Яхтата на Майк Линч е извадена от океана 10 месеца след трагичното й потъване
Десет месеца след като луксозната суперяхта "Бейсиан" потъна край бреговете на Сицилия при внезапна буря, спасителните екипи успяха да я извадят на 20 юни следобед. Това съобщи компанията, ръководеща спасителната операция на 50 метра от морското дъно, цитирана от Си Ен Ен.
Операцията е на стойност 30 милиона долара.
Суперяхтата трябвало да бъде извадена през уикенда, но спасителните екипи на TMC Marine заявили, че процесът е бил по-бърз от очакваното.
Горната част на корпуса се виждала над повърхността, преди да бъде спусната под ватерлинията в петък вечерта. TMC Marine заяви, че ще бъде извадена напълно от водата днес (21 юни).
56-метровата (184-футова) суперяхта потъна за по-малко от минута, когато ураганните ветрове преминаха през района на 19 август 2024 г. Загинаха седем души, включително британският технологичен магнат Майк Линч и 18-годишната му дъщеря Хана. Петнадесет души оцеляха, включително съпругата на Линч, чиято компания притежава кораба на стойност 40 милиона долара. Сред оцелелите са капитанът на кораба и всички членове на екипажа, с изключение на един.
Холандски спасител също загина при подводна експлозия, когато спасителната операция започна през май, което накара компанията да замени повечето водолази с подводни роботи.
Тази промяна в стратегията доведе до „ускорен напредък" в операцията по закрепване на повдигащите ремъци към корпуса, която първоначално е била планирана да приключи до края на месеца, съобщиха от компанията.
Маркъс Кейв, ръководител на отдела за корабна архитектура и директор на TMC Marine, заяви в изявление: „Екипът по спасяването постигна много съществен напредък през последните 10 дни. Сега те се подготвят за последната, сложна и деликатна операция по повдигане, за да изведат суперяхтата на повърхността и в крайна сметка да стигне до пристанището."
„Това е предизвикателна програма от дейности, която ще бъде изпълнявана премерено и систематично", добави той.
По-рано тази седмица спасители използваха дистанционно управляван инструмент за прецизно рязане с диамантено въже, за да свалят 72-метровата мачта на кораба.
След като мачтата е била свалена, спасителната компания успяла да завърши закрепването на осем стоманени повдигащи се ремъци към корпуса и частично да закрепи кораба в изправено положение на морското дъно.
Финалните стабилизатори, маркучи и други такелажни елементи са били прикрепени преди яхтата да бъде повдигната от един от най-мощните плаващи кранове в Европа, който е бил докаран специално за случая.
„Бейсиан" потънала с 18 000 литра гориво на борда, което не е било отстранено. Около работната площадка са били поставени нефтени бариери, за да се предпази районът от потенциално замърсяване.