40 ст. на минута за въпрос към чиновник от мобилен телефон
Граждани плащали по 8 лв. за питане към НОИ, твърди депутат
Солени сметки за въпроси и сигнали към чиновниците от редица институции плащат граждани и бизнес, ако потърсят консултация по мобилен телефон. Причината е, че много ведомства контактуват с гражданите през телефонни номера от типа 0700 1Х ХХХ.
Граждани са плащали по 8 и повече лева сметка за запитване към Националния осигурителен институт, стана ясно от въпрос на депутата Петър Славов към социалната министърка Зорница Русинова. Разговорите заедно с изчакването за връзка със служител от НОИ са продължили около 15-20 минути, което означава, че цената на обаждането е била над 40 ст. на минута с ДДС, твърди в запитването си народният представител.
Номерът за запитвания от граждани и фирми на НОИ е 0700 14 802. При тези номера, които се издават от всички оператори на пазара в България, таксуването е
на цената на един
градски разговор,
но само ако е
направено от
стационарен пост на съответния оператор. Във всеки останал случай - при обаждане от мобилен телеон или от стационарен, но поддържан от друг оператор, таксуването било според тарифите на оператора, обслужващ съответния гражданин. Тази информация е описана и на сайта на осигурителния институт.
Телефонът на НОИ не работи с тарифа с добавена стойност и по никакъв начин не натоварва сметките на потребителите повече от обявенaтa на интернет страницата цена за минута разговор, коментираха в четвъртък от осигурителния институт.
“Средната продължителност на разговора е под 5 минути, а
на изчакването
за включване -
9 минути
Част от потребителите обаче прекратяват изчакването и прекъсват връзката до четвъртата минута”, коментираха още от НОИ.
“Големият брой потребители на услугите на НОИ и ограниченият капацитет на центъра създават в определени времеви интервали ситуации, при които се налага по-продължително изчакване за връзка с оператор”, казаха още от института. Според статистиката на НОИ само през декември 2016 г. през телефона са обслужени 14 350 запитвания на граждани и фирми. Заради това и в осигурителния институт планирали да увеличат персонала, който отговаря на запитвания в контактния център, което трябвало да намали изчакването.
Въпреки че товари гражданите и бизнеса с големи сметки, номерът 0700 се ползва и от редица други институции, показа проверка на “24 часа”. Такива са примерно телефоните на Националната агенция за приходите, където се дава информация за данъчни и осигурителни задължения или съвети за попълване на декларациите, както и на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ), откъдето се дава информация за отворени и затворени пътища. Центърът за градска мобилност в София също дава информация за движението на градския транспорт или къде е отнесена вдигната от паяк кола на телефон, който започва с 0700.
НАП подобно на НОИ коректно са информирали на сайта си, че обаждане от мобилен телефон се таксува. Не така обаче е на сайта на
АПИ, където
гражданите
не получават
никаква
информация
за таксуването
и че биха могли да платят по-голяма сметка, ако звънят от мобилен телефон.
В запитването си до социалната министърка Русинова депутатът Славов настоява поне телефонът на НОИ при обаждане да има запис, който информира за тарифите.
Всъщност само три са институциите, които информират на сайтовете си, че потърсилият ги гражданин може да бъде таксуван по по-висока тарифа - НОИ, НАП и Центърът за градска мобилност в столицата, показа проверката на “24 часа”.
Част от ведомствата обаче са ограничили автоматично продължителността на разговора. В Главната инспекция по труда например разговор на номер 0700 не може да продължи повече от 5 минути. Освен това номерът директно пренасочвал към съответното регионално поделение на инспекцията, вместо да се слуша познатото “Всички оператори в момента са заети, моля, изчакайте”, обясниха от ГИТ. Но това се прави само с обажданията от стационарни телефони, на мобилните се вдига от оператор в София. Според данните на ГИТ има между 40 и 60 обаждания дневно.
Телекомите в България имат възможността да издават три вида номера с универсален код. Това са 0700, 0800 и 090. В зависимост от кода има и разлика в плащането.
090 са за номера с добавена стойност, които добиха популярност като “розови номера” и цената може да мине 1 лв. на минута.
Вторият вид са 0700, където обаждащият се поема цената на разговора. Освен от държавни институции тези номера се ползват за връзка с граждани и клиенти от редица фирми и банки. Удобството на универсалния код е, че дори при смяна на седалището на компания в друг град не се сменят номерът и кодът, обясниха от такива фирми.
Част от ведомствата обаче са избрали да контактуват с хората на универсален номер, който започва с код 0800. При тези номера цената на обаждането вече
се поема не от
търсещия услуга
гражданин, а от
ведомството,
което е
регистрирало
номера
Така са постъпили от Министерството на труда и социалната политика, които имат цял информационен център, който разяснява ползването на всякакви услуги от ведомството - от отпускането на социални помощи до справки за хора с увреждания и пр. Поддържането на линията излиза на социалното министерство средно 2300 лева месечно.
На безплатен за гражданите номер с 0800 се подават и сигнали за трудови злополуки в ГИТ.
За сметка на бюджета, а не на гражданите дават информация още от образователното министерство. В това на културата и в регионалното развитие пък е безплатно обаждането със сигнали за корупция.