Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Нови екоправила от 2027-а вдигат цената на топлото от газ, дърва или нафта

Домакинствата, които ползват централна парно, няма да бъдат засегнати от разширяването на търговията с емисии.
Домакинствата, които ползват централна парно, няма да бъдат засегнати от разширяването на търговията с емисии.

Ще поскъпнат и горивата, но държавата предвижда помощ за бедни

По-високи сметки ще плащат домакинства и фирми, които използват за отопление газ, твърди или течни горива - например въглища или нафта. Причината - от 2027 година потребителите им трябва да купуват квоти за въглеродни емисии. 

Новият механизъм е записан в евродиректива, която въвежда система за търговия с емисии за сгради и транспорт както и за други сектори. Схемата е подобна на тази, която в момента обхваща централите за производство на ток.

Разнопосочни са мненията за ефекта върху цените на отоплението. Някои прогнози сочат, че това с въглища ще поскъпне заради емисиите с 20%, увеличението при природния газ  ще е 14 на сто, а между 14 и 16% при течните горива. 

От екипа на вицепремиера Томислав Дончев обаче твърдят, че според техни предварителни разчети ръстът на цените на тези енергийни ресурси ще бъде в пъти по-нисък.

И в Брюксел си дават сметка, че въвеждането на квоти за сгради и транспорт ще засегне домакинствата. Поради това са предвидени помощи за тези, които са в т.нар. енергийна или транспортна бедност. Парите ще дойдат от Социалния климатичен фонд, който трябва да помогне за смекчаване на социалните и икономическите последици от промяната. Целта е във фонда да бъдат мобилизирани най-малко 86,7 млрд. евро през периода 2026-2032 г.

За да ползват тези пари, държавите в ЕС трябва да разработят социални климатични планове. У нас допреди половин година в този план имаше нула изречения, тоест изобщо държавата не бе забелязала този ангажимент, срещу който ще получи близо 2,5 млрд. евро. Сега работата е значително ускорена и предстои проект на плана да се публикува в близките дни за обществено обсъждане.

В него са дефинирани

три групи за подпомагане - 

домакинства, ползватели на транспорт и микропредприятия. Във фокуса на климатичния план не са домакинствата като цяло, а уязвимите. Това са на първо място тези в енергийна  бедност и на второ - домакинствата, които използват за отопление въглища, газ и течни горива. У нас преобладаващата част от битовите потребители се топлят с ток или централно топлоснабдяване. И в двата случая разширяването на системата за търговия с емисии няма да доведе до поскъпване за тях, уточняват от екипа на Томислав Дончев, който разработва с помощта на експерти проекта за социалния план за климата.

За тези домакинства се предвижда саниране на блоковете, ако в тях над 50% от живеещите са уязвими.

Предвиждат се мерки и за еднофамилни сгради,

които се обитават от енергийно бедни потребители. При тях планираните основни мерки са три - изолация, подмяна на дограмата или монтиране на термопомпи. Ако не е правен ремонт, хората може да кандидатстват и за трите помощи.

Най-силно новата схема с квотите ще се усети от транспорта заради поскъпване на горивата.  Социалният план за климата няма за цел да предотврати поскъпването на транспортните услуги. Действия на правителството в тази посока няма да бъдат позволени от ЕК или поне не със средства от фонда за климата. Поради това ще има компенсации. Увеличението нямало да е драстично, но за хората с най-ниски доходи дори и минимално повишение на цените ще натежи на бюджета им. Поради това ще има мерки за тяхното подпомагане.

С постановление от април тази година Министерският съвет прие дефиниция за уязвими ползватели на транспорт. Въз основа на нея ще се определи и кой ще получава помощи.

Предвидено е да се дават безплатни или субсидирани карти за обществен транспорт

за най-уязвимите домакинства. Ако пък се погледне картата на България, върху която са разположени съществуващите линии на обществен транспорт, ще се види, че има населени места, където липсва такава услуга. За други е налична, но недостатъчна или е неудобна. Мерките ще са насочени към решаване на тези два проблема.

Съответните общини ще могат да организират транспортни схеми, да кандидатстват за предоставяне на екологични транспортни средства, както и за изграждането на инфраструктура от зарядни станции. Има и по-нетрадиционни идеи като организиране на транспорт до поискване.

 Друга мярка, която ще улесни достъпа до устойчив и екологичен транспорт, е свързана с купуване на влакове с нулеви емисии, които да осигурят свързаност на участъци със съществуващ, но недостатъчен превоз на пътници.

Третата група, засегната от въвеждането на емисии, са  уязвимите микропредприятия в сектора на услугите. За тях е предвидена подкрепа за закупуване на ниско- и беземисионни транспортни средства. Законодателството на европейско ниво не позволява подкрепа за по-големи предприятия.

Видео

Коментари