеляващите жеги.

“С това си вадим

хляба и не

оставяме конете

ни да се

преуморяват,

задължително има сменни добичета - докато едните теглят файтоните, другите си почиват в обора”, коментира файтонджията Райчо.

Впрягали конете само сутрин до обед и после ги изкарвали след 17 ч по хладното, за да не се проуморяват в жегите, обясниха файтонджии. Специални мазила против изгаряния обаче не ползвали. Редовно ги мият с вода, в която понякога капват малко шампоан, за да се разпени. Казват, че така косъмът ставал по-лъскав.

“Че кой по-добре от нас ще се грижи за конете - нали те ни издържат. Нямаме интерес да ги изтощаваме, да ги държим мръсни и гладни”, категорични са файтонджиите.

До стоянките им винаги имат подръка кофа с вода, за да поят конете, и през час ги хранят. Като излизат на смяна, задължително им измиват копитата - особено ако са бели, за да си личи, че са чисти.

В жегите ги

плискат и с

маркуч, за да

се охлаждат

Докато едните заработват по улиците на Созопол, другите добичета са по селата около града, където файтонджиите ги отглеждат и водят на паша. Някои от тях са потомствени кочияши и са наследили занаята от бащите си.

“Возим туристи още от Бай-Тошово време, защо трябва да ги лишаваме от тази атракция?”, коментира Райчо.

“Като ги забранят във Виена, тогава ще слезем и ние от конете”, вметва шеговито негов колега. И си спомня през смях за някой си Азис от Ямболско, който преди време си купил 100-годишен файтон от Виена, боядисал го в розово и дотолкова се грижел за него, че редовно го водел с коня на автомивка. В Созопол бил голяма атракция особено за младите двойки.

Самите кочияши

са спретнато

облечени

- задължително с бяла риза или черно елече, и с пригладени коси. Пръскат се с по много с дезодорант, за да неутрализират миризмата от конски фъшкии. Говорят “плажен” английски и немски, но руският им е по-добър за реклама на атракцията.

Между 20 и 30 лв. излиза една разходка с файтон в Созопол за 15-20 минути, за час атракцията струва 60 лв.

Файтонджийската стоянка в Созопол е в центъра на града на автогарата, където е пълно със заведения. Кръчмарите обаче не се дразнят от миризмата, а ги приемат като колорит и неизменна част от пейзажа на Созопол.

Въпреки че е курортен град,

в Бургас не са си

и помисляли да

разрешат

файтони,

въпреки че навремето се чуваха такива предложения за Морската градина, където има километрично дълги и широки алеи. Още през първия си мандат обаче кметът Димитър Николов забрани всякакви конски впрягове в града, които идваха от крайните ромски квартали и стигаха до центъра.

Другата морска община, в която няма файтони, е Царево. Преди имало един, но работата не потръгнала и човекът сам се отказал.

Почти няма файтони в Несебър. В Стария град е въведен пропускателен режим и там е немислимо да влезе подобно превозно средство. За сметка на това

всички

файтонджии

са се събрали

в Слънчев бряг

Файтоните в курорта са желана и много използвана атракция. Често правят курсове от курорта до новата част на Несебър и обратно.

Шест файтона и пет каручки разхождат туристите в Поморие.

Файтонджиите, които са предимно от циганската махала в града, но спретнати и усмихнати, предлагат панорамни разходки, както и по-кратки, съсредоточени само в старата част на града.

Цената на по-дългите курсове е 30-40 лв., но тя спокойно може да се свали при добро пазарене.

“Нямаме никакви проблеми с файтоните, напротив, туристите са много доволни. Преди години започнахме само с един, сега са шест.

Имат си

документи,

отличителни

знаци за през

нощта,

записани са в специален регистър към транспортния отдел на общината”, казва кметът на Поморие Иван Алексиев.

Той уточнява, че всеки месец файтоните минават на проверка в комисията по безопасност към общината. Преди сезона пък имат и основен преглед. В града са определени стоянки, нямало нелоялна конкуренция помежду им.

Файтон може да се хване най-лесно по крайбрежната алея в Поморие, в района на старото рибарско пристанище, както и на влизане в града. “Файтоните не са проблем, има ги на много места в Европа”, смята кметът Иван Алексиев.

Конските каляски се радват на интереса на летовниците и в Приморско. “При нас всичко е наред, еколозите може да са спокойни, защото конете се извеждат за разходки по-късно вечер”, казва кметът на Приморско Димитър Германов.

В общината са регистрирани четири файтона, които се водят на отчет в транспортната комисия. Имат си регистрационни табели и регламентирани маршрути.

Видео

Коментари