Екипът на НАСА  посреща сондата  с пробите от Бену.
СНИМКА: РОЙТЕРС
Екипът на НАСА посреща сондата с пробите от Бену. СНИМКА: РОЙТЕРС

Ядката от Бену, която НАСА успя да докара, се оказа капсула на времето

Че тя ще донесе важни за науката открития, очакваха всички, но и най-големите оптимисти сред учените се оказаха приятно изненадани. Първата голяма проба от астероид, която се завърна успешно на Земята миналия месец, се оказа истинска капсула на времето за ранните дни на нашата слънчева система, посочва Си Ен Ен. Парчетата скала и прахът от пробата съдържат вода и голямо количество въглерод, обяви шефът на НАСА Бил Нелсън, според когото вероятно астероидите са пренесли съставките на живота на Земята.

5% от тежестта на космическия материал са съставени от въглерод, което го прави един от тези с най-висока въглеродна концентрация, казва д-р Джейсън Дуоркин, учен от полетния център на НАСА “Годард” в Грийнбелт, Мериленд. Той е част от екипа, работил по проекта за сондата OSIRIS-REx, която взе пробата от астероида Бену.

НАСА показа част от пробата, която се вижда в капсулата.
СНИМКА: РОЙТЕРС
НАСА показа част от пробата, която се вижда в капсулата. СНИМКА: РОЙТЕРС

“Далече надхвърляйки нашата цел от 60 грама, това е най-богатата на въглерод проба от астероид.

Молекулите на въглерод и вода са именно онова, което искахме да открием

Те са ключови елементи за формирането на собствената ни планета. И ще ни помогнат да определим произхода на елементите, които може би са довели до възникването на живота”, твърди Нелсън.

Пробата бе взета от астероида на възраст 4,5 млрд. години благодарение на космическата сонда OSIRIS-REx през октомври 2020 г. Събраният материал успешно кацна на Земята на 24 септември т.г. в отдалечен пустинен район в щата Юта. Оттогава учените работиха почти денонощно, за да успеят бързо да извършат ранните му анализи. Резултатите бяха представени по време на директно излъчване на НАСА от космическия център “Джонсън” в Хюстън, Тексас. Това е най-мащабната проба от астероид, чрез която изследователите могат да проникнат в дълбочина във формирането на слънчевата система. Засега те са успели да “надникнат” само в материала, открит при отварянето на капсулата, тъй като той се оказал в изобилие. Поради това все още не са отворили основната кутия.

През изминалите дни от приземяването насам учените са анализирали някои от скалите и праха, използвайки сканиращ електронен микроскоп, извършвайки инфрачервени измервания и проучвайки химическия състав. Те използвали и рентгенови лъчи, за да създадат  3D  модел на една от частиците, за да разкрият нейния състав. А той се оказал

Aстероидът Бену е на 4,5 млрд. години.

истинско научно съкровище от въглерод и вода,

посочва основният изследовател на мисията Данте Лаурета.

“Изобилието от вода е под формата на хидратирани глинести минерали, като пробите съдържат въглерод както като минерали, така и като органични молекули”, разказва Бил Нелсън. Екипът показа детайлни изображения на частиците.

“Смятаме, че водата е стигнала именно по този начин до Земята - коментира Лаурета, който е професор по планетарни науки в университета на Аризона “Риджънтс”. - Причината, поради която Земята е обитаем свят, че имаме океани, езера, реки и дъжд, е, че тези глинести минерали са попаднали на Земята преди между 4 милиарда и 4 и половина милиарда години, правейки нашия свят обитаем.”

Анализът разкрива също сулфидни минерали, “ключов елемент за планетарната еволюция и биология”, минерали от железен оксид, наречени магнетит, които реагират на магнитни полета, и други минерали, които могат да бъдат важни за органичната еволюция, продължава Лаурета.

Екипът беше силно развълнуван да открие органична материя и цяло богатство от въглерод, който е основен елемент от всеки живот, добавя и д-р Даниел Главин, старши учен на НАСА от центъра “Годард”.

“Едва в началото сме, но “хванахме” точния астероид и нещо повече – върнахме на Земята точната проба

Това е астробиологична мечта”, казва той.

Занапред екипът ще търси да види какви още химични елементи са се развили върху Бену, за да определи дали градивните съставки на живота са създали пептиди, или вериги от аминокиселини, които образуват протеини, обяснява ученият.

Когато космическият кораб OSIRIS-REx се приближи близо до Бену преди три години, той отвори главата на механизма за събиране на проби TAGSAM по посока на астероида и изстреля взрив от азотен газ. Миниексплозията повдигна камъни и прах от 50 сантиметра под повърхността на космическата скала. Тези отломки, които са по няколко сантиметра, бяха засмукани от TAGSAM. Механизмът имаше също 24 повърхностни контактни подложки, които докосваха астероида и улавяха финозърнест материал.

Заедно скалите и прахът, събрани от повърхността и вътрешността на Бену, биха могли да разкрият как астероидите са се образували и са еволюирали с течение на времето. Анализът на състава на космическото тяло ще помогне на НАСА да определи как е възможно да бъде отклонен астероид, който има риск да се удари в Земята в бъдеще.

“Лабораториите ни бяха готови за всичко, което Бену беше подготвил за нас - казва Ванеса Уайч, директор на космическия център “Джонсън” на НАСА. - Имаме учени и инженери, които работят рамо до рамо от години, за да разработят специализирани жабки и инструменти, които да запазят астероидния материал девствен и да подготвят пробите, така че изследователите сега и след десетилетия да могат да изучават този ценен дар от Космоса.”

Учените ще анализират скалите и почвата през следващите 2 г.

в специално отредено за това помещение в космическия център. Пробата ще бъде разделена и разпратена в лаборатории из целия свят, включително на партньорите на мисията  OSIRIS-RЕx  от Канадската космическа агенция и Японската агенция за аерокосмически изследвания. Около 70% от пробата ще останат недокоснати, за да могат следващите поколения с по-добра технология да научат още повече, отколкото е възможно днес.

“Скалите разказват истории. Най-голямата мистерия, пред която сме изправени в момента, е

как се стига от топка кал до нещо, което е живо?

Кога се случва този преход? Най-дълбокото ни желание е да постигнем известен напредък в опитите си да разберем защо сме тук, в тази Вселена”, вълнува се Данте Лаурета.