Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

28 дни бавят дешифрирането на данните от черната кутия на разбилия се на 9 юни МиГ-29. Тя бе открита на 24 юни и оттогава периодично се обявява, че ще бъде изпратена за разчитане на данните в Русия или Украйна.

"До момента не са ни подадени данни, ще проверим и ще ви информираме", коментираха от пресцентъра на Министерство на отбраната на 21 юли.

Бившият боен командир и летец на МиГ-21 Николай Калев недоумява защо се бави дешифрирането. Според него още в началото на 90-те младият пилот, а днес президент Румен Радев с помощта на двама инженери създава иновация и софтуер, с които данните от тестера в черната кутия на изтребителите МиГ-29 могат да се свалят на компютър и да се представят във вид на графика. Дотогава те се дешифрират по друга методология.

“Но нашият президент Румен Радев, този “шофьор на самолет” по думите на един политик, заедно с още двама инженери специалисти от нашия 15-и изтребителен авиополк

направи рационализация

или може би изобретение при снемане на данните от прибора - заяви пред “168 часа” бойният командир, летял на редица изтребители Николай Калев. - Повече от 120 параметъра, записани в тестера, се снемат на компютър и на екрана може да се проследят във вид на графика. Нещо повече, в комплекс на редица параметри във вид на силует на самолета може да се види маньовърът, който е изпълнил пилотът във въздуха.”

МиГ-29 пристига на летище Равнец за първи път през 1989 г. “В началото на 90-те Румен Радев вече

бе пилот,

а аз бях първият му боен командир, две години сме служили заедно, поддържаме контакт”, допълни Калев.

Полк. Николай Калев
Полк. Николай Калев

На въпрос какво си спомня за президента, Калев каза, че е бил отличникът на випуска.

“С големи потенциални умствени възможности, с изключителен интелект, комуникативен, добронамерен, много добър пилот, определено изпъкваше сред останалите си съвипускници - обясни командирът. - Той бе, както казвате, “напред с материала”. Спомням си, че в полка имахме само един компютър при метеоролозите - “Правец 16”, а Радев вече бе работил с компютри и аз го помолих да ме научи. Той каза:

“Да, г-н полковник, ще ви науча!”

Въпреки че компютърът ни нямаше възможностите на днешните, Радев знаеше всичко за него, буквално беше на ти с компютъра.”

Когато Радев вижда тестера на новите изтребители, веднага започва да търси начин да рационализира дешифрирането на данните. Така се стига до снемането им на компютър, вероятно с някоя от тогавашните програми за импортиране на данни.

Иновативният софтуер

и разработка са представени на главния конструктор на МиГ-19 през 90-те.

“При демонстрацията на тази нова технология за дешифриране на “черната кутия” главният конструктор ахна”, разказа Калев.

“168 часа” помоли за разяснение съпругата му Десислава Радева, но до редакционното приключване на броя нямаше отговор.

(Какво представлява разработката, четете на 4-а и 5-а стр.)

Бойният командир недоумява защо се бави дешифрирането на тестера на самолета, с който загина майор Валентин Терзиев.

“И защо преди това да е станало, се правят окончателни изводи и оценки за причините за катастрофата”, пита той.

Въпросът му е във връзка с факта, че преди дни приключи разследването на Военна полиция по авиоинцидента със самолет МиГ-29 на 9 юни 2021 г.

Отделът, който проучва авиационните произшествия, твърди, че има три версии за причините, довели до катастрофата и смъртта на пилота майор Валентин Терзиев.

Основната е

загуба на пространствена ориентировка,

характерна за нощните полети над море. Сред съпътстващи причини според доклада са неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите, продължаване на насочването за сближение и атака, въпреки че скоростта, с която пада мишената, нараства. Това изчерпало времето за безопасно излизане от атаката.

Румен Радев като млад летец прави иновацията с Правец 16.
Румен Радев като млад летец прави иновацията с Правец 16.

Втора причина е свързана с трудностите около полетите над море през нощта, когато няма визуални ориентири и пилотът следи единствено уредите. Сред констатациите е и неправилното разпределение на вниманието, преди да започне

стрелбата и

изходът от нея

Заедно с това министърът на отбраната посочи, че до 3-4 седмици, от които вече мина една, ще бъде разчетена черната кутия.

Николай Калев казва, че не разбира защо данните все още не са свалени. Самото бавене е истинска мистерия. Според някои едно от обясненията е, за да няма още една трагедия - ако случайно стане ясно, че Терзиев е бил заблуден от колегите си в преследването на целта.

По този повод вдовицата на майор Терзиев попита, след като го обвиняват в грешки, тя трябва ли да върне наградата и пагоните. Съпругът й бе повишен посмъртно в чин подполковник.

“40 дни от една безсмислена смърт или едно убийство - написа тя тези дни във фейсбук. - А все още рапорти за оставки няма! И лица с чувство за вина няма! И виновни няма! Само една “пространствена дезориентация”, коментира вдовицата.