50 000 на първата матура по български език, едва 43-ма се пробват с физика (Графика)
- Няма промени във форма̀та на изпитите, но тази година още повече ще са въпросите с практическа насоченост
- 26 хил. млади българи излизат от училище с професия
- Абитуриентите вече имат право на повишителен, ако им трябва за кандидатстване във вуз
Над 50 000 абитуриенти са подали заявления за участие в държавния зрелостен изпит по български език и литература, който ще се проведе на 21 май. Това е задължителната за всички еднаква матура, втората - на 23 май, е по профилиращ предмет. За нея са се записали над 24 000 души, за тях ще се организират 26 изпита, включително с отделните нива на владеене на чужд език.
Учениците от професионални гимназии и паралелки пък държат в същия ден държавния си изпит по професионална квалификация. Заявленията за държавен изпит по професионална квалификация са над 26 000.
По традиция английският е най-честият избор
на младите българи за втората матура - и тази година са го заявили около 13 000. Следват география - над 2000, и биология - 1800 души.
Най-малко абитуриенти ще ходят на зрелостен изпит по музика - 82-ма, и по физика - 43-ма. Това съобщиха за “24 часа” от Министерството на образованието и науката.
През последните години на матура
по математика се явяват около 2000 ученици за цяла България,
като това е общата бройка на заявилите предмета като втори задължителен изпит по профил плюс желаещите да се явят на допълнителна, 3-а матура (обикновено оценката трябва за вход във вуз).
И на 21, и на 23 май началният час на изпита е 8,30. Учениците обаче трябва да са в училището, в което са разпределени,
поне 30 минути по-рано и да носят документ
за самоличност и служебната бележка за допускане до изпита.
Допълнителните държавни зрелостни изпити по желание на ученика са в периода 27 май -3 юни, за него са се записали над 2900. Тук ще се организират 52 изпита, като отново са включени различните нива по чужд език.
Над 12 000 квестори са ангажирани с матурата по български език и литература.
Форматът, времетраенето, организацията на изпитите остават същите, но ще продължи тенденцията за включване на задачи и въпроси с повече практическа насоченост на тестовете. Както и такива, които изискват разбиране, осмисляне и приложение на наученото.
Броят на задачите по отделните учебни предмети е различен и включва и с избираем отговор, и със свободен. А на изпитите по български език и литература, чужд език, география, история, философия - и създаване на текст.
По български и литература матурата се полага върху учебното съдържание от 11-и и 12-и клас. Тя проверява знанията и уменията по
граматика, правопис, лексика, способност за създаване на текст,
извличане на информация. Максималният брой точки от изпита е 100, а задачите са общо 41, като последната е писане на есе или интерпретативно съчинение. На 22 от задачите в теста са посочени отговори, от които ученикът да избира верния, 16 са с кратък свободен отговор, а 2 - с разширен. Разделени са на два модула от по 60 минути, третата част е писането на есе/съчинение, полагат се 120 мин.
Резултатите от матурите ще бъдат публикувани до 11 юни
Средният резултат миналата година по БЕЛ беше 58,48 т. (добър 4,32) и е най-високият от въвеждането ѝ през 2008 г. А 251 абитуриенти изкараха пълни шестици и на двете матури.
От миналата година младежите имат право на втори шанс - могат да се явят повторно на изпит, ако оценката от редовния не ги удовлетворява. На повишителен се отива еднократно до края на годината след завършването. Това не променя дипломата за средно (тя вече е издадена към датата на явяване на изпита), но с по-високата оценка може да се влезе в желано висше.
След промяната в закона м.г. 6-има са поискали да се явят на повишителен и всички са успели да си оправят оценките. Още 15 заявления са подадени тази година.
В края на март пък Върховният административен съд взе решение, което
може да даде възможност на зрелостниците да обжалват
резултатите от матурите, ако смятат, че не са оценени справедливо. ВАС отмени два текста от наредбата за държавните зрелостни изпити от 2016 г., но от просветното министерство ще обжалват това.
Зрелостниците да четат внимателно условията на задачите и да са спокойни. Нека използват времето до матурите за сериозен преговор, призовава МОН.
Нели Рашева, учителка по български език
и литература в столичното 51-о училище:
Ако някой въпрос ги затруднява, да не зациклят на него, а да преминат към следващия
Като родител, не само като учител, бих посъветвала абитуриентите лично да отидат и да проверят къде се намират двете училища, в които са разпределени, откъде се влиза и как ще пътуват дотам. Ще дам следния пример: официално 22-о училище се води на бул. “Витоша”, но входът е отстрани в първата пряка. Така че някой път самото влизане в училище отнема от 5 до 10 минути, защото не е на официалния адрес. Второ, нека да не разчитат на таксита, защото почти всички абитуриенти в София тогава ще си поръчат такси. Да се уговорят с приятели, родители или да си разработят вариант с градския транспорт - как се пътува, къде, за колко време. Трябва да се явят по-рано, за да имат време да представят служебната си бележка и документа за самоличност и да могат да си заемат мястото, определено в изпитната зала, преди да бъде изтеглен изпитният вариант. Някои зрелостници не знаят, че ако е изтеглен вече изпитният вариант, а те още не са заели мястото си в залата, техническата комисия има право да ги отстрани и да не ги допусне до изпит, защото се водят закъснели. Това е откъм техническата страна на въпроса.
