Пишат есе на матурата вместо "Крадецът на праскови" - Емилиян Станев изплаши абитуриентите
1286 не се явиха на изпита. 28 пробвали да препишат
Есе писаха масово абитуриентите на задължителната матура по български език и литературата. 48 082 младежи трябваше да изберат между интерпретативно
съчинение на тема “Разум и чувства”
върху “Крадецът на праскови” на Емилиян Станев и есе “Животът - колело или стълба”. Това се изискваше в последната, 41-а задача на изпита. Но красивата повест на Емилиян Станев, по която е създаден и легендарният филм с Невена Кокаканова в главната роля, уплаши зрелостниците, показват анкети с положили матурата.
Максималните точки от тази част на теста са 30, като се оценяват литературните и езиковите компетентности и уменията за изграждане на текста.
“Матурата беше доста лесна. Избрах есето, писах за “Приказка за стълбата” на Христо Смирненски”, каза Василена Георгиева от 56-о училище в София. Тя ще кандидатства психология в Софийския университет, избрала е като втора матура да държи философия. И Кристиян от 81-о училище се спрял на стихотворението на Смирненски за есето си, както и на Ботевата “Борба”. Втората му матура ще е по английски език - за поредна година избор №1 на зрелостниците.
За живота е разсъждавала в есето си и завършващата 2-о СУ в София Стейси Ангелова - той е и колело, и стълба. Момичето оценява, че като цяло се е справило с матурата “доста добре”. Иска да стане зъботехник, английски е втората ѝ матура. Това е изборът и на Георги Стоев от 137-о. Той пък разсъждавал в своето есе как едно решение може да обърне всичко в живота.
Доколкото знам, по-строго оценяват есетата,
казва обаче връстничката им Ивона. Тя е доволна от темата за съчинението, чела е “Крадецът на праскови”, гледали и филма в нейното 35-о училище. Много харесвам Невена Коканова и изобщо стари филми, казва момичето. Иска да учи кино и телевизия.
Максималният брой точки от изпита е 100, резултатите ще бъдат обявени до 11 юни. Матурата по български език и литература проверява знанията и уменията по граматика, правопис, лексика, способност за създаване на текст, извличане на информация.
1286 абитуриенти не се явиха на задължителния изпит. 28 пък опитали да преписват, затова работите им са анулирани.
Няма данни за предварително изтичане на информация, спекулира се в интернет с това и с отговорите, коментира министър Красимир Вълчев. Очаква оценки, съпоставими с миналогодишните.
В петък е втората матура, тя е по профилиращ предмет, а за учениците от професионални гимназии и паралелки - държавен изпит по професионална квалификация.
Граматиката е била лесна, в литературната част обаче знаят Вазов и Елин Пелин, не и по-съвременните Атанас Далчев и Борис Христов
Частта граматика и езикови въпроси е била лесна по впечатления на зрелостниците. Тя минава през най-баналните неща - подвижно “ъ”, бройна форма на съществителните от мъжки род, множествено число, слято и полуслято писане, съгласуване на подлог и сказуемо, редуване на падежни форми кой, кого, пълен и кратък член, главна буква. Пунктуацията също не ги е затруднила. Това коментира за “24 часа” Цеца Петрова, учител по български и литература в столичното 119-о СУ.
Убедена е, че тази година матурата не е по-трудна и няма нещо, което да затрудни сериозно готвилите се ученици. По мнение на абитуриенти обаче вариантът бил малко по-труден от миналогодишния.
Препъникамъкът е частта литература, казва Петрова. Истината е, че зрелостниците могат да завършат успешно и без да познават в детайли, а даже и повърхностно художествените текстове, констатира обаче тя.
Идеята за времето в “Молитва” на Далчев ги е затруднила като формулировка в 35-и въпрос. “Честен кръст” на Борис Христов също, както и интерпретацията на заглавието “Хаджи Серафимовата внука” от “Железният светилник”.
Учителката е изненадана, че текстовете на съвременните автори, които са достъпни и близки до учениците като съдържание и език, са ги затруднили повече от Вазов, Пенчо Славейков и Елин Пелин.
“Разум и чувства” е синоним на темата за войната и любовта по “Крадецът на праскови” от Емилиян Станев, обясни преподавателката. Темата за есето “Животът - колело или стълба” би могла да получи своите опори и посоки за разсъждения в творбите “Песента на колелетата” на Йордан Йовков и “Приказка за стълбата” на Христо Смирненски. И двете теми са много добре формулирани и дават възможност да се създаде интересен текст.
Учителите вече няма да оценяват учебници, но ще работят по който харесват
- Дават на преподавателите да вписват повече забележки в дневника
- Инвестират 23 млн. в училищна база
Учителите вече няма да участват в оценяването на учебници. Откакто го правят, няма нито един отхвърлен, а коства усилия един бъдещ учебник предварително да се разпрати по училищата.
Това обяви министър Красимир Вълчев пред депутатите от ресорната комисия. “Имам информация, че много често учителите го правят в режим на колективна безотговорност”, посочи той. Казвали си: Аз съм един от многото, не зависи от моя глас.
Включването на учителите в оценяването било направено с добро намерение, но много по-ефективно ще е от одобрените вече учебници педагогът да си избира по кой иска да работи, без да има натиск от страна на директора.
В поправка в закона ще се промени и системата от санкции за учениците. В момента има само една лека - забележката, после следват по-тежки. Сега ще се увеличат правата на учителя за налагане на дисциплина в час, като тези по-леки наказания ще се вписват в дневника - също както оценките.
В момента процедурата е тромава, на учителите се налага много писане, затова и масово се въздържали. После пък родители и адвокати обжалват санкциите, защото са по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
Също в сряда правителството отпусна 23 млн. лв. на МОН за финансиране по три програми. Едната е за намаляване на училищата, които учат на две смени, до 170. В момента са 220, а през 2017-а са били 360.
В 450 пък няма физкултурен салон, с парите по втората програма ще се финансират 101 проекта за изграждане и 66 за ремонт, отделно ще се реновират спортни и футболни площадки. Третата е за ремонт на 21 общежития.