Просто вдигнете цените в градския транспорт на София
Просто вдигнете цените в градския транспорт на София
Знам, че още със заглавието ще предизвикам буря от популистко възмущение, знам наизуст как сме най-бедната държава, как имаме 1.5 милиона под прага на бедност, а цените хвърчали нагоре.
Вероятно това е една от причините кметът на София с половин уста по БНТ да каже, че подобна идея е обсъждана, но бегло и сега не му било времето. А в същото време кризата в столичния автотранспорт продължава и ако сега „дупката" е запълнена с едни 15 милиона от държавата, какво правим догодина?
Ами това правим – вдигаме цените на билетчетата. И нека да се обоснова защо.
Първо – този пример за хората под прага на бедността не важи за столицата, или ако важи е в много по-малка степен, отколкото в страната.
Второ – да, ако не най-бедната, сме една от най-бедните в Европа, но кога ще разберем, че: а/ всяка услуга, независимо къде е извършена, има своята цена. Столичният метрополитен е сред най-добрите, чисти и удобни в Европа. Според Евронюз, „столичното метро е сред най-харесваните в Европа. То е класирано на второ място, преди него е метрото в Осло, а метрополитените на Будапеща и Брюксел са едни от най-критикуваните и са на опашката в класацията". Зад него са Мадрид, Лондон, Париж... Не знам дали сте наясно колко струва подземната железница в големите европейски градове, но да кацнеш на летище „Васил Левски" с двата големи куфара и за 80 евроцента да пътуваш до Обеля, Горна Баня, или Хаджи Димитър си е без пари. Три пъти повече давате за бутилка минерална вода на летището.
Второ – при цялото ми уважение към наборите-пенсионери, но картата им /ни/ от 10 години е 10 лева. А за последните 5 години пенсиите се вдигнаха със 100%. Всичко поскъпва, включително и заплатите се повишават, в това число и на шофьори, ватмани и т.н. Тук искам да напомня нещо много важно – тази професия в градски условия е доста специфична и винаги е имало недостиг на кадри. Така беше и при социализма – тези хора получаваха не само високи заплати, но и нещо „безценно" – софийско жителство, дотам я бяхме закъсали.
Трето – качеството на услугата се повиши рязко. Преди няколко години заради ужасяващите условия за паркиране в столицата слязох от колата и ползвам предимно градски транспорт. Чисто, удобно, климатизирано и редовно. Само моля ви, не ми казвайте, че понякога климатиците не работели, че транспортът закъснявал или че бил претъпкан. Първо, не знаете какво е претъпкан трамвай, или стар Икарус и второ – вижте в час пик какво представлява лондонското метро, или да не дава Господ – нюйоркското. Братята румънци май имат само една, може би две линии в над двумилионен Букурещ.
Та да обобщя – едно напълно разумно и нормално повишение на т.нар. „превозни документи" за столицата, (която между другото вече се води и по доходи, и по услуги средноевропейски град) е повече от необходимо. Сегашното популистко сиромахомилство няма да доведе до никъде. Всъщност не съм прав – може да доведе до по-калпави шофьори, по-неподдържан транспортен парк и по-ниско качество на услугите.
И последно – политическата част. Да успокоя кмета Терзиев, а защо не и общинските съветници, които си мислят, че смисълът на живота им в общината е да не пипат цените, от което ще ги залее признателната любов на столичанина. Тествах въпроса с цените във Фейсбук и за моя голяма радост и донякъде учудване, масата от моите приятели са се разделили с разбирането за това икономисване на дребно и напълно одобряват поне метрото да стане 2 лева, или 1 евро, и пак ще бъде прекрасно, защото по Европа возят от 2 нагоре... В този смисъл, аз наистина не разбирам как един модерен, успял бизнесмен, излъчен от наричащи себе си десни политически сили, продължава да твърди, че сега не му е времето, или че този въпрос не е на дневен ред. Точно на дневен е, ако мислиш поне с година напред.