За конете във файтоните в Созопол имало сиеста - от обяд до 17 ч
- Файтонджии: Ще слезем от конете, като ги спрат и във Виена
- Жегите не са опасни за добичетата, нямат нужда от лосиони -
те се потят и така се охлаждат, казват ветеринари
- Конска козметика купували само богаташи, които
имали расови жребци за милиони
Жегите не са опасни за конете. За разлика от други животни като кучетата например, те се потят и така се охлаждат.
Важното е да им
се дава редовно
вода
и от време на време да са на сянка”, каза шефът на областната агенция за безопасност на храните в Бургас д-р Георги Митев, който е ветеринар по образование.
Според него лосионите и мазилата срещу изгаряния били излишни.
“Има специална козметика за коне, но от нея нямат нужда файтонджийските впрягове. Тяструва скъпо и я ползват само богаташи, които имат расови жребци замилиони”, каза Митев.
Новината за препоръките от немската природозащитна организация РЕТА бе посрещната на нож от файтонджиите в Созопол.
Както “24 часа” писа, в отворено писмо до медиите съветник от организацията препоръчва по-светлите коне да се мажат със слънцезащитни кремове без съдържание на алкохол и с фактор 50+, да стоят на сянка, за да не получат топлинен удар.
При това РЕТА настоява България да забрани впрягането на коневъв файтони по морето заради изпепеляващите жеги.
“С това си вадим
хляба и не
оставяме конете
ни да се
преуморяват,
задължително има сменни добичета - докато едните теглят файтоните, другите си почиват в обора”, коментира файтонджията Райчо.
Впрягали конете само сутрин до обед и после ги изкарвали след 17 ч по хладното, за да не се проуморяват в жегите, обясниха файтонджии. Специални мазила против изгаряния обаче не ползвали. Редовно ги мият с вода, в която понякога капват малко шампоан, за да се разпени. Казват, че така косъмът ставал по-лъскав.
“Че кой по-добре от нас ще се грижи за конете - нали те ни издържат. Нямаме интерес да ги изтощаваме, да ги държим мръсни и гладни”, категорични са файтонджиите.
До стоянките им винаги имат подръка кофа с вода, за да поят конете, и през час ги хранят. Като излизат на смяна, задължително им измиват копитата - особено ако са бели, за да си личи, че са чисти.
В жегите ги
плискат и с
маркуч, за да
се охлаждат
Докато едните заработват по улиците на Созопол, другите добичета са по селата около града, където файтонджиите ги отглеждат и водят на паша. Някои от тях са потомствени кочияши и са наследили занаята от бащите си.
“Возим туристи още от Бай-Тошово време, защо трябва да ги лишаваме от тази атракция?”, коментира Райчо.
“Като ги забранят във Виена, тогава ще слезем и ние от конете”, вметва шеговито негов колега. И си спомня през смях за някой си Азис от Ямболско, който преди време си купил 100-годишен файтон от Виена, боядисал го в розово и дотолкова се грижел за него, че редовно го водел с коня на автомивка. В Созопол бил голяма атракция особено за младите двойки.
Самите кочияши
са спретнато
облечени
- задължително с бяла риза или черно елече, и с пригладени коси. Пръскат се с по много с дезодорант, за да неутрализират миризмата от конски фъшкии. Говорят “плажен” английски и немски, но руският им е по-добър за реклама на атракцията.
Между 20 и 30 лв. излиза една разходка с файтон в Созопол за 15-20 минути, за час атракцията струва 60 лв.
Файтонджийската стоянка в Созопол е в центъра на града на автогарата, където е пълно със заведения. Кръчмарите обаче не се дразнят от миризмата, а ги приемат като колорит и неизменна част от пейзажа на Созопол.
Въпреки че е курортен град,
в Бургас не са си
и помисляли да
разрешат
файтони,
въпреки че навремето се чуваха такива предложения за Морската градина, където има километрично дълги и широки алеи. Още през първия си мандат обаче кметът Димитър Николов забрани всякакви конски впрягове в града, които идваха от крайните ромски квартали и стигаха до центъра.
Другата морска община, в която няма файтони, е Царево. Преди имало един, но работата не потръгнала и човекът сам се отказал.
Почти няма файтони в Несебър. В Стария град е въведен пропускателен режим и там е немислимо да влезе подобно превозно средство. За сметка на това
всички
файтонджии
са се събрали
в Слънчев бряг
Файтоните в курорта са желана и много използвана атракция. Често правят курсове от курорта до новата част на Несебър и обратно.
Шест файтона и пет каручки разхождат туристите в Поморие.
Файтонджиите, които са предимно от циганската махала в града, но спретнати и усмихнати, предлагат панорамни разходки, както и по-кратки, съсредоточени само в старата част на града.
Цената на по-дългите курсове е 30-40 лв., но тя спокойно може да се свали при добро пазарене.
“Нямаме никакви проблеми с файтоните, напротив, туристите са много доволни. Преди години започнахме само с един, сега са шест.
Имат си
документи,
отличителни
знаци за през
нощта,
записани са в специален регистър към транспортния отдел на общината”, казва кметът на Поморие Иван Алексиев.
Той уточнява, че всеки месец файтоните минават на проверка в комисията по безопасност към общината. Преди сезона пък имат и основен преглед. В града са определени стоянки, нямало нелоялна конкуренция помежду им.
Файтон може да се хване най-лесно по крайбрежната алея в Поморие, в района на старото рибарско пристанище, както и на влизане в града. “Файтоните не са проблем, има ги на много места в Европа”, смята кметът Иван Алексиев.
Конските каляски се радват на интереса на летовниците и в Приморско. “При нас всичко е наред, еколозите може да са спокойни, защото конете се извеждат за разходки по-късно вечер”, казва кметът на Приморско Димитър Германов.
В общината са регистрирани четири файтона, които се водят на отчет в транспортната комисия. Имат си регистрационни табели и регламентирани маршрути.