Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Край на спора. Отнемането на колите на пияни и дрогирани възпитава шофьорите (Обзор, графика)

Седем от конституционните съдии са на мнение, че санкцията е законна.
Седем от конституционните съдии са на мнение, че санкцията е законна.

Решението на КС е взето със 7 на 5 гласа

Отнемането на колите от пияните и дрогираните шофьори е законно, не противоречи на конституцията и е, за да защити безопасността, живота и здравето на гражданите при движението по пътищата. Подобна мярка има в голяма част от страните-членки на Европейския съюз, и в други правови държави.

Това обяви Конституционният съд (КС) по дело, чието решение се чакаше от година и три месеца. То е взето почти “на ръба”. Седем от съдиите, колкото е минималното мнозинство, са гласували, че отнемането е законно, петима са били с особено мнение.

Мярката пияните и дрогираните да се разделят с автомобила си, а когато не е техен - с паричната му равностойност, беше въведена през лятото на 2023 г.

Според МВР тя дава резултат (Виж колко са отнетите автомобили по-долу.)

Конфискацията става с решение на съда след влязла в сила присъда. Един от случаите, добили широк отзвук, беше този с колата на публициста Ивайло Цветков-Нойзи. (За него виж долу.) Полицията обаче отнема колите преди това като веществено доказателство по делото.

През април миналата година Наказателната колегия на ВКС поиска текстът да бъде отменен, защото се нарушавал принципът на правовата държава. Според върховните магистрати отнемането противоречи на друг текст от Наказателния кодекс. Той казва, че предметът и средството на престъплението се отнемат само при умишлени престъпления.

“Тази непоследователност на законодателя влиза в противоречие с принципите на законност и на правна сигурност”, смятат съдиите от ВКС. Малко след тях отмяна на текста поиска и съдийката от Районния съд в Свиленград Добринка Кирева, която гледала дело за конфискация на автомобил. Становища дадоха много институции - прокуратурата, следствието, МВР, правосъдното министерство и водещи юристи.

Както е известно, по темата предстои да се произнесе и Съдът на Европейския съюз в Люксембург

Той пък беше сезиран от съдийката от Районния съд във Велики Преслав Милена Хазарян. Тя е на мнение, че задължителното отнемане на колата при пияни и дрогирани е в нарушение на правото на ЕС и в противоречие с Хартата на основните права на съюза.

“Законодателят е компетентен да определя наказателната политика на държавата”, обявява в своето решение Конституционният съд.

“Обществената чувствителност към безопасността на движението по пътищата и към управлението на автомобил след употреба на алкохол или наркотици е особено завишена”, казват още съдиите.

И добавят, че волята на депутатите била ясна - засилена наказателна отговорност за престъпления, засягащи особено важни отношения - безопасността и опазването на живота и здравето на гражданите.

Конституционните съдии посочват, че всяко наказание в закона е реакция срещу извършеното престъпление.

“То цели да предотврати нови престъпления,

като и да въздейства възпиращо, поправително и възпитателно”, казва КС.

Дали автомобилът е предмет или средство на престъплението, както и дали отнемането му или присъждането на неговата парична равностойност се явява наказание, или е превантивна мярка, са въпроси, които трябва да бъдат изяснени от съдилищата, казва още КС. В решението обаче се отправя сериозна критика към депутатите за използваните термини.

“Думата “послужило” в норма, в която е обявено за престъпление деяние, извършено по непредпазливост, не е коректна. Това е недостатък на законовата уредба”, казва съдът, но подчертава, че тази слабост трябва да бъде поправена от Народното събрание.

Над 2000 автомобила бяха конфискувани с решение на съда

2343 са отнетите коли от въвеждането на мярката през август 2023 г. до края на март т.г. Това са случаите, в които има влязло в сила съдебно решение.

Само за 2024 г. обаче от МВР са хванали 4398 души да карат с над 1,2 промила. Със стотина по-малко са заловените шофьори, употребили наркотици - 4279. За същия период обаче 1052 са отказали да им бъде извършена проверка с дрегер за установяване употребата на алкохол в кръвта, а други 1677 не са пожелали да бъдат тествани за употреба на наркотични вещества.

Според закона те остават без книжка за 2 г. и трябва да платят глоба от 2000 лв. (За предложените нови санкции - виж графиката.)

От Националната агенция по приходите пък посочиха, че за миналата година при тях са постъпили 1711 коли, отнети от пияни и дрогирани водачи.

За 2024 г. данъчните са провели 209 търга, а от въвеждане на мярката през 2023 г. досега - 300 търга. За изминалите 12 месеца с тайно наддаване данъчните са успели да продадат 276 коли на стойност 643 705 лева, като 63 от автомобилите са изкупени от съсобственици, от което са постъпили суми в общ размер на 175 841 лева.

39 от отнетите коли пък са били предоставени за нуждите на бюджетни организации със заповеди на министъра на финансите.

От август 2023 г. до 27 март т.г. общият брой на отнетите коли, продадени на търг, е 420. Така в хазната са постъпили 992 533 лева. Изкупените от съсобственици коли пък са 74 на обща стойност от 196 178 лева.

С беемвето на Нойзи се занима дори ВСС

Едно от популярните лица, които останаха без кола, беше публицистът Ивайло Цветков-Нойзи, който беше хванат да шофира след употреба на алкохол.

Но той сам се отказа от беемвето си, след като съдия Мирослав Петров от Софийския районен съд отказа да отнеме автомобила му. Случаят придоби такива мащаби, че с него се занимаха Съдийската и Прокурорската колегия на ВСС.

В края на 2023 г. Нойзи беше спрян в района на столичния кв. “Драгалевци”, докато шофира по околовръстния път, а дрегерът отчете 2,12 промила алкохол.

Той даде и кръвна проба за изследване, която показа още по-високо съдържание на алкохол - 2,52 промила. След това се призна за виновен и сключи споразумение с прокуратурата, според което получи наказание от 10 месеца затвор условно с 3 години изпитателен срок.

Журналистът остана и без книжка за 14 месеца. Съдът обаче не му отне колата, както предвиждаше Наказателният кодекс.

Според съдия Мирослав Петров, който гледа делото, тази мярка била императивна, което пък противоречало на рамково решение на ЕС и на Хартата на основните права. Прокуратурата протестира отказа на магистрата.

Тогава от сдружението на родителите, загубили децата си при катастрофи - “Ангели на пътя”, подадоха сигнал срещу съдията. Прокуратурата му образува проверка, заради което случаят стигна до ВСС.

Накрая самият Нойзи се отказа от автомобила си пред Софийския градски съд, където беше стигнал казусът.

Видео

Коментари