Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Cлед бляскавите преминавания през червения килим, изморителното позиране пред фотообективите и камерите и официалното откриване, церемонията по връчването на наградите “Оскар” преминава към най-съществената си част - награждаването.

Един след друг водещите изброяват имената на номинираните, отварят заветния плик и съобщават победителя във всяка категория. Шампионите задъхано приемат наградите, възторжено благодарят, като още преди да споменат майките си, любимите си, агентите си или Бог, благодарят на Академията.

И някак всички, които са далеч от Холивуд и не са нагазили до колене във водите на филмовата индустрия, се питат: Академията? Какво е това неясно тяло? Какъв е този клуб на богоизбрани, който създава суперзвезди, и защо самоличността на членовете му се пази в тайна?

Академията за филмово изкуство и наука е изключителна холивудска институция и организацията, която гласува за носителите на “Оскар”.

На върха е Управителният съвет, който ръководи стратегическата визия, пази финансовото здраве на организацията и гарантира правилното й функциониране. Структурата се дели на 17 отделни клона, които представляват различните области на киното - актьорско майсторство, режисура, сценаристика, звуков монтаж и други. Академията има стриктен правилник относно допустимостта на членството и процесите на гласуване.

За да се класира човек и се уреди с място в този ексклузивен клуб, трябва задължително да работи във филмовата индустрия. Това означава, че нито хора, които работят в телевизията, нито представители на пресата могат да се присъединят. Номинираните за “Оскар” автоматично се приемат за разглеждане, докато другите кандидати трябва да бъдат препоръчани от двама активни членове на секцията, към която желаят да се присъединят.

Можем да бъдем почти сигурни, че холивудски величия като Мерил Стрийп, Джак Никълсън, Стивън Спилбърг и Том Ханкс, всеки от които е номиниран по няколко пъти и е печелил “Оскар”, са членове на Академията.

Всяка от 17-те секции също има свои специфични изисквания.

Режисьорите например трябва да имат минимум две режисьорски изяви, поне една от които през последните 10 години.

Новите членове могат да изберат само един от клоновете, за да се присъединят. Това означава, че София Копола и Алфонсо Куарон например, които са номинирани за “Оскар” и носители на отличието, могат да се присъединят към режисьорите или сценаристите, но не и към двете.

Членството в Академията е до голяма степен мистериозно, но процесът на гласуване е още по-енигматичен.

Миналата година Уил Смит спечели първия си “Оскар” за най-добър актьор за ролята си на бащата на тенис шампионките Винъс и Серина Уилямс във филма “Методът Уилямс”.
Миналата година Уил Смит спечели първия си “Оскар” за най-добър актьор за ролята си на бащата на тенис шампионките Винъс и Серина Уилямс във филма “Методът Уилямс”.

Той включва две фази: номиниране на кандидатите за “Оскар” и гласуване за победителите. В първата фаза членовете получават бюлетина, в която са изброени отговарящите на изискванията филми. За да бъде разгледана за номинация, лентата трябва да е пълнометражна и да е била прожектирана публично срещу платен вход за поне една седмица в търговско кино в окръг Лос Анджелис между 1 януари и 31 декември от годината преди награждаването.

Документалните и чуждестранните филми имат свои собствени изисквания за допустимост. Членовете могат да номинират само за награди в рамките на своя клон и за най-добър филм. По този начин Ема Стоун например може да предлага номинирани за най-добра актриса, актьор, поддържаща актриса и поддържащ актьор, но тя не може да номинира кандидати в категориите за най-добър монтаж или най-добър звук.

Всеки член на Академията избира до петима кандидати за своята категория и ги изброява по предпочитание.

За да се определят номинираните във всяка категория, бюлетините се събират от експерт-счетоводители от фирма, посочена от президента на Академията в донякъде тайнствена система, която за външен човек може да изглежда като свещен ритуал.

За да се гарантира, че номинираните имат широка, а не само популярна подкрепа Академията използва незабавно гласуване на балотаж, понякога наричано преференциално гласуване, което включва няколко кръга и “магическо” число, при което кандидатът трябва да получи предварително определен брой гласове, за да бъде взет под внимание.

Няколко седмици след обявяването на номинираните, през януари започва втората фаза. За окончателното гласуване всички активни или пожизнени членове на Академията имат право да гласуват във всяка категория, но не се насърчават да гласуват в категории, в които им липсва опит.

Счетоводителите отново преброяват бюлетините чрез преференциалната система, за да определят победителя за най-добър филм, но използват популярния вот за всички останали категории.

След гласуването победителите са окончателно определени, но не се съобщават на никого.

Само двама счетоводители виждат окончателните резултати и те са отговорни за запазването им в тайна до церемонията по награждаването.

Въпросните посветени лица запомнят имената на победителите, пълнят два комплекта пликове, опаковат ги и ги съхраняват в две куфарчета на неразкрито място до деня на церемонията.

На тържественото награждаване нито членовете на Академията, нито продуцентите на шоуто знаят кой ще получи статуетка. Това е пълна мистерия, докато водещият не произнесе една от най-известните реплики в Холивуд: “И “Оскар” отива при...”.

Целта на Академията, откакто е създадена през 1927 г., е да поддържа бизнеса и да налага тенденции в попкултурата. “Оскарите” са избрани да имат главната роля в това.

Традиционно правилникът за допускане на нови членове през годините пълни Академията с по-възрастни бели мъже - доминиращата демография във филмовия бизнес.

Липсата на разнообразие стигна своя връх през 2016 г. със спора за #OscarsSoWhite след две поредни години, в които не бяха номинирани цветнокожи актьори.

И се наложи Академията малко да се оцвети. Откакто през същата година бордът обяви, че ще разнообрази членовете си, организацията нарасна до около 8000 души. Не всички имена от този списък са известни, но всяка пролет Академията публикува списък на хората, които е поканила да се присъединят към редиците й, както и имената на членовете на настоящия Управителен съвет, който включва избрани представители на 17-те клона.

През 2020 г. делът на жените членове се повиши от 25% в 2015 г. на 32%, докато делът на цветнокожите се повиши от нищожните 8% до малко по-малко от 16% през същия период.

Тази година уебсайтът на Академията показва, че президентът на Управителния съвет е продуцентката Джанет Янг. Първи вицепрезидент е Тери Дорман от звуковия бранш. От 2022 г. главен изпълнителен директор е Бил Крамър, който преди това е директор и президент на Музея на филмовата академия.

Сред имената на посочените членове са Упи Голдбърг и Алфред Молина - актьорите са най-многобройната армия в редиците на Академията, но по-голяма част от лицата остават в тайна.

Само счетоводителите знаят крайните резултати, за да не изтича информация преди церемонията. И вече цели 95 години организацията няма нито един пробив.