Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Ту-134 рязко сменя курса си. Умират всички 73-ма пътници.
Ту-134 рязко сменя курса си. Умират всички 73-ма пътници.

Бетонират черната кутия и тя никога не е открита

Подозират, че “мръсна” поръчка на КГБ е в дъното на трагедията

На мястото на най-мистериозната самолетна катастрофа, случила се на 16 март 1978 г., когато Илияна Раева се разминава на косъм от смъртта, при огледа са били открити документи на човек, който изобщо не бил част от пасажерите, но този факт така и не намира своето логично обяснение.

Освен това в протокола от произшествието е записано, че има видеокадри. Такива обаче никога не са показвани. По-нелепото е, че според слухове черната кутия на самолета е излетяла и

паднала дълбоко в реката,

където по-късно някакви хора бетонират мястото, така че да не бъде извадена никога. Разследващи твърдят, че тя е намерена и предадена на авиокомпанията, но данните от нея не са известни и до този момент. Коя е истинската версия, вероятно малцина знаят.

"Бяха ни казали, че двигателят е паднал до една скала – разказва Татяна Павлова. – Отидохме да копаем, но бликна кръв. Изплашихме се и избягахме. Повече не сме ровили там."

Тези съмнителни обстоятелства карат близките на загиналите гимнастички да поискат ново разследване и разглеждане на делото от Великото народно събрание. Без причина обаче такова е отказано.

Затова някои от тях

решават да отидат при Ванга,

за да разберат истината за най-мистериозната авиокатастрофа. Пророчицата им казала, че всички пътници са живи и един ден ще се завърнат по вода. Дни след катастрофата радисти от брегова морска база до Варна получили шифрована радиограма: "Ние сме живи, с побелели коси и зелени пагони". Бил е посочен и адрес във Варна, където да се достави получената информация. Когато моряците отишли, разбрали, че там живеят родители на загинала в катастрофата гимнастичка.

Всички тези неизяснени обстоятелства пораждат десетки легенди за случилото се. Някои твърдят, че час след инцидента в новинарската си емисия в 15 часа белградското радио излъчва съобщение: "Авион с неопознаваеми знаци прелетя над територията на Югославия". И досега никой не казва дали това е истина.

Това води и до една от най-известните версии за мистериозната катастрофа. Според нея хората от Ту-134 са отвлечени за

секретни опити

с ядрени оръжия от КГБ, като в мръсната поръчка има участие и американският милиардер Арманд Хамър. Смята се, че пътниците са отведени на полигон на остров Муруроа в Тихия океан, където били подложени на облъчвания с високи дози радиация. А за заблуда над врачанските села Габаре и Тлачене бил взривен друг самолет.

Тази версия се подкрепя и от слухове, че във фаталния ден любител фотограф заснел два самолета над река Бриша, като единият бил по-малък и летял по-ниско, в сянката на другия. Същото твърди и вторият свидетел, който се

самовзривява “по невнимание”

Другата известна история е, че пътниците са станали жертва на терористичен акт. Каквато и да е истината обаче, тя едва ли някога ще бъде разгадана.

Няколко години след мистериозната авиокатастрофа със средства на близки и роднини на загиналите близо до мястото на трагедията е изграден първият у нас паметник на жертвите. На всеки 16 март с цветя на него ходи врачанинът Николай Данаилов. Той трябвало да бъде на борда на самолета ковчег. В онези години бил инженер във фалиралия отдавна Завод за медицинска апаратура във Враца. Трябвало служебно да лети за Варшава, а оттам за полския град Вроцлав, където да договаря сделка Часове преди полета обаче акуратната счетоводителка от бившето обединение "Приборостроене и автоматика" отказала да му брои злоти за командировъчните - лимитът за ползване на валута бил изчерпан. Ядосан, Николай хванал влака и се прибрал у дома.

"Бях много изморен и полегнах в кухнята да си почина преди вечеря. Около 20 ч. в емисията новини по радиото съобщиха за разбилия се самолет край Тлачене – разказва по-късно той. - Това беше моят полет. Изтръпнах и цяла нощ не мигнах, но истинският шок дойде на следващия ден, когато отидох на работа в завода. Сварих

бюрото ми отрупано с цветя,

а колегите ми ме оплакваха. По-лошото беше, че ми беше издаден и смъртен акт на базата на закупения билет. Беше голяма разправия, докато докажа самоличността си пред службите."

Така Николай Данаилов и Илияна Раева получават подарък от съдбата, като по някакви обикновени на пръв поглед причини не успяват да се качат на Ту-134 и да станат част от жертвите.

Илиана Раева СНИМКА: Архив "24 часа"
Илиана Раева СНИМКА: Архив "24 часа"
Ту-134 рязко сменя курса си. Умират всички 73-ма пътници.
Ту-134 рязко сменя курса си. Умират всички 73-ма пътници.