Пилотски гаф разби самолет в Русия (Обзор, снимки)
Боингът от Дубай с 62-ма души е трябвало да избере друго летище
Фатална грешка на пилотите вероятно е сред причините за трагедията с пътническия самолет, който се разби на летището в Ростов на Дон в нощта срещу събота.
Боингът 737–800 на авиокомпания “Флай Дубай” падна, опитвайки се да кацне при бурен вятър и лоша видимост. Всички на борда загинаха. Машината летеше от Дубай с 62-ма души, сред които семейства с деца, връщащи се от почивка.
Преди да катастрофира, боингът
два часа
кръжал
над летището
и направил два неуспешни опита да кацне. При втория екипажът не успял да набере височина, машината се издигнала на 1200 м, а после рязко паднала и опашката и крилото се забили в земята.
Според наземния контрол последните думи на пилота били: “Започвам втори опит за приземяване.” После връзката прекъснала.
Боингът получил над 10 предупреждения за лошо време в района. Диспечерът го уведомил за критично висока скорост на вятъра - 18-20 м в секунда, и за опасност от обледеняване.

Необясним гаф е, че пилотите не са се насочили към близкото летище в Краснодар, където условията били нормални, пише “Нюзру”. Преди тях там са кацнали самолети на “Аерофлот” и Чешките авиолинии, отклонени от Ростов на Дон заради времето.

Експертът по авиопроизшествия Юрий Антипов каза за LifeNews, че самолетът тръгнал да се приземява при конфигурация, която очевидно не е за кацане. При падането му под ъгъл, не по-малък от 45 градуса, той като свредел се е забил в земята. “Това е груба грешка на пилотите или някакви манипулации при изразходването на горивото, заради които е възникнала техническа авария”, обясни той.
Над 700 души участват в спасителните операции при силен снеговалеж и вятър, летището е затворено, казаха от руското Министерство за извънредните ситуации.
Самолетът се е разлетял на малки парчета на площ 300 метра. Местопроизшествието представлява страшна картина от
отломки и
човешки
останки
Намерени са двете черни кутии, но ще трябват до 3 месеца за дешифрирането им.
Следствието изключва версията тероризъм и освен пилотска грешка оглежда причини като лошото време и технически проблем.
Нискобюджетната “Флай Дубай е собственост на чичото на емира на Дубай. Оттам съобщиха, че на борда е имало 55 пътници и 7 души екипаж. От пасажерите 44-ма са руснаци, 8 - украинци, 2-ма - индийци и 1 - узбек. Сред жертвите има 4 деца.
На борда е била
дъщерята на
губернатора
на Азовския район
Валерий Бевзюк - Виктория, както и бившата му съпруга Марина.
Командирът на полет FZ 981 е от Кипър, в екипажа има хора от Испания, Колумбия, Казахстан, Сейшелите.
Облети в сълзи, близки на загиналите се стекоха на летището в очакване на информация. Психолози и лекари се опитват да им помогнат. Дойдоха и много граждани с цветя, за да изразят почит към жертвите.
Самолетът трябвало да лети обратно за емирството със 140 пътници, сред които много деца, защото в Ростов започва пролетната ваканция.
Експерт: Екипажът е правил недопустими експерименти
“За мен екипажът е правил експерименти, които са напълно недопустими.” Така коментира катастрофата пред bTV българският експерт по авиокатастрофи Ангел Борисов.
Той предположи, че фатална грешка на пилотите може да е довела до разбиването на боинга в Ростов на Дон. По думите му, след като условията не са били подходящи за кацане, екипажът е трябвало да потърси друго летище.
Борисов каза, че в района има много военни летища, но не на всяко може да се приземи самолет. Всеки полет обаче има резервно летище, указано в летателния план.
Най-рисков е моментът на кацане, ако видимостта е лоша и екипажът прояви самонадеяност, коментира още той.
“Българските пилоти отлично познават летището в Ростов. Голямо и добро летище. След като не е кацнал при първия заход, трябвало е да отиде към резервното летище в плана. Тежка грешка на екипажа. Това ще обобщя. В случая трябва да изключим отказ на техническа част, защото самолетът е кръжал доста, след което е предприел заход за второ кацане. Така че техническа неизправност, поне за мен, е изключено да има", добави Ангел Борисов.
Той посочи, че “Боинг 738” е голям самолет, който може да вози над 150 души, и след като не е бил натоварен, е можело да бъде зареден с повече гориво, което да му даде възможност да стигне и до по-далечни летища.
Боингът хлътнал във въздушна яма?
Причина за катастрофата на дубайския самолет може да е въздушна яма, която е засмукала машината при кацане и я отклонила вляво от пистата. Това каза по НТВ губернаторът на Ростовска област Василий Голубьов. Той припомни, че в момента на падането на боинга поривите на вятъра са били бурни и е била обявена повишена опасност. Стотици домакинства в района са останали без ток заради бурята.
Губернаторът подчерта, че при такива метеорологични условия решението за кацане се взима от командира на екипажа. Голубьов каза също, че въпреки другите хипотези лошото време продължава да е основната версия за причината за катастрофата.
Изпълнителният директор на “Флай Дубай” Ал Гаит пък заяви пред журналисти, че ако времето е било лошо, самолетът нямало да лети над Ростов на Дон и да се опитва да кацне втори път. Той изключи и възможността на борда да е имало взрив, предаде РИА Новости.
Ал Гаит допълни, че екипажът на самолета не е подавал сигнал за бедствие. Той разказва, че пилотът има зад гърба си почти 6000 летателни часа, тоест е опитен летец. Самолетът е произведен през 2011 г., последният му преглед е бил на 21 януари.
СМЕТКИ
Губернаторът на Ростовска област Василий Голубев съобщи, че роднините ще получат по 1 млн. рубли компенсация. Нито един от загиналите пътници не е доплатил за допълнителна застраховка, включваща обезщетение при нещастен случай, заявиха от застрахователното дружество "Игносстрах". Те са се свързали с "Флай Дубай", които не са съобщили в какъв размер ще бъдат компенсациите за близките.