Учениците трябва да са подготвени с черни химикалки. На външното оценяване в 10-и клас и на матурите се пише с черна, не се допускат сини химикалки. Нека да имат поне 2-3 в себе си, за да са сигурни, че ще им стигнат за трите модула. Според мен е по-добре да търсят вариант с химикалка, която се включва и изключва, а не т.нар. химикалки пръчки, защото обикновено те са с по-остри писци и пробиват понякога изпитните материали - чисто практически съвет. Ако едно дете се притесни, че химикалката му е пробила листа и трябва да му подменят изпитния свитък, това си е достатъчен стрес в условията на изпит.
Нека се запасят с търпение. Официално има обявен час за началото на изпита, но това означава, че колегите веднага могат да го достъпят в интернет и да започнат да разпечатват варианта. Ако в едно училище са разпределени 300 зрелостници, на тях ще им трябва чисто технически време да подготвят изпитните материали.
Да не се изнервят. Тяхното време ще се засече, след като получат материали и започнат работа, т.е. нищо не губят, трябва им единствено повече търпение.
Не на последно място, макар че те много често подценяват този родителски съвет - нека да се облекат етажно като луковичка. Ще излязат рано сутринта, когато още е хладно, но вероятно ще пишат до обяд, когато ще стане доста топло и е хубаво така да са облечени, че да могат да свалят връхната дреха и да останат с нещо по-леко и удобно да си довършат изпита. Всички знаем, че училищата са с южно изложение и става горещо по това време на годината.
Най-вече абитуриентите трябва да вярват в себе си, да са спокойни, да четат внимателно условията на задачата. Ако някой въпрос ги затруднява, нека не зациклят на него, а да преминат към следващия. Може би той ще им подскаже отговора на предишния, когато се върнат отново към него.
Най-страшното е да не блокират, да не се поддадат на паниката. Напоследък децата се справят все по-добре и са подготвени по мои наблюдения. Колегите квестори са задължени 15 минути преди края на определеното за модула време да ги подсетят. Така че на последния модул, в който се съставя текст, за 15 минути спокойно ще могат да се насочат към обобщението и да имат време дори да си го проверят за грешки или за евентуални допълнения.
Не съветвам абитуриентите да преписват. Първо, не е достойно като поведение. Второ, в такъв случай комисията има право да ги отстрани и ще трябва да се явят на есенната поправителна сесия. Комисиите са много строги. В почти всички софийски училища има камери в стаите. Колегите са изключително добре инструктирани. Вместо да влагат емоционален и финансов ресурс в посока на преписване, по-добре да седнат и да си преговорят. И да не се поддават на всякакви провокации в интернет като “Яворов каза: Преговори ме!”, “Димчо Дебелянов каза: Прочети ме!”. Защото никой от нас не провежда спиритически сеанси и няма паранормални способности.
Психолозите казват, че последната вечер нищо не се преговаря, защото само можеш да си навредиш. И да се опитваш да си спомниш нещо от предишни дни, когато си чел, в главата ти изплува последното. Така че в последния ден по-скоро да си почиват, отколкото да се претоварват с някакъв панически преговор. Каквото са научили, научили и както казва Ботев: Каквото сабя покаже и честта, майко юнашка!
По 8 часа сън в седмицата преди изпита вдига оценките
Лоша идея е жертването на съня в дните преди изпити, колкото и да е изкушаваща заблудата, че много часове за учене ще доведат до по-високи оценки. Повечето сън помага, а не вреди на представянето на финалните изпити, което противоречи на схващанията на голяма част от младежите, че трябва да жертват или ученето, или нощната почивка.
Опитът на по-възрастните е показал, че повече сън е вноска за пълноценна изява, но и науката дава доказателства. Лабораторията по неврология, медицина на съня и когнитивни науки към американския университет “Бейлър” в Тексас извади най-новите факти, че в седмицата преди изпити 8-часовият сън подобрява резултатите. Доказателствата били събрани с почти игрови метод, което им придава допълнителна достоверност, защото отсъства елементът на “проследяване”. На подрастващите било предложено да участват в популярните и от социалните мрежи участия в предизвикателства. В случая - да си лягат в определен час и да не стават преди да минат 8 часа. Учениците, които приели 8-часовото предизвикателство и в резултат на това били добре отпочинали, се представили по-добре.
Липсата на сън може да има неподозирано голям ефект върху живота в годините на активно учене. По правило намалява академичните постижения. Недоспиването на гимназистите и студентите е почти универсално правило, особено в най-развитите държави. Няма проучване, което да не установява, че много младежи ходят на училище уморени. В САЩ лишаването от сън е епидемия сред тийнейджърите и студентите. Според данните от Великобритания само за последната година над 10 хиляди подрастващи под 16 години са лекувани за нарушения на съня. Увеличението е с една трета спрямо предишната година.
Невролозите описват проблема като скрита катастрофа за общественото здраве. Според тях причината е комбинация от пристрастяване към виртуалния свят и особено часовете в социални медии преди лягане и кризата с психичното здраве, обхванала младите хора почти в целия свят. Опитът това да се приписва само на ефекта “ковид” засега не дава достатъчно аргументи, има нещо повече, смятат учените. Водещата теза е, че задълбочаването на проблемите със съня се дължи до голяма степен на тревожност в резултат на натиска от училището, от агресията, от съревнованието с връстници, плюс пресата на внушенията за идеалния живот на лидерите на мнение в социалните медии.