Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Какво показват разчетите: 1,6 млрд. лева допълнително и недоволство от работилите дълго

В сегашния проект за бюджет увеличението на минималните пенсии става по т. нар. швейцарско правило - от 1 юли 2017 г. е 2,4%, което съответства на процента на осъвременяване на всички пенсии от 1 юли 2017 г. Това е становището на експерти в социалната област.

Процентът на осъвременяване е изчислен като сбор от 50 на сто от прогнозираното нарастване на осигурителния доход за 2017 г. (5,8%) и 50 на сто от хармонизирания индекс на потребителските цени (-1,00%).

Планираната в проекта на бюджет за 2017 г. месечна сума за финансиране изплащането на по-високия минимален размер на пенсия за осигурителен стаж и възраст( ПОСВ) от 1 юли следващата година е 2 100 339 лв., или общо 12 602 034 лв. за второто полугодие на 2017 г.

547 357 е броят

на пенсиите,

определени

в минимален

размер,

към 30.11.2016 г. , което представлява около 25% от общия брой на изплащаните пенсии. Действителният (изчисленият по пенсионната формула) размер на тези пенсии е под минималния, но те са приравнени на установения със закона минимален размер.

Месечната сума за покриване на разликата между получавания и действителния размер на тези пенсии е около 17 млн. лв. В годишен аспект чрез бюджета на ДОО се преразпределя сума от около 200 млн. лв. към пенсионерите, получаващи минималнипенсии.

Минималният размер на пенсията е ключов параметър в солидарната пенсионна система с който са свързани голям брой пенсионни плащания - лични първи пенсии, лични инвалидни пенсии, наследствени пенсии за трудова дейност, т. нар. “вдовишки добавки” и др.

Затова промяната в числовото значение на този параметър има сравнително голямо отражение в бюджета на държавното обществено осигуряване. Минималният размер на ПОСВ е част от основните пропорции/съотношения в пенсионната система, които имат за цел оптималното съчетаване на принципите на солидарност и равнопоставеност на осигурените лица. Така например във времето от 2010-2016г. съотношението между средната пенсия и минималната пенсия е сравнително постоянно и се движи в интервала от 2,1 до 2,26. Съотношението между максималния и минималния размер на през годините на същия период се движи в интервала от 4,8 до 5,7.

В приложените финансови разчети е представен ефектът за бюджета на ДОО от увеличаването на минималния размер на ПОСВ с различни стъпки.

При варианта с изравняване на минималния размер на пенсията с “линията на бедността”(300 лв.)

месечната сума

за доплащане

възлиза на около

134 млн. лв.,

което превишава планираната сума за разходи за пенсии в проекта на бюджет за 2017 г. с около 800 млн. лв.

Целогодишният ефект от подобна промяна възлиза на над 1,6 млрд. лв. Наред с голямата финансова тежест за бюджета политиката на значително увеличение на минималния размер на пенсията изолирано от размерите на останалите пенсии, има следните съществени недостатъци:

l Деформира подоходното разпределение на пенсионерите, като силно сближава размерите на минималната и средната пенсия за ОСВ, увеличава дела на ПОСВ в минимален размер и нарушава установените пропорции в пенсионната система;

l В разрез е с отчитането на индивидуалния осигурителен принос на лицата при определянето на размерите на трудовите пенсии в ДОО;

Внася

голяма доза

несправедливост

в пенсионната система и ще се отрази демотивиращо на осигурените лица, респ. на прихода от осигурителни вноски;

- Не е в унисон с провежданата през последните години политика на ограничаване на преразпределителните процеси, осъществявани чрез бюджета на ДОО;

- “Заработването” на по-високия размер на ПОСВ изисква значително повишаване на равнището на минималния осигурителен доход;

-  Увеличаването на минималния размер на ПОСВ не отчита получавания от голяма част от пенсионерите на втора, трета и т.н. пенсии, както и на различни добавки към пенсиите, което формира изплащан размер на пенсиите, който в общия случай надвишава определения минимален размер на основната пенсия.

Видео

Коментари