Провал на преговорите за заплати на шофьорите - блокадата продължава. Но метрото работи! (Обзор)
- Вариант: безплатна синя и зелена зона, при подобни кризи да пускат колите в бус лентите
- Учениците в клас, но директорите да организират занимания по интереси и да не пишат отсъствия. И родителите да проявят толерантност, моли общината
Блокадата на градския транспорт в столицата продължава. Синдикатите отхвърлиха засега офертата на кмета на София Васил Терзиев. И така в пълния хаос хората ще могат да се придвижват отново само с метрото, въпреки че имаше риск и то да спре. Влаковете ще са повече, остават намалените интервали по всички линии, съобщиха от “Метрополитен” и благодариха на служителите си.
Терзиев и екипът му се срещнаха с протестиращите в четвъртък и говориха над 3 часа. На масата той сложи офертата си - вдигане на заплатите с по 100 лв. на всички 7000 служители в транспорта плюс двойно увеличение на бонусите (общо 360 лв.) за водачите в електро- и автотранспорта. Последва и второ предложение - всички служители на 4-те общински транспортни дружества да получат 180 лв. повишение. Терзиев обаче обясни, че вариант за всички поравно няма да реши проблема с недостига на водачи и привличането на млади шофьори.
Синдикатите искат разговорите да продължат в понеделник, но кметът постави условие - първо да тръгне наземния транспорт,
за да не бъдат софиянци заложници на протеста.
“Нямаме договореност. Склонихме вместо исканите 400 лв. увеличение, то да падне на 300 лв., но предложението на общината е 180 лв. Ще разговаряме с хората. Отиваме по депата и блокадите и те ще решат в следващите часове дали протестът ще продължи”, каза общинският съветник и синдикалист от КТ “Подкрепа” Иван Кирилов. По-късно обаче дойде категоричен отговор, че сделка няма и блокадата остава. Александър Шопов от КНСБ пък благодари на кмета за разговорите и изрази надежда диалогът да продължи в понеделник.
Проблемът е, че те искат чисто увеличение през заплатата, а не през бонусите. Средната в момента в автотранспорта е 3900 лв., но с извънредния труд, в метрото е по-голяма.
Освен вдигане с 400 лв. тази година, синдикатите искат 500 лв. догодина и 600 лева през 2027-а. Това означава 50-60 милиона лева тази година, 60-70 милиона догодина и около 100 милиона по-догодина. Всяка година увеличение
сумарно са 400 млн. лв. - колкото 800 нови автобуса,
пресметна кметът.
В бюджета за тази година за транспорт са заложени 312 млн. лв, които отиват за заплати. И искането е да бъдат добавени още 200 милиона през 2027 г. Въпросът е откъде. Исканията, за да бъдат покрити,
трябва да бъдат вдигнати данъци, което не смятам, че е най-правилно,
обясни Терзиев.
Общината обсъжда облекчения за гражданите, ако транспортният хаос продължи. Вариант е да се паркира безплатно в зоните и да се шофира в бус лентите.
Петък ще е учебен ден, но дали и какви ще са заниманията и ще се пишат ли отсъствия, не е ясно. Късно снощи общината помоли директорите да организират както и доколкото е възможно учебен процес, ако спре и метрото. И да са толерантни към тези, които не са успели да се придвижат. “Молим родителите на децата и учениците да проявяват толерантност към учителите и непедагогическия персонал в училищата и детските градини”, пише още в позицията ѝ.